Israel Hayom

"הטיפול במנהרה בדרום לא יסתיים בתוך יום או יומיים"

מפקד יחידת יהל"ם התייחס לראשונה לאיתור האיום מרצועת עזה: "לא הופתענו ממנה, בשביל זה התאמנו" ● על ההישג: "היא לא עברה את המכשול התת־קרקעי"

- לילך שובל

"המבצע ההנדסי באזור המנהרה לא יסתיים בתוך יום או יומיים. זה יהיה מבצע ארוך", כך אמר מפקד יחידת ההנדסה למשימות מיוחדות (יהל"ם), אלוף־משנה מ', יממה לאחר שהותר לפרסום כי צה"ל איתר מנהרה התקפית שחדרה עשרות מטרים לשטח ישראל ונחפרה בעומק של עשרות מטרים מתחת לקרקע.

המנהרה ההתקפית התגלתה לראשונה באמצעות המכשול התת־קרקעי שבנייתו נשלמת ממש בימים אלה.

זהו הראיון הראשון של אלוף־משנה מ' מאז נכנס לתפקידו. בעבר שימש בין השאר מפקד ההנדסה הפיקודי של פיקוד הדרום בזמן שנמצא הפטנט לגילוי מנהרות, והיה בין אלו שבזכותם קיבלה האוגדה את פרס ביטחון ישראל בנושא תת־הקרקע. אל"מ מ' חתום באופן אישי על גילוי מנהרות רבות לאורך שירותו הצבאי בתפקידיו השונים, והוא נחשב לאחד המומחים בתחום.

ביום שני, עם קבלת ההתרעה על גילוי המנהרה שנחפרה לישראל ממרחב

חאן יונס הוקפצו אל"מ מ' ויחידתו דרומה, והוא באופן אישי מונה למפקד המבצע ההנדסי באזור. "כולם היו בבסיס ביום שני אחרי שסגרנו שבת בגלל הקורונה, ולא היה מורכב להביא את כל מי שצריך דרומה. הגענו לשטח, עשינו תכנונים, תיאומים, קפ"קים. התחלנו לאתר את המנהרה דרך קידוח", ציין הקצין. "זה ה'מאני טיים' שלנו כיחידה. לוחמים של יחידה מיוחדת עושים מסלול הכשרה ארוך מאוד, והם מתרגשים מאוד. זו המנהרה הראשונה שאיתרנו מאז מבצע 'מגן צפוני' לפני כשנתיים. בשביל זה התאמנו".

אל"מ מ' נזהר שלא לחשוף שום פרט על המנהרה החדשה, מיקומה, עומקה והממצאים שבתוכה. בתשובה לשאלה, הבהיר שעד כה הוכנסה רק מצלמה לתוואי המנהרה. "אני עוד לא יודע אם מדובר במנהרה מיוחדת או שונה מקודמותיה, נצטרך להשלים את המבצע ההנדסי. ייקח עוד כמה ימים עד שנבין את מאפייניה", הבהיר.

"בינתיים לא הופתעתי ממאפייני המנהרה הזו, אבל זה לא אומר שלא אופתע". על משך הזמן הארוך שנדרש למבצע הוא ציין: "יש פיזיקה שאי אפשר לשנות. לוקח זמן לקדוח, איתור המנהרה תלוי בסוג הקרקע".

"המשימה - לחקור תוואי"

בימים הקרובים צפויים לוחמי יהל"ם להמשיך בחקר המנהרה ובמבצע ההנדסי המיוחד שמתקיים באזורה. "המשימה הראשונה שלנו היא לאתר את התוואי. אחרי שמאתרים את התוואי - חוקרים אותו, ובמקביל צריך לשבש ולנטרל אותו ולהגיע לתוצאה שלא מסכנת איש. חשוב להדגיש שגם היום המנהרה לא מסכנת אף אחד, כי היא לא עברה את המכשול התת־קרקעי.

"הדבר הכי משמעותי פה הוא שיש פה מכשול, מערכת של מכשול שיודעת לתת אינדיקציה. זהו העניין המרכזי להגנה בעזה", אמר הקצין. "אם בעבר היו שואלים מפקדים על המכשול, הם היו מתקשים לדמיין את זה". עוד הוסיף: "יהיו לנו עוד אתגרים בתת־הקרקע ואנחנו ערוכים לקראתם".

 ?? צילום: דו"צ ?? מפקד יחידת יהל"ם, משמאל
צילום: דו"צ מפקד יחידת יהל"ם, משמאל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel