Israel Hayom

בהלת החורפנים: "כל השבים מדנמרק ייבדקו"

במשרד הבריאות נקטו משנה זהירות והורו על בדיקת קורונה מיוחדת; דנמרק הוגדרה אדומה ● עם זאת, בכירים מעריכים: "הסיכוי לנשא של המוטציה בישראל - נמוך"

- מיטל יסעור בית־אור ואסף גולן

בהלת החורפנים בישראל: מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי הנחה אתמול את כל החוזרים מדנמרק לעבור בדיקת קורונה, לרבות ריצוף גנטי, כדי לדעת אם הם נושאים את המוטציה לקורונה שמקורה בחורפנים. עד כה נשלחו שלושה אנשים לבדיקות.

במשרד הבריאות התייחסו לנושא ואמרו: "בכל דנמרק ידוע כרגע על מספר חולים מועט שנגועים במוטו ציה, והם מבודדים. הסבירות שהגיע לישראל חולה הנושא את המוטציה נמוכה. עם זאת אנו נוקטים משנה זהירות.

"משרד הבריאות יחד עם פיקוד העורף הוציא רשימת נוסעים שחזרו מדנמרק ויוצר עימם קשר מהבוקר לביצוע דיגום מיוחד לקורונה ובו דיקת המוטציה. עד לקבלת התוו צאות הנוסעים מדנמרק מתבקשים להיכנס לבידוד. דנמרק נכנסה לרו שימת הארצות האדומות".

בהערכת המצב שנערכה אתמול במל"ל בנושא, צוין כי בעקבות הגיו לוי בדנמרק, שלפיו 214 איש נדבקו בזן מוטנטי של קורונה שמקורו בחוו רפנים (מינק), הוכרז על כתר באותו אזור במדינה, ובבריטניה הוכרז כי מי שמגיע מדנמרק ייכנס לבידוד מלא של 14 יום. החשש הוא כי המוו טציות שהתגלו עלולות לפגום ביו עילות החיסון.

הרופאה הישראלית ד"ר דורית ניצן, הממונה על ההיערכות לשעת חירום בארגון הבריאות העולמי, שמו טפלת במשבר הנוכחי, הרגיעה: "אני חושבת הסיכוי שחולים יגיעו ליו שראל מדנמרק לא גדול כי דנמרק סגרה את האזור ולא תיתן לאנשים לצאת". עם זאת הבהירה: "במה שקוו רה במדינות אחרות קשה לשלוט".

מוטציה משודרגת

ומדוע הקורונה שמקורה בחורפו נים מטרידה אותנו? מתברר כי בני משפחת הסמוריים, ובהם גם חורו פנים, נוטים להידבק כמו בני אדם בנגיפים נשימתיים בקלות. ואכן, עם הגעת הקורונה לאירופה, החלו חוות חורפנים לדווח בהרחבה על הופעת הנגיף בבעלי החיים.

הסכנה החמורה יותר היא שנגיו פים שעוברים בין בעלי חיים נוו טים לפתח מוטציות שונות. כך קרה לנגיף הקורונה שמקורו בעטלפים, וכך ככל הנראה מתברר קרה בנגיו פי הקורונה במעבר מחורפנים לבני האדם.

הסיבה היא שכל בעל חיים הוא למעשה סביבת חיים אחרת שצו ריך להתרגל אליה, ולשם כך נוו תרות ומתרבות המוטציות היותר מתאימות לבעל החיים החדש. גרוע מכך, עלול להיות תרחיש שהווירוס יפגוש נגיף אחר נשימתי ויפתח יחד איתו מוטציה משודרגת. לנוכח זאת מתברר כי ממשלת דנמרק הורתה לחסל את כל החורפנים במדינה. מדובר למעשה בהחלטה לסגור תעו שייה ששווה מיליארדים, ולמעשה מדובר בכריתתו של ענף שלם.

ההחלטה התקבלה כי אכן התגו לתה מוטציה חזקה אצל החורפנים, שעמידה יותר לתרופות ולטיפוו לים. מדובר למעשה בנגיף משודרג שיכול להתמודד טוב יותר עם גוף האדם. ולא זו בלבד שהנגיף עבר שדרוג - כבר נמצאו בני אדם שחלו בזן המשודרג. על פי הודעת ממשלת דנמרק, הנגיף החדש עלול לסכל את מאמצי החיסון נגד הקורונה, שמו פותח כרגע. חשוב לציין כי ארגון הבריאות העולמי אישר את ההודעה של ממשלת דנמרק אליו, אך עדיין לא בחן את הגרסה החדשה בעצמו.

 ?? צילום: ?? חורפנים. בדנמרק יחסלו מיליונים כדי למנוע הדבקה
GettyImage­s
צילום: חורפנים. בדנמרק יחסלו מיליונים כדי למנוע הדבקה GettyImage­s

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel