Israel Hayom

מחאת עובדי בזק בינלאומי: רפורמת השר תייקר את האינטרנט

במסגרת הרפורמה של השר הנדל יבוטל האיסור למכור תשתיות ותוכן ● ביטול ההפרדה עלול לייתר את שירותי החברות המתמחות בתוכן בלבד ● משרד התקשורת: ההפרדה כבר לא רלוונטית

- אסף גולן

מחאה רועשת: הרקע למאבק הוא ההפרדה הרגולטורית שנוצרה בין תשתיות לתוכן באינטרנט, במטרה למנוע היווצרות מונופול, או דואופול של בזק והוט, בתחום.

בזק היתה מונופול בתחום תש תית האינטרנט ובהמשך הצטרפו גם ,HOT פרנטר ו IBC )סיבים אופ טיים(. סוג אחר שנדרש לצרכנים הוא תוכן - גישה לקווי תעבורת מידע בי נלאומיים .(ISP) ההפרדה הזו שנכפ תה על חברת בזק יצרה הפרדה מבנית בין בזק, ספקית התשתית, לחברות הבנות שלה - בזק בינלאומי, YES ופלאפון - ספקיות התוכן.

ההפרדה המלאכותית בין התחומים חייבה את הצרכנים ליצור שתי הת חייבויות שונות בשביל שירות אחד - גלישה באינטרנט. הלקוחות נאלצו לשלם שני חשבונות - לחברת תש

תית ולחברת תוכן, מבלי להבין מדוע עליהם לעשות זאת. זה כמו לשלם לחברת הולכת החשמל וחברת הזרמת החשמל, בנפרד. בהמשך נוצר מצב שלפיו סלקום ופרטנר הציעו שירות אחד - אינטרנט - הכולל תשתית ותוכן, כולל טלוויזיה וטלפון. אלא שהחברות הללו קנו, בהתאם לחוק, תשתיות מבזק ומהוט.

שיבושי עבודה והפרעות

בשנת 2015 משרד התקשורת הע ביר את "רפורמת השוק הסיטונאי", שאפשרה לחברות התוכן לרכוש שי רותי תשתיות ולשווק ללקוחות מוצר אחד- תשתית ותוכן. בכך, למעשה, ההפרדה בין השירותים לצורך מני עת המונופול הפכה להיות מיותרת לחלוטין.

בפועל, למרות כניסה של שחקנים רבים לשוק, בזק נותרה מי שמספקת כ 70% מתשתית האינטרנט בישראל. המציאות הזו גרמה לכך שאם בזק

תוכל לספק הן שירותי תשתית והן שירותי תוכן היא עדיין תוכל להפוך למונופול גדול בשוק הזה.

בתשובת המדינה לעתירה התברר גם כי בזק הערימה קשיים על חברות שניסו לשדרג את התשתית שלה. עו בדי בזק פתחו בשיבושי עבודה ובה פרעות יזומות לעבודת הקבלנים של מתחרותיה.

בכל מקרה, השנה החליט שר הת קשורת החדש יועז הנדל לבטל את ההפרדה המבנית אחרי שלדעת המש רד כן החלה תחרות גדולה יותר בשוק מול בזק וחברת הוט. הרעיון הוא לא פשר לבזק להרוויח גם מתוכן ולפתוח את שוק התשתיות להשקעות גדולות יותר, אחרי פיגור של שנים בהשקעות בתחום ופער גדול שנוצר בין ישראל לתשתיות בעולם.

וכך, למעשה, ההחלטה לאחד את השירותים מייתרת את חברות הבנות של בזק ומאפשרת צמצום משמעותי של מאות ואולי אלפי משרות כפו לות - בבזק ובחברות הבנות. זו הסי בה שהעובדים מפגינים: הם טוענים שהרפורמה תאפשר לחזרת המונופול או הדואופול לשוק ולמעשה לייקור המחירים בטווח הרחוק. הרחוק.

במילים של לימור ליברמן לביא, יו"ר ועד עובדי בזק בינלאומי: "החל טת שר התקשורת משמעותה גם מכת מוות לחברה ול 1,350 עובדיה".

במשרד התקשורת וגם במשרד האוצר מודיעים לחשש מחזרת המו נופול אך סבורים כי כיום החשש קטן יותר בעיקר מכיוון שחברות התקשו רת סלקום ופרטנר מוכרות חבילות אינטרנט מלאות, ופורסות בעצמן תשתית של סיבים אופטיים.

 ?? צילום: ועד עובדי בזק בינלאומי ?? עובדי בזק בינלאומי מפגינים
צילום: ועד עובדי בזק בינלאומי עובדי בזק בינלאומי מפגינים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel