Israel Hayom

הישג חשיפת מנהרת הטרור מעזה מאותת: חמאס נערך למלחמה | יואב לימור

-

חשיפת המנהרה שנחפרה מעזה לשטח ישראל היא הישג מבצעי ראשון של המכשול התת קרקעי שמוקם לאורך גבול הרצועה.

המנהרה הזאת אותרה בסיוע הטכנולו גיה שמותקנת במכשול, במטרה להתריע על חפירת מנהרות או על כוונה לחבל במכשול עצמו. מהבחינה הזאת מדובר לא רק בסיכול מבצעי, אלא גם באירוע בעל משמעות הר תעתית: סביר שהמנהרה ביקשה לאתגר את המכשול, ולבדוק את יכולותיו ואת הדרכים לעקוף אותו. עצם חשיפתה מאותתת לצד השני שעומד בפניו אתגר משמעותי מאוד, שיצריך ממנו משאבי עתק כדי לנסות ול חדור מבעדו לשטח ישראל.

אולם לצד ההישג הטקטי מבצעי של המכ שול ושל הכוחות הטכנולוגיי­ם והמודיעיני­ים באוגדת עזה ובפיקוד הדרום, מלמד האירוע הזה על שני עניינים נוספים - האחד אופר טיבי, והשני אסטרטגי.

אופרטיבית, מתברר כי ארגוני הטרור בר צועה )וחמאס בראשם( לא זנחו את רעיון המנהרות. למרות המכשול - שצפוי להיות מושלם בעוד כחמישה חודשים - הם מאמי נים שיצליחו לחפור ולחדור לשטח ישראל, והם נחושים לעשות את זה כמעט בכל מחיר. בהמשך לכך, אפשר שנראה בעתיד ניסיונות לחפור עמוק יותר עד למי התהום, או לשוב ולפעול בציר ה ח' - מעזה לשטח מצרים,

וממנה לשטח ישראל באזור שבו המכשול התת קרקעי טרם הוקם.

אסטרטגית, מלמד האירוע הזה שבעזה נע רכים למלחמה. בחודשים האחרונים הצביעו כל גורמי ההערכה בישראל על כך שחמאס חלש ומורתע, ואינו רוצה בהסלמה. גם הת נהלותו בשטח העידה על כך: מהימנעותו מהצטרפות ללחימה לאחר חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא אבו אל עטא בנו במבר אשתקד, דרך הבלגתו בשלל אירו עים שבהם הוא נהג לפעול ולהגיב בעבר, ועד לניסיונותי­ו לקדם בכל דרך את שיחות ההרגעה עם ישראל.

ההערכות האלה עדיין תקפות. חמאס אינו רוצה במלחמה, והוא מעדיף פתרון שיאפשר לו לשקם את הרצועה ולהביא שקט ושגשוג )יחסי, אחרי הכל מדובר בעזה( לתושביה. אבל לצד זה חמאס אינו מוכן בשום פנים ואופן לזנוח את רעיון המוקאוומה, ההתנ גדות, שעומד בבסיס קיומו. ולמרות מתק שפתיו בשיחות עם המצרים, הקטארים ואנשי האו"ם, הוא היה ונותר ארגון טרור שמבקש להשמיד את מדינת ישראל.

לכן, כאשר חמאס חופר מנהרות, הוא בעצם מאותת לאנשיו ולציבור העזתי שהוא שינה אולי את הטקטיקה שלו אבל לא את האס טרטגיה, וגם אם הדבר ייקח זמן - הוא יח זור לדרכו.

לשם כך הוא גם ממשיך להשקיע במע רך הרקטי שלו ובאמצעים נוספים שאמו רים לשמש אותו למלחמה עתידית ביש ראל, שעשויה לפרוץ גם בטווח הזמן הקרוב מבלי שהצדדים מעוניינים בכך. אחרי הכל עזה היא עזה, והרגישות בה גבוהה כתמיד, ואולי מתמיד על רקע המצב הכלכלי הנואש והקורונה שהתפרצה גם ברצועה.

בישראל מודעים לנפיצות הזאת, ומנסים להרחיק מערכה. לצד סיכול המנהרה שהעסיק את צה"ל בימים האחרונים, מקיימת מער כת הביטחון מאמץ אינטנסיבי לקדם שורת פרויקטים אזרחיים והומניטריי­ם שיאפשרו רגיעה ארוכת טווח בגזרה, אבל לאיש אין אשליות: כמאמר הקלישאה הוותיקה שנכו נה תמיד במזרח התיכון והוכחה אתמול שוב, הרוצה בשלום )או ברגיעה( - ייכון למלחמה.

מתברר כי ארגוני הטרור ברצועה לא זנחו את רעיון המנהרות. למרות המכשול התת קרקעי - הם מאמינים שיצליחו לחפור ולחדור לשטח ישראל

 ?? צילום: דובר צה"ל ?? כוחות צה"ל במרחב הגדר
צילום: דובר צה"ל כוחות צה"ל במרחב הגדר
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel