Israel Hayom

הניצחונות שהביאו את השלום

- אייל זיסר

סדרת הטלוויזיה "שעת נעילה", שהקרנתה החלה השבוע ב"כאן ,"11 החזירה באחת את הציבור הישראלי אל פרוץ מלחמת יום הכיפורים, אירוע הזכור למרבית הישראלים כאחת החוויות הקשות שידעו, דומה בעוצמתה לחוויה שחווה הציבור הישראלי עם פרוץ האינתיפאדה השנייה, במוצאי ראש השנה.

למלחמת יום הכיפורים באוקטובר 1973 ולפרוץ האינתיפאדה השנייה בספטמבר־אוקטובר ,2000 יש הרבה מן המשותף, מעבר לאופן שבו הן נתפסות עד היום בישראל. בשני המקרים הובילה למשבר קהות החושים של ההנהגה המדינית בישראל ושמא דבקות בקונספציה שאבד עליה הכלח. כך ערב מלחמת יום הכיפורים, אז נכשלה ההנהגה בישראל בקריאת כוונותיו של נשיא מצרים אנואר סאדאת והאמינה כי המשך הסטטוס קוו אפשרי ואף משרת את האינטרסים של ישראל, וכך גם ערב האינתיפאדה השנייה, עת האמונה היוקדת כי השלום עם הפלשתינים הוא בלתי נמנע ואף יאסר ערפאת לא יוכל לעצור אותו, הביאה את הממשלה בישראל ליטול סיכונים שמחירם התברר בדיעבד ככבד מנשוא. במקרה של מלחמת יום הכיפורים מדובר היה גם בכשל מודיעיני כמו גם בכשל בכל האמור בהיערכות המבצעית לקדם פני אויב.

אבל השורה התחתונה בשתי מלחמות אלו שאליהן הוטלה ישראל, היתה ניצחון צבאי מזהיר שהעניק לה ביטחון ואף כושר הרתעה למול אויביה, ובעיקר סלל את הדרך לשלום.

קו ישיר מוביל, אפוא, בין הניצחון שהשיגה ישראל במלחמת יום הכיפורים לבין הסכם השלום הראשון שעליו חתמה 1979־ב עם מצרים. קו ישיר מוביל בין הכרעת הטרור באינתיפאדה לבין הסכמי השלום שעליהם חתמה עם איחוד האמירויות והשבוע גם עם בחריין.

מעטים הם המקרים בהיסטוריה שבהם צבא שהופתע התאושש במהירות והכריע את המערכה כשהוא מרוחק כמטחווי קשת מבירת האויב. כך היה במלחמת יום הכיפורים, שבמהלכה הצליח צה"ל לבלום ולהדוף את צבאות האויב, ולהעביר את המערכה אל מבואות קהיר ודמשק. המכה הקשה שהוכו צבאות מצרים וסוריה שהחלו את המלחמה בתנאי פתיחה נוחים, היוותה בלא ספק גורם מכריע בהחלטת נשיא מצרים סאדאת להגיע לירושלים כמה שנים לאחר מכן, וזו גם הסיבה שסוריה הקפידה מאז לשמור על השקט לאורך גבולה עם ישראל.

גם האינתיפאדה תיזכר כדוגמה ומופת להצלחה להתמודד לא רק למול גלי טרור שביקשו לשבור את רוחו של הציבור אלא גם להכריע את האויב ולמצוא מענה מבצעי לפיגועי הטרור, שהביא לסיכול של רובם המכריע. ההצלחה בדיכוי גלי הטרור היא הסיבה לכך שהשקט נשמר עד היום ביהודה ושומרון.

מחיר הניצחון היה יקר מנשוא, מחיר שכמותו לא ידעה ישראל מאז מלחמת העצמאות. אבל ניצחון זה אפשר לישראל להפוך למה שהיא כיום - מעצמה אזורית בעלת עוצמה צבאית וכלכלית, מדינה בוטחת בעצמה ובכוחה, חזקה מכל אויביה.

אסור לשכוח את המחדלים והכשלים ויש כמובן ללמוד מהם, אסור לשכוח את המחיר ששילמנו בדרך אל הניצחון. אבל טוב תעשה ישראל אם תתנער מאותה תחושה כוזבת של מפלה, ותפנים פעם אחת ולתמיד כי ניצחה בשתי מערכות גורליות אלו בעבורה.

קו ישיר מוביל בין ניצחון ישראל במלחמת יוה"כ להסכם השלום עם מצרים, וקו ישיר מוביל בין הכרעת הטרור באינתיפאדת 2000 להסכמים עם איחוד האמירויות ובחריין

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel