Israel Hayom

"אפשר בלעדיהם!" - תוכנית הבידוד

- גלית דיסטל אטבריאן

השבוע חזינו במגדל בבל פוליטי חדש, כשערוצי התקשורת הכריזו בחגיגיות על תוצאות הסקרים: לראשונה קואליציה בלי נתניהו, החרדים או המפלגות הערביות. אם ליברמן יחבור ללפיד ואליהם יצטרף בנט ואז גם כחול לבן, אז... אפשר בלעדיהם! עלצו כולם, ובבת אחת חזר הסומק ללחיים.

מה משמעותה של הקואליציה החדשה והנוצצת? שבאורח פלא, כל אזרחי ישראל היהודים (למעט החרדים) פתרו את כל המחלוקות, גישרו על כל הפערים, והגיעו לקונצנזוס ולהסכמות ביחס לכל הסוגיות שפילגו אותנו עד הלום: הכלכליות, האזרחיות והביטחוניו­ת. הנה באו ימות המשיח ועם ישראל מעולם לא היה מאוחד יותר.

המציאות מחוץ לאולפנים ולפנטזיות כמובן הפוכה, ומסרבת להתיישר לפי תוכניות הנדסת התודעה. עשור שלם, אם לא יותר, הם רוקחים ומרכיבים נוסחאות ומפצים ומבטיחים לעצמם שהנה, הפעם, הפעם זה יקרה, מבלי להבין שהאלטרנטיב­ה השלטונית שהם מציעים מושתתת על תפיסה פופוליסטית ושטחית של המנועים שמפעילים את החברה הישראלית.

אביגדור ליברמן של עונש מוות למחבלים באותה קואליציה עם עפר שלח, שמזמן מפלרטט עם המחוזות הפוסט־ציוניים. העיקר רק לא ביבי. בנט של המאבק באקטיביזם השיפוטי ירבץ עם ניסנקורן שנשבע להיות חומת המגן של מערכת אכיפת החוק - כי רק לא ביבי. סמוטריץ' מארץ ישראל השלמה יגור עם לפיד של פתרון שתי המדינות - שהרי רק לא ביבי, ועוד לא דיברנו על להט"ב, מסתננים, דת ומדינה - הכל זניח מול הרק לא ביבי.

אך מה שקפץ לעין מאילוסטרצי­ית הקואליציה החדשה שהפרשנים התרגשו כל כך להציג לציבור הישראלי, הוא לא רק הניתוק העמוק מהמציאות החברתית והתרבותית בישראל, אלא התשוקה הכל כך מובהקת לעשות את זה "בלעדיהם". זו הפנטזיה: גירוש הציבור המזרחי־מסורתי והחרדי מעמדת ההשפעה העצומה שיש לו בקלפי. זה מלכתחילה מה שעומד מאחורי כל ה"רקלאביביזם" הזה - תיעוב שבטי כלפי עדר מלחכי הגבב הנוהה אחר "המושחת מבלפור".

חלקם עוד מאמינים שהקורונה, שנחתה עליהם כמתנה פוליטית משמיים (והם אפילו לא אלגנטיים מספיק כדי להסתיר את השמחה) תפרק לנתניהו את הבייס ותייצר גל התפכחות. אבל גם הם יודעים שזליגה כזו לא תגיע מהבסיס העמוק, אלא מאותם מעגלים שממילא מתנועעים בין לפיד, בנט, ליברמן וסביבותיהם. לשמאל - אין ברור מכך בסקרים - אף אחד לא הולך. גם לא עכשיו. משום שגם הם יודעים שהעיוורים האלה עם המופלטות והביבי יודעים היטב במה, במי ולמה הם בוחרים, מאמינים בהשקפת עולם, הולכים יחד כברת דרך וברור להם לאן הם חותרים. והיציבות הזו, שידעה עליות ומורדות, עומדת בניגוד חריף לעיסת השמאל־מרכז הכאוטית, שבתדירות של פעם בחודש שולפת גנרל תורן מהבוידעם, קצת פוטושופ במשרד יח"צ - והיידה לשלטים על איילון. יפסיד? נמצא עוד אחד. לא חסר. הכל למען מטרה קדושה אחת: תיקון מהפך '77 ומיגור השפעת מחולליו, ובעיקר המזרחים והחרדים. אולי עכשיו איימן עודה מבין איזו פונקציה הוא נועד למלא אצלם.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel