Israel Hayom

"ריבונות עדיין על הפרק"

שגריר ארה"ב דיוויד פרידמן פתח את כנס "הסכמי אברהם" בראיון חגיגי ● על השלום: "בין ההישגים הגדולים של טראמפ" ● על איראן: "מתפללת חמש פעמים ביום שהוא יפסיד" ● ועל החלת הריבונות: "היו קשיים בדרך, גנץ ואשכנזי נקטו גישה שלילית, אך היא לא בוטלה - רק הושעתה זמנית

- בועז ביסמוט

ההישגים של טראמפ במזרח התיכון, התקווה האיראנית להפסד של טראמפ, איפה עומדת הריבונות - ומה קורה עם סעודיה? כנס "הסכמי אברהם" של "ישראל היום" פורום שילה ופורום קהלת נפתח אתמול בראיון שהעניק שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן.

"הסכמי השלום של ישראל עם בח ריין ואיחוד האמירויות הם בהחלט בין הישגי מדיניות החוץ הגדולים ביותר של ממשל טראמפ", פתח השגריר פרידמן בתשובה לשאלה על שיפור מעמדה של ישראל בעולם ועל הישגי מדיניות החוץ של ממשל טראמפ. "אני סבור שיש לבחון את ההתפתחויות כמכלול. זה התחיל בהכרה בירוש לים כבירת ישראל, המשיך בהעברת השגרירות לירושלים, אחר כך ההכרה בריבונות ברמת הגולן, וכן ההכרה בכך שהקהילות היהודיות ביהודה ושומרון אינן בלתי חוקיות.

"כל אלו היו אבני הבניין ליצי רת מדיניות שהדגישה בפני מדי נות האזור: אפשר לתמוך בישראל מבלי להזיק או חלילה לגרום לעי מותים במזרח התיכון. זאת האסטרט גיה של ממשל טראמפ - לעמוד לצד בעלות הברית, לנקוט גישה תקיפה כלפי האויבים. אני סבור שזאת הסיבה שאנחנו במצב שבו אנו נמצאים היום".

מי תהיה הבאה להצטרף לרכבת השלום? יש הפתעות בדרך?

"אינני רוצה להקדים שום מדינה, לכל אחת יש את לוח הזמנים והרגי שויות שלה, אבל תהיינה חברות נוס פות בליגה הערבית שיעשו שלום עם ישראל. אין לי ספק בכך". מדוע סעודיה לא מצטרפת כרגע? "אינני רוצה לשמש דובר עבור סעודיה, אבל אני יכול לומר שהיא היתה כוח עזר משמעותי מאוד לה ליך הזה, בצורה די ברורה. טיסה מנתב"ג לבחריין אורכת מעט יותר משלוש שעות כיום. בלי הסכמת סעו דיה למעבר טיסות בשטחה האווירי - הטיסה היתה אורכת כשבע שעות. לא הייתי מפחית בחשיבות של זה, מדובר באיתות משמעותי מאוד".

בנוגע להחלת הריבונות - הימין בישראל מעט מבולבל. האם נוכל להבין, אחת ולתמיד, מהו הסטטוס העדכני של הצעת הריבונות והאם היא אכן תוחל?

"כמובן. כידוע, בחזון השלום של טראמפ שפרסמנו בינואר, הדגשנו שהממשל לא מעוניין שאף קהילה יהודית ביהודה ושומרון תגורש מבי תה. עכשיו, במבט קדימה, עבדנו כולנו על מה שחשבנו שיהיה הצעד היעיל הבא בתוכנית השלום - הכרה בריבו נות ישראלית על לפחות חלק מיישובי יו"ש. אולי כל היישובים אפילו. אבל נתקלנו בקשיים. אחד מהם - מגיפה עולמית שמגבילה מאוד את היכולת שלנו לפעול בדרכים דיפלומטיות. קושי נוסף היה הקמת ממשלת האח דות בישראל, שבה שניים משלושת חבריה הבכירים - שר הביטחון ושר החוץ - נקטו גישה שונה ושלילית מאוד כלפי סוגיית הריבונות, לפחות כנושא בפני עצמו.

"התבוננו על המצב ואמרנו 'יודעים מה, היום מתנופף דגל מעל חברון, שילה ומעלה אדומים, ובמסגרת התו כנית שלנו - הוא יתנופף שם לנצח. אז זו לא דאגה מיידית'. מה שכן, היתה

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel