Israel Hayom

42% מהישראלים: מפחדים מתאונות דרכים יותר מהקורונה

נתוני אור ירוק: 24% חוששים מאירועי טרור ו־%12 מהנגיף ● מחצית מהישראלים חושבים שצריך למנות שר שיעסוק בנושא ● והציון שהאזרחים נותנים לממשלה על התמודדותה עם התאונות? 4.73 מתוך 10

- שלומי דיאז

לא פחות מ־%24 מהציבור חוששים מתאונות הדרכים, יותר מאשר חוששים מנגיף הקורונה או מכל נושא אחר. יותר ממחצית מהמשיבים סבורים כי הממשלה צריכה למנות פרויקטור או שר שיעסוק בלחימה בתאונות הדרכים. כך עולה מסקר מיוחד של עמותת אור ירוק.

מהסקר, שנועד לבחון את עמדות הציבור בנוגע לטיפול בנושא תאונות הדרכים בישראל, עולה כי 24% מהציבור חוששים מאירועי טרור ומפיגועים ו־%12 מביעים חשש מהקורונה.

עוד עולה מהנתונים כי רבות דובר על הנהגים הישראלים ואחריותם הבלעדית לתאונות דרכים, אבל רק 10% מהציבור חושבים שהנהג/ת אחראי/ת, ואילו 69% מהציבור סבורים שמדובר באחריות שווה בין משרד התחבורה לבין הנהגים. נתון מעניין נוסף מראה כי 21% מהציבור סבורים שהאחריות לאי־הקטנת מספר ההרוגים 2019־ב היא של משרד התחבורה.

"רוב הציבור חושש מתאונות דרכים יותר מהקורונה. זו סכנה יומיומית מוחשית", אומר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק. לדבריו, "הממשלה הראתה שהיא יודעת לאחד כוחות ולהילחם בקורונה, ולהוריד את מספר הנדבקים; כך יש לנהוג בתאונות הדרכים, שיישארו עוד הרבה אחרי הקורונה וימשיכו לגבות קורבנות". ומה בנוגע לאחריות לתאונות? "לא תמיד רק הנהג אשם, גם לממשלה ולמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יש אחריות", מסביר קיטה, "חייבים לשים בראש סדר העדיפויות את הצלת החיים, כפי שקורה במאבק בקורונה. לכן יש לחזק את הבטיחות בדרכים, להוסיף כסף להגדלת מספר הניידות והשוטרים, לשיפור הכבישים האדומים ולטיפול באוכלוסיות בסיכון. תאונות הדרכים הן לא גורל משמיים, ובמאבק משותף אפשר להציל חיים".

ומה בנוגע לציון שמעניקים האזרחים להתמודדות של הממשלה עם תאונות הדרכים? מתוך כלל המשיבים, יותר ממחצית )63%( נתנו ציון שבין 1 ל-5 להתמודדות הממשלה במאבק בתאונות הדרכים.

50% מהנשאלים בסקר טענו כי יש למנות שר שיעסוק רק בבטיחות בדרכים, 39% טענו שאין למנות שר כזה ו־%11 לא החליטו. נושא תאונות הדרכים מפריע לציבור, ולכן רוב המשיבים בכלל המדגם )59%( סבורים שיש למנות פרויקטור לטיפול בתאונות הדרכים, 28% חושבים שלא צריך ו־%31 לא יודעים.

הפתרון: הגברת הענישה

והפתרון? לדעת האזרחים: הגברת הענישה וההרתעה. 35% מהמשיבים טוענים שהפתרון הטוב ביותר לתאונות הדרכים הוא ענישה קשה יותר לעברייני תנועה; 27% מהציבור סבורים שיש לשפר את התשתית בכבישים האדומים; 19% מהנשאלים מאמינים כי תוספת של שוטרים וניידות תגביר את ההרתעה ותסייע לפתרון בעיית הבטיחות בדרכים; ו־%91 מהנשאלים סבורים כי שיפור התחבורה הציבורית הוא הפתרון היעיל לתאונות הדרכים.

נתונים מעניינים נוספים שעולים מהסקר: שיעור גבוה יותר של נשים סבורות שיש למנות שר במיוחד לטיפול בבטיחות בדרכים מאשר גברים; ככל שההשכלה גבוהה יותר, כך יורד הציון להתמודדות הממשלה במאבק בתאונות הדרכים; ככל שרמת הדתיות (אצל יהודים) עולה, כך עולה הציון להתמודדות הממשלה במאבק בתאונות הדרכים.

המחקר בוצע בתחילת חודש נובמבר 2020 בסקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב־משתתפים בקרב 505 גברים ונשים בגיל 18 ומעלה, מתוכם 408 יהודים ו־79 ערבים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל.

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel