Israel Hayom

מתנות קטנות

- דור הופמן

זה לא כל כך נעים לשמוע שחברך לקבוצה נכשל או נפצע, אבל כשקוראים לך לדגל, לא תלך? ● תכירו את יאסין בונו, השוער המרוקאי שלא עלה לסביליה אפילו יורו אחד והפך בתוך זמן קצר לאיש הכי יציב שלה ● הערב מחכה לאנדלוסים צ'לסי, שבשורותיה משחק השוער היקר בעולם ● על הנייר כמובן

צ'לסי הסתבכה עם כל עניין השוערים. חמישה מחזורים בתוך עונת ,2020/2021 שלושה כאלה כבר עמדו בין הקורות שלה בפרמייר ליג והוציאו יחד תשעה כדורים מהרשת.

על שישה מהשערים האלה אחראי קפה אריסבלגה, שמסתמן כמו אחת העקיצות הגדולות בכדורגל האירופי. ב־3:3 מול סאות'המפטון בשבת, הספרדי הוסיף לרזומה עוד בלופר מכובד והפך את החדשות שסיפק בסיום פרנק למפארד לדרמטיות עבור אוהדי הקבוצה. "אדוארד מנדי פצוע כרגע", בישר מנג'ר הבלוז, "הוא ייעדר בין שבוע לשבועיים". לפציעה של הסנגלי - שהיה מצוין במשחק היחיד שבו לקח העונה חלק - משמעות מרעידת ברכיים. הערב מול סביליה בפתיחת ליגת האלופות )22:00( יעמוד בשער אחד משניים: ווילי קבאז'רו, שלפני שלושה שבועות חגג ,39 או שוב קפה, עם כל הפחד שבדבר.

בזמן שלצ'לסי אין מזל בגזרת השוערים, אלוהי הכפפות חייך אל יריבתה הערב. במקרה שלה, זה היה צירוף נסיבות מצער ששלח אל בין הקורות את יאסין בונו המרוקאי - שוער בן 29 שלא עלה לה אפילו יורו אחד והפך לגיבור זכייתה בליגה האירופית ולאחד השוערים המוערכים היום בספרד.

שלושה חודשים לפני כן הוא עוד היה שוער מחליף ושם שמוכר למיטיבי לכת בלבד, אלא שבמחזור ה־43 של העונה שעברה, תומאש ואצליק הצ'כי נפצע ו"בונו", כפי שהוא מכונה בספרד, זינק על ההזדמנות ולא הרפה. בארבעת המשחקים ששיחק בסיום העונה שעברה ספג שער אחד בלבד, אולם היתה זאת היכולת הטובה שהפגין בליגה האירופית שהקנתה לו מעמד של כוכב בלתי מעורער.

כחלק ממערכת היחסים של סביליה עם המפעל השני בחשיבותו באירופה, נוצרה רשימה של שוערי הקבוצה שהמפעל הזה הניח בייגלה מעל ראשם. בזכייה 2007־ב אנדרס פאלופ כבש שער ניצחון דרמטי בשמינית הגמר מול שחטאר דונייצק ובגמר הדף שלושה פנדלים מול אספניול; 2014־ב בטו הפורטוגלי כיכב עם הדיפת פנדל מול בטיס ברבע הגמר ועוד שניים מול בנפיקה בגמר; וב־6102 היה זה המחליף דויד סוריה שקיבל הזדמנות וסיפק הדיפת פנדל ברבע הגמר מול אתלטיק בילבאו והציג יכולת נפלאה בגמר מול ליברפול.

בעונה שעברה בונו המשיך את הרצף. כיאה למסורת, הוא הדף פנדל ברבע הגמר מול וולבס, אבל את הרושם הגדול השאיר בחצי הגמר מול מנצ'סטר יונייטד. "הוא היה פשוט מדהים", הודה מנג'ר השדים האדומים אולה גונאר סולשיאר אחרי שהשוער המרוקאי עצר שמונה פעמים את מרסיאל, ראשפורד, גרינווד וברונו פרננדס. בונו הוסיף גם הדיפה גדולה מול לוקאקו בניצחון 2:3 על אינטר בגמר - וזכה בצדק בתואר השוער המצטיין של המפעל. את העונה הוא סיים עם תשע ספיגות בלבד ב־71 משחקים שבהם שותף בכל המסגרות, מה שהוביל את מאמנו ג'ולן לופטגי לומר: "הוא ידע להתעורר בדיוק כשהשעון המעורר צלצל".

תמיד נשאר על הספינה

בפעם הקודמת שהשעון הזה צלצל, בונו היה שוער מחליף בן 20 בווידאד קזבלנקה המרוקאית. כמה שנים קודם לכן הוא הגיע לשם ממונטריאול שבמולדתו קנדה, ובאותו מקרה הוא נאלץ לעלות חסר ניסיון למשחק הגומלין בגמר ליגת האלופות האפריקנית מול אספרנס התוניסאית, לאחר שהשוער הראשון נפצע. בונו אמנם ספג וקבוצתו הפסידה ,1:0 אבל היכולת שהפגין הרשימה את אנשי אתלטיקו מדריד, שרכשה אותו ב־063 אלף יורו. מכיוון שאת טיבו קורטואה לא היה אפשר להזיז, בונו היה זה שזז.

הוא שיחק בקבוצת המילואים של אתלטיק, הושאל לסראגוסה, נמכר לג'ירונה, ובשנה שעברה הושאל לסביליה, שם המתין בסבלנות להזדמנות הגדולה. "תמיד נשארתי על הספינה. גם כשהייתי טוב וגם כשהייתי רע, גם כשהייתי בהרכב וגם מחליף", סיפר בתחילת השנה, "הכדורגל דורש כישרון, אבל הוא גם דורש אמונה". במקרה של בונו, הוא דרש את שניהם, וגם מזל בדמות הפציעה של ואצליק. בלעדיה המרוקאי לא היה משחק, אבל בזכותה הוא ממשיך להיות השוער הראשון אפילו שהצ'כי כבר הבריא.

את העונה הנוכחית הוא הת

חיל עם הצגה נוספת, בהפסד לבאיירן מינכן בסופרקאפ האירופי, ובליגה הוא ללא ספק השחקן הטוב ביותר בפתיחת העונה המגומגמת של האנדלוסים. "הוא הגיב בצורה מושלמת לסיטואציה", החמיא פאלופ בראיון ל"אל פאיס". הוא לקח את ההזדמנות בשתי ידיים", הוסיף סוריה.

בעקבות היכולת המרשימה, סביליה הפעילה בחודש שעבר את סעיף הרכישה של בונו, שעמד על 4 מיליון יורו. זה אמנם לא מעט, אבל זה עדיין בוטנים לעומת מה שצ'לסי הוציאה על מקבץ השוע

רים שלה.

 ?? צילום: רויטרס ??
צילום: רויטרס
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: רויטרס ?? בונו מול באיירן בסופר־קאפ
צילום: רויטרס בונו מול באיירן בסופר־קאפ
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? קפה
צילום: אי.אף.פי קפה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel