Israel Hayom

יוזמה: מיעוטים יוכלו להתפלל בטקס יום הזיכרון בכותל

אישים מוסלמים, דרוזים ונוצרים פנו למשרד הביטחון בבקשה להשתתף בחלק הדתי של הטקס ● "זו אמירה שלפיה ישראל מכבדת את הלוחמים למענה"

- חנן גרינווד

אישים מוסלמים, דרוזים ונוצרים החברים בעמותת "ביחד - ערבים זה לזה", פנו למשרד הביטחון בבקשה רשמית לתת ביטוי לבני הדתות השונות, שאינם יהודים, בחלק הדתי בטקס הרשמי של יום הזיכרון לחללי צה"ל ברחבת הכותל המערבי.

העמותה מבקשת כי בחלק הדתי של הטקס, שכולל השתתפות של רבנים והקראת פרקי תפילה מסורתיים וציטוטים מהתנ"ך, יוזמנו גם נכבדי דתות נוספות לשאת תפילה קצרה לזכר הנופלים בני דתם. לפנייה הצטרפו גם ארגונים נוספים המייצגים עדות שונות בישראל ופועלים למען חיילים מדתות אחרות, ובהם התנועה הדרוזית הציונית בישראל ועמותת ברית אחים.

"כאזרח ערבי ישראלי וכנכה צה"ל, אני חושב שראוי כי בטקס הרשמי והממלכתי ביום הזיכרון לחללי צה"ל יינתן כבוד לכלל הנופלים מכל הדתות השונות", אמר יוסף חדאד, מנכ"ל העמותה הערבית־ישראלית שפועלת לקירוב בין המגזרים במדינה. "אנו נלחמים יחד כתף אל כתף למען המדינה, וכל חייל צה"ל שנופל שווה באותה מידה, לא משנים דרגתו, תפקידו או דתו".

במכתב שנשלח לשר הביטחון בני גנץ, לשר מיכאל ביטון וליו"ר המועצה הציבורית להנצחת החייל פרופ' שלמה מור יוסף - טען בא כוחה של העמותה, עו"ד עידן אבוהב, כי מדובר באפליה דתית: "אף שהחוק מתייחס לכלל חללי צה"ל, מכל עדה ודת, בטקס יום הזיכרון אין ביטוי דתי לבני דתות אחרות, אשר בניהן נפלו חלל על הגנת המולדת, כגון נוצרים, מוסלמים ודרוזים. בעת הזאת, שבה יש פילוג הולך וגדל בין יהודים לבני דתות אחרות, ראוי כי הטקס הפותח את אירועי יום הזיכרון יעניק מקום של כבוד גם לבני דתות אלה".

אנשי העמותה מציינים כי במהלך השנים נפלו על הגנת המדינה מאות חללי צה"ל שאינם יהודים - מוסלמים, נוצרים ודרוזים, וההתנהלות כיום בטקס היא פגיעה בעקרון השוויון אשר מהווה את נשמת אפה של הדמוקרטיה, שעל הגנתה נפלו חללים אלה. כמו כן, מצוין בפנייה כי יתרונות המהלך הם חיזוק התודעה ותחושת השייכות לכלל החיילים שאינם יהודים ואמירה ברורה כי המדינה מוקירה אותם חיילים ומשפחותיהם.

"ביום ההשבעה לצה"ל חיילים לא יהודים עושים זאת על קוראן או על ברית חדשה כדי לחוש חיבור אישי ושייכות", ציין חדאד, "ראוי שגם בטקס הרשמי ביום הזיכרון בני הדתות השונות יחושו תחושת שוויון ושייכות. זה צעד קטן שביכולתו להוביל לשינוי גדול".

עו"ד אבוהב הבהיר כי "הפנייה היא לא כדי להקטין את עוצמת הטקס היהודי, אלא כי דווקא בשל עוצמתו - מבקשות גם משפחות הנופלים שאינן יהודיות כי בניהן יקבלו אזכור דתי שוויוני. בניהן עמדו כתף אל כתף עם יהודים בקרב, ועתה הן מבקשות כי נציגי דתם יעמדו כתף אל כתף עם יהודים בטקס הכה חשוב הזה. מעבר לעניין הדתי, יש כאן אמירה ברורה לכלל בני המיעוטים שמדינת ישראל מכבדת את אלו שלוחמים ולוחמות למענה. אנו מאמינים כי מהלך זה יביא לגידול במספר המתגייסים מקרב עדות אלו לצה"ל".

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? טקס יום הזיכרון בכותל, אשתקד
צילום: אורן בן חקון טקס יום הזיכרון בכותל, אשתקד

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel