Israel Hayom

המחסור בחמאה: גם תנובה החלה לייבא

בניגוד למחיר המפוקח, חלק מהרשתות מציעות את החמאה המיובאת במחיר נמוך יותר ● מחירי מוצרי חלב וביצים בישראל גבוהים ב 73% לעומת האיחוד האירופי

- היאלי יעקבי הנדלסמן וגלעד צוויק

תנובה החלה לייבא חמאה, דבר שהביא לתגובות שלי ליות בקהילה החרדית, שבעבורה חלב נוכרי אינו כשר דיו )החמאה כשרה לאוכלי חלב נוכרי(.

החמאה המיובאת נמכרת לר שתות במחיר זהה למחיר החמאה המקומית שבפיקוח. אלא שבניגוד למוצר המקומי שמחירו קשיח, את החמאה המיובאת הרשתות מציעות במחירים שונים כשהמחיר ל 100 גרם הוא החל מ 3.16 שקלים ועד .3.96 החמאה במחיר המפוקח נמ כרת לצרכנים בקרוב ל 4 שקלים ל 100 גרם.

לדברי מועצת החלב, "בשל עלייה בצריכת החמאה בישראל בשנים האחרונות, יש יבוא מבוקר של חמאה לארץ בהתאם להמלצת מועצת החלב ובהתאם לתכנון משק החלב". לטענת המועצה, מחיר הח מאה עלה בשל היבוא החופשי, בני גוד להמלצתה לייבא באופן מוגבל.

על פי ניתוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מתחילת השנה, אזרחי ישראל משלמים סכום ממוצע הגבוה ב 73% על מוצרי חלב וביצים, לעומת האיחוד האירופי.

החמאה בישראל בשנת 2018 הס תכמה בקרוב ל 9,000 טון – הרוב המוחלט בייצור מקומי ורק רבע מיבוא. מחיר החלב אשר המחלבות רוכשות מהרפתנים נקבע על ידי הממשלה ומחיריהם לצרכן של 12 מוצרי חלב ובהם חמאה רגילה 100) גרם( - מפוקחים על ידי הממשלה. כתוצאה מכך למחלבות יש חופש בעיקר לקבוע מחירים למשווקים עבור מוצרים לא מפוקחים )כגון מעדני חלב ויוגורטים( ולייצר את תמהיל המוצרים הכדאי ביותר מב

חינה כלכלית )בהינתן מחיר חלב קבוע לרפתנים ומחיר מפוקח לצרכן(.

על פי מרכז המחקר של הכנ סת, "הסיבה העיקרית למחסור בח מאה היא הרגולציה בענף החלב, שלא מאפשרת להגדיל את היקף הייצור והיבוא של חמאה באופן שייתן מענה לעלייה בביקוש המ קומי או להעלות מחירים שישקפו את העלייה בביקוש". כלומר, ייתכן שמצב זה נוצר גם בגין חוסר כדאיות כלכלית למחלבות וליבואנים לתת מענה לגידול בביקוש לחמאה, בגלל הרגולציה הקיימת )מכסות ייצור, מחיר מטרה ומחיר מפוקח גם על מוצרים מיובאים(.

הפעולות שננקטו להגדלת היבוא בתחילת השנה לא הובי לו למתן מענה לביקוש לחמאה ועדיין היה קיים מחסור במוצר. "סיבות אפשריות למחסור במו צרי יבוא הן קיומן של מכסות יבוא המגבילות את יבוא החמאה וקיומו של מכס בשיעור 140% על יבוא חמאה", מסבירים במרכז המחקר של הכנסת. סיבה נוספת יכולה להיות חיוב ועדת המכסות במ שרד הכלכלה את היבואנים למ כור את החמאה המיובאת במחיר המפוקח, חיוב שאינו הכרחי לפי החוק. "במצב זה טוענים היבואנים כי לא משתלם להם לייבא חמאה, שמחירה באירופה בשקלול עלויות היבוא גבוה יותר מהמחיר המפו קח לצרכן בישראל, ולכן יבואנים רבים מוותרים על האפשרות לייבא חמאה במחיר מפוקח, או לייבא במ חיר גבוה מהמחיר המפוקח ולשלם את הקנס על מכירה מעל המחיר המרבי לפי רישיון היבוא".

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel