Israel Hayom

דו"ח המבקר: כיסויים כפולים בשוק ביטוחי הבריאות ●

היעדר אחידות בפוליסות מקשה על הציבור לבחון חפיפה בין ביטוחים שונים עוד במוקד: שירות לקוי של רשות המסים בתוכנית "מענק עבודה"

- ערן בר־טל

מדו"ח מבקר המדינה על שוק ביטוחי הבריאות בישראל עולה פעם נוספת בעיית המידע הלקוי על תחום ביטוחי הבריאות. "כפל ביטוחים - ריבוי המידע, השוני במרכיבי הפוליסות של חברות הביטוח והיעדר האחידות בפוליסות מקשים את יכולת הציבור לבחון את מידת החפיפה בין הביטוחים השונים", נכתב בדו"ח שפורסם היום.

המבקר מצביע על בעיית כפל הביטוח הרווחת בתחום - חברות מסחריות המוכרות ביטוחי בריאות שכוללות מקרים רבים המכוסים על ידי קופות החולים, ובעיקר על ידי ביטוחי שירותי הבריאות הנוספים (שב"ן) המוצעים על ידיהן.

מבדיקת המבקר עולה כי למעשה כמעט לכל המבוטחים בביטוחים מסחריים (יותר )90%־מ יש גם ביטוחים נוספים של קופות החולים, וזהו למעשה המפתח לכפל הכיסויים שהם רוכשים. "יש קושי להבחין בין כיסוי ביטוחי נוסף שיכול להיטיב עם המבוטח, לבין כיסוי ביטוחי כפול שהוא מיותר ומשית על המבוטח עלויות מיותרות", נכתב בדו"ח. הרשות המבוקרת למעשה היא "רשות שוק ההון", שלטענת המבקר בסיס הנתונים שלה אינו מלא.

בחלק אחר התייחס דו"ח המבקר למענקי עידוד תעסוקה ("מענק עבודה"), באמצעות רשות המסים. לטענת מבקר המדינה, כבר 2012־ב שיעור המיצוי של המענק הזה הגיע לכרבע מאוכלוסיית היעד - נתון שהשתפר משמעותית עד כה והגיע לכדי .70%

עם זאת, טען המבקר כי עדיין מדובר בפער משמעותי מיעד המימוש של התוכנית. בקרב אנשים עם מוגבלויות שיעור המיצוי של המענק הזה היה נמוך משמעותית: רק 2,120 מתוך 6,000 פוטנציאליי­ם זכו למענק 2018־ב 35%־כ( בלבד).

בעשור הראשון לתוכנית, עד ,2018 שולמו במסגרת מענק זה 8.6 מיליארדי שקלים, ובשנת 2017 עמד ממוצע מענק זה על 3,660 שקלים לזכאי. באותה תקופה 2.37 מיליון אזרחים קיבלו את המענק. רשות המסים מיוזמתה פנתה ל־7.2 מיליון אזרחים במכתב אישי, לציין בפניהם את פוטנציאל התאמתם לקבלו.

המבקר מציין לרעה את רמת השירות שהזכאים והפוטנציאל­יים לקבלת המענק מקבלים מרשות המסים: משך הטיפול בבקשה עמד על 125 ימים (שאחריהם הכסף עדיין לא התקבל בחשבונם); וכשליש מהפונים למוקד הטלפוני של הרשות נוטשים את השיחה לפני שנענים.

 ?? צילום: תדמית ?? המבקר אנגלמן
צילום: תדמית המבקר אנגלמן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel