Israel Hayom

"שוקל להתמודד ב "2024

דיווחים בארה"ב: טראמפ משדר עסקים כרגיל ואמר ליועציו שאינו פוסל ריצה נוספת לנשיאות ● אמש פיטר את מזכיר ההגנה אספר ● הצעד הבא: עצרות ומאבק משפטי ממושך

- יוני הרש, ארה"ב

נשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן, אמנם כבר פתח בהכנות לכניסה לבית הלבן, ובמקביל רפובליקנים רבים מאחורי הקלעים מאמינים כי הגיע הזמן להודות בהפסד - אך הנשיא היוצא טראמפ בשלו. הוא מתעקש שלא להכיר בניצחון יריבו, וממשיך לנצח על מאבק משפטי רחב היקף שיכלול גם עצרות ענק.

ובכל זאת, יש סימנים ראשונים לכך שהוא מוכן לפחות לשקול ויתור. באתר AXIOS דיווחו אמש כי טראמפ אמר לחלק מיועציו כי הוא "חושב להתמודד שוב לנשיאות "2024־ב - רמז לכך שאולי הוא מכיר בעובדה שהפסיד.

המתיחות עם אספר - לשיא

החוקה האמריקנית מאפשרת לאדם להיות נשיא לשתי קדנציות, אך אין חובה שהקדנציות יהיו חופפות, כך שהרעיון החדש של טראמפ עוד עשוי להפוך למציאות.

מובן שרפובליקני­ם רבים - בפרט אלו שחושבים להחליף את הנשיא היוצא - לא יאהבו את ההצעה, כאשר תסריט כזה יציב את המפלגה כולה באזור דמדומים ומבלי יכולת אמיתית להתקדם הלאה, והכל בזמן שטראמפ עצמו יצטרך להתמודד עם שורה של בעיות משפטיות משלו.

דקות אחרי הפרסום הזה, הודיע טראמפ על פיטוריו של שר ההגנה שלו, מארק אספר, שעימו היו לו יחסים מתוחים מאז שמונה לתפקיד, בשל ביקורת שמתח אספר על התנהלותו של טראמפ במחאת השחורים בארה"ב, בין היתר.

הנשיא היוצא צייץ כי כריסטופר מילר, ראש המרכז הלאומי למלחמה בטרור, ימונה כממלא מקומו "בתוקף מיידית". לגבי אספר, טראמפ רק אמר כי הוא "פוטר" והודה לו על שירותו.

טראמפ מוסיף לטעון, בינתיים ללא הוכחות של ממש, כי הדמוקרטים "גנבו את הבחירות". הצוות שלו ממשיך לקדם קרב משפטי וקמפיינים של ספירה מחדש, במדינות שההכרעה בהם נפלה על כמה עשיריות האחוז - ג'ורג'יה, אריזונה ופנסילבניה.

"כועס ולא מוכן להתנחם"

מקורבים של הנשיא היוצא העריכו בשיחה עם אתר AXIOS כי תוכניתו של טראמפ - שהם מודים שגורלה נחרץ מראש - עשויה להימשך חודש ויותר.

עורך דינו האישי של טראמפ, ראש עיריית ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני, מפקד על המאמצים, וצפוי לנהל בין שלושה לשישה שבועות של עתירות ותביעות.

ג'וליאני הביך רבים בסביבת הנשיא היוצא, כאשר התברר שהאיש הראשון שהוא הציג במסיבת עיתונאים על זיופים לכאורה בפנסילבניה בשבוע שעבר, הוא עבריין מין מורשע.

טראמפ ואנשיו מנהלים את הקרב התקיף שלהם, בשעה שהנשיא הנכנס ביידן מדבר על אחדות ואיחוי קרעים. בכירים אמרו AXIOS־ל כי "אין שום סיכוי" שטראמפ יצטרף לקריאות של ביידן. אחד מהם הוסיף כי הנשיא היוצא "כועס, לא יציב ולא מוכן לנחמה".

מעבר למאמץ המשפטי, טראמפ מתכנן גם קמפיין ציבורי רחב שיתמוך בטענות שלו. לפי ,AXIOS הוא צפוי לפרסם "מודעות אבל" של אנשים שהלכו לעולמם, אך לטענתו הצביעו.

טראמפ אף שוקל לערוך "עצרות קמפיין" עם תומכיו, אך לא ברור אם הוא עצמו ישתתף בהן.

דואגים מנזק למפלגה הרפובליקני­ת

מאחורי דלתיים סגורות, רבים בסביבתו מכירים בכך שהפסיד. הבעיה היא שאיש לא רוצה להיות זה שיאמר זאת לנשיא היוצא.

רפובליקנים רבים חוששים שהנחישות של טראמפ לא זו בלבד שלא תניב תוצאות של ממש, אלא תזיק למפלגה במאמץ לזכות ברוב בסנאט בבחירות המיוחדות שייערכו בג'ורג'יה בינואר.

"זו הסחת דעת ובזבוז זמן מטורף", פסק נחרצות רפובליקני בכיר. "אנחנו מאוד מודאגים מהסנאט זו־ טראמפלא".

גם הטענות של הנשיא היוצא על זיופים לא כות בינתיים לתמיכה מרבים בשטח הרפובליקני. סגן מושל ג'ורג'יה, הרפובליקני ג'ף דנקן, אמר אתמול ל־NNC כי אנשיו לא מצאו שום "דוגמאות

בדלתיים סגורות, רבים בסביבת טראמפ מכירים בכך שהפסיד. הבעיה שאיש לא רוצה להיות זה שיאמר לו זאת. רפובליקני בכיר הודה: "אנחנו מודאגים מהסנאט"

מהימנות" להונאה. "אנחנו נמשיך לוודא שכל קול חוקי נספר", הוסיף.

אפילו מקורבו של טראמפ, מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי, מתקשה להר תייצב מאחורי הנשיא היוצא. "אם הבסיס לכך שאתה לא מודה בהפסד הוא זיופים - אז תראה לנו", דרש כריסטי. "כיוון שאם לא תראה לנו, אנחנו לא נוכל לעשות זאת. לא נוכל לעמוד מאחוריך בצורה עיוורת בלי הוכחות".

חשש מהעברת השלטון

מי שכרגע כן מתייצבת מאחורי טראמפ היא אמילי מרפי, מנהלת הסוכנות הפדרלית לשירותים כלליים.

מדובר אמנם בסוכנות בעלת חשיבות מור עטה בימים רגילים, אך בימי בחירות היא אמורה לספק מכתב שמאפשר לנשיא הנר בחר ולאנשיו להתחיל בעבודה החפיפה והמעבר. מרפי, שמונתה לתפקידה על ידי טראמפ, מסרבת בינתיים לחתום על המסמך החשוב ומעכבת את הליכי העברת השלטון המסודרים.

ב"וושינגטון פוסט" דווח אמש, כי במטהו של הנשיא החדש ג'ו ביידן חוששים שממשל טראמפ יערום קשיים בפני העברת השרר ביט הנשיאותי.

 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: אי.פי ?? שר ההגנה שפוטר, מארק אספר
צילום: אי.פי שר ההגנה שפוטר, מארק אספר
 ?? צילום: רויטרס ?? דונלד טראמפ, השבוע
צילום: רויטרס דונלד טראמפ, השבוע

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel