Israel Hayom

בגלל הקורונה: עלייה בתופעת חריקת השיניים במהלך הלילה

מחקר של אוניברסיטת ת"א מצא השלכות בריאותיות נוספות של הנגיף ● בתקופת הקורונה חלה עלייה של 12% בשכיחות כאבי הפנים והלסת

-

נשים סובלות מהתסמינים יותר מגברים, ואנשים בחרדה נוטים לפתח יותר תסמינים מבעלי רמת חרדה פחותה

מיטל יסעור בית־אור

השלכות נוספות של הקורונה על הבריאות: העלייה במתח ובחרדה בתקופת הסגר הראשון גרמה לעלייה בתופעה של חריקת שיניים בלילה, הידוק לסתות וכאבים באזור הפנים. כך נמצא במחקר שנערך באוניברסיט­ת תל אביב.

העלייה בתופעה ניכרה יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים, ובקרב בני דור הביניים - גילי ,55-35 בהשוואה לצעירים ולמבוגרים מהם. במסגרת עבודת המחקר שנעשתה בבית הספר לרפואת שיניים בפקולטה לרפואה, נחקרה תופעת כאבי פנים ולסתות בדגש על תסמונת בשם TMD - המתבטאת בכאבים כרוניים בשרירי הפנים ובמפרקי הלסת וכן תופעה של חריקת והידוק השיניים, שעלולה לגרום לנזק משמעותי לשיניים ולמפרקי הלסת.

נמצא כי בקרב כלל האוכלוסייה השכיחות של כאבי פנים ולסת (תסמיני )TMD עלתה מכ־%53 בעבר

ל־%74 בתקופת הקורונה; שכיחותו של הידוק שיניים בשעות היום עלתה מכ־%71 ;32%־ל וחריקת שי

ניים בלילה עלתה מכ־%01 .36%־ל בסך הכל נרשמה בישראל עלייה של 25%-10% בתסמינים אלה, המשקפים בין השאר מתח נפשי. אצל אנשים שסבלו מתסמינים אלה גם קודם לכן נרשמה עלייה של כ־%51 בחומרתם.

החוקרים מצאו מתאם גבוה בין התסמינים לבין מגדר ורמת חרדה: נשים סובלות מהתסמינים הרבה יותר מגברים, ואנשים המצויים בחרדה נוטים לפתח אותם יותר מאלה שרמת החרדה שלהם פחותה. השאלון כלל 1,800־כ נבדקים בישראל ובפולין, והמאמר פורסם בכתב העת ‪.Journal of Clinical Medicine‬

"ביטוי למצוקה נפשית"

החוקרות, ד"ר אלונה אמודי־פרלמן ופרופ' אילנה אלי מבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיט­ת תל אביב, הסבירו כי "המחקר שלנו, שנערך בתקופת הסגר הראשון, מצא עלייה משמעותית בתסמונות המוכרות של כאבים בפנים ובלסתות, הידוק וחריקת שיניים, שיכולות להוות ביטוי לחרדה ומצוקה נפשית. מצאנו שנשים מועדות יותר מגברים לסבול מהתסמינים, וכי גילאי 55-35 סבלו מהם יותר מהאוכלוסיי­ה הצעירה והמבוגרת. אנחנו סבורים כי הממצאים משקפים היטב את מצוקתם של בני דור הביניים, שהיו סגורים בבתיהם עם ילדים קטנים, ללא הסיוע הרגיל של סבים וסבתות, ובמקביל גם דאגו להוריהם המבוגרים, והתמודדו עם דאגות כלכליות ו/או עבודה מהבית בתנאים מורכבים".

 ??  ??
 ?? צילום: GettyImage­s ?? הממצאים משקפים את מצוקת בני דור הביניים
צילום: GettyImage­s הממצאים משקפים את מצוקת בני דור הביניים
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel