Israel Hayom

אבל מה עם המבטא?

סרטו החדש של ארון סורקין שעלה בנטפליקס, "משפט השבעה משיקגו", הוא דרמה דברנית ומבדרת שאולי אינה נאמנה באופן מדויק למציאות, אבל מלאה במשפטי מחץ, בדיאלוגים מהירים ובסשה ברון כהן אחד, שמתקשה לעשות מבטא אמריקני

- ישי קיצ'לס

28 שנה אחרי שכתב את התסצ ריט ל"בחורים טובים", התסריצ טאיצבמאי זוכה האוסקר ארון סורקין ("הרשת החברתית", "הבית הלבן") חוזר לאולם בית המשפט עם הסרט "משפט השבעה משיקגו" - דוקוצדרמה דברנית ומבדרת שעלתה בנטפליקס, ואשר מתחקה אחר הניסיון של הממשל האמריקני לזרוק לכלא את מארגני ההפגנות הסוערות נגד מלחמת וייטצ נאם שהתקיימו בשיקגו ,1968צב מחוץ לוועידת המפלגה הדמוקרטית.

בתור שיעור היסטוריה, סרטו של סורקין לא ממש מקפיד לדייק בפרצ טים. כל הדמויות הצבעוניות שמופיצ עות על המסך אולי אמיתיות, אך התצ סריט על אודותיהן גדוש בסיטואציות דרמטיות, בשנינויות, ובנאומים חוצבי להבות שכל קשר בינם לבין המציאות מקרי בהחלט.

כך שאם אתם מעוניינים לדעת מה הלך שם באמת, מוטב שתפנו לוויקיפצ דיה, או לסרט התיעודי המונפש והמגצ ניב "שיקגו "10 של הבמאי ברט מורגן.

עם זאת, אם חשקה נפשכם בדרמת בית משפט אידיאליסטי­ת, שמאלצית ומאוד רלוונטית, שלפרקים נראית כמו חלום רטוב ליברלי ואנטיצשמרנ­י לסרצ באתם למקום הנכון. בניגוד טו הקודם (והראשון כבמאי), "המשצ חק הגדול", שהיה מתיש וארוך מדי, הפעם סורקין לגמרי נמצא באלמנט שלו, והתוצאה היא אורגיה אנרגטית, מגוחכת ומענגת לחלוטין של משפטי מחץ, דיאלוגים מהירים, ורגעי קיטש וקרינג'.

אנסמבל השחקנים המצוין מובל בידי סשה ברון כהן, שמגלם את אייקון תרבות הנגד, אבי הופמן, ולצידו ניתן למצוא את אדי רדמיין, ג'וזף גורצ דון לוויט, ג'רמי סטרונג ("יורשים"), מייקל קיטון, פרנק לנגלה (שמגלם את השופט העוין), יאיא עבדולצמרטי­ן השני (בתור מנהיג תנועת הפנתרים השחורים, בובי סיל) ועוד.

כמעט כל אחד מהשחקנים מקבל את הרגע שלו בזרקור, אך מי שגונב את ההצגה לטעמי הוא דווקא השחקן הבריטי הנפלא מרק ריילנס ("גשר של מרגלים", "העי"ג"), שמגלם את עורך הדין האגדי וויליאם קונסטלר.

ברון כהן, לעומת זאת, נראה כמו מישהו שמאוד מעוניין לזכות באוסקר (או לכל הפחות להיות מועמד). ההופצ עה שלו אמנם משעשעת וכיפית, ואין ספק שהוא גם מקבל את השורות הכי טובות, אבל לדעתי אין לו סיכוי לזצ כות בכלום (ולו רק בגלל שמבטא הצ ‪east coast‬ האמריקני שהוא נדרש לאמץ במקום המבטא הבריטי שלו - בורח לו בכל הזדמנות).

אף שהפרויקט הנ"ל נמצא בעבודה כבר יותר מעשור (ואף שבמקור סטיבן ספילברג אמור היה להיות זה שמביים אותו), הטיימינג שבו "משפט השבצ עה משיקגו" עולה בנטפליקס - ערב הבחירות בארה"ב ועל רקע ההפגנות בבלפור - פשוט מושלם.

נכון, זהו סרט צדקני, פשטני וצ'יזי, וסצנת הסיום הבומבסטית גרמה לי להתפקע מצחוק מרוב שהיא אבסוצ רדית ומרוב שהכינורות המרגשים נכנסים בצורה מוגזמת. אבל סורקין הופך דיון יבשושי ולא בהכרח סקסי על נושאים כמו חופש ההפגנה, אליצ מות משטרתית ורדיפה פוליטית - למופע קרקסי מלהיב שקשה מאוד שלא ליהנות ממנו.

כלל לא בטוח שספילברג היה מצצ ליח לעשות את זה טוב יותר.

 ??  ?? סשה ברון כהן (משמאל) ב"משפט השבעה משיקגו"
סשה ברון כהן (משמאל) ב"משפט השבעה משיקגו"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel