Israel Hayom

הישראלים היפים: תושבים נרתמים למאבק ב"כבישים אדומים" בקרבת ביתם

במסגרת שבוע הבטיחות בדרכים, יצאו אזרחים לתלות שלטי אזהרה ● נירה מעוטף עזה: "מפקירים אותנו מול הקסאמים ומול תאונות הדרכים" ● לידיה מעכו: "חיינו אינם הפקר" ● יו"ר ועדת המשנה טופורובסקי: "הקצאת משאבים תציל חיים"

- שלומי דיאז

כחלק משבוע הבטיחות בדרכים, הנוגע להיעדר תוכנית לאומית רב־שנתית ולהיעדר תקצוב של ממשלת ישראל לטיפול במוקדי סיכון, יצאו בסוף השבוע האחרון אזרחים רבים יחד עם יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, ח"כ בועז טופורובסקי, לתלות שלטי אזהרה ולהעלות את המודעות בקרב הציבור הרחב להרג המיותר בכבישי הדמים באזורם.

נירה שפק, תושבת עוטף עזה, יצאה לתלות שלט בכביש 232 - עורק החיים המרכזי ביישובי העוטף, שבו נהרגו כמעט 30 בני אדם בעשור האחרון.

"ממשלת ישראל מפקירה את תושבי העוטף גם מול הירי וגם מול תאונות הדרכים", אומרת שפק, "בעשור האחרון נהרגו כאן 30 אנשים, אבל תוכניות רבות לתיקון

תשתית הכביש נעצרו והוקפאו".

בד בבד, תושבים תלו שלטים גם בכביש ,90 הכביש הארוך ביותר במדינת ישראל, שבו נהרגו עשרות בעשור האחרון; וכן בכביש ,31 הסמוך לערד, שבו נהרגו 72 איש. תושבי הסביבה טוענים כי אמנם הכביש שודרג לאחרונה, אך הוא עדיין סובל ממקטעים בעייתיים ללא גדר הפרדה.

ככלל, בכבישי ישראל יש יותר מ־061 מיזמים עירוניים ובין־עירוניים לטיפול בתשתיות כבישי דמים, שמעלים כי הטיפול בהם יציל חיי אדם. אולם, בדיון שנערך ביום שני בכנסת, ועסק בתאונות הדרכים ובבעיית התקצוב, נטען כי "בשנים 2018-2017 עמד תקצוב הטיפול באותם מוקדי סיכון על 230 מיליון שקלים, 2019־ב הוא ירד משמעותית ל־091 מיליון שקלים ואז, ,2020־ב שנה נטולת תקציב, צומצם הסל לכדי 40 מיליון שקלים בלבד".

בתוך כך, שלטים נתלו גם בכביש ,444 המתחיל במחלף בן שמן ועובר דרך שוהם, אלעד, ראש העין, כוכב יאיר וטייבה, שגם הוא מוגדר ככביש דמים. בעשור האחרון נהרגו בו 38 אזרחים, ורק בצומת טייבה ובצומת ג'לג'וליה קופחו חייהם של 11 אזרחים. גם חלקים מכביש החוף הישן, כביש 4 המפורסם, מוגדרים כמקטעים אדומים על ידי הגורמים הרלוונטיים. רק בצומת עכו לבדו נהרגו חמישה אזרחים.

תושבת עכו, ד"ר לידיה צוקרמן חטואל, אלופת ישראל בסיף ונושאת דגל ישראל בטקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים באטלנטה ,)1996( יצאה גם היא בסוף השבוע האחרון לתלות שלט בצומת הכניסה לעיר: "המצב הקיים לא יכול להימשך. אסור לנו לוותר למשחקי אגו ולפוליטיקה קטנה. חיינו אינם הפקר".

יו"ר ועדת המשנה, ח"כ בועז טופורובסקי: "ידוע לכולנו כי הקצאת משאבים לפרויקטים בתחום תשתיות בוודאות תציל חיי אדם, אך למרות זאת, תקציבים לשיפור כבישי דמים, כמו כביש 90 וכביש ,232 עדיין תקועים. המצב שבו חיי אזרחי ישראל מופקרים לא בא בחשבון. אעשה הכל כדי לשנות את סדרי העדיפויות בממשלה ולהכניס את כל הגורמים למאבק עיקש וממושך למיגור הקטל הנוראי בכבישים".

 ??  ?? הכניסה לעכו, כביש 4
הכניסה לעכו, כביש 4
 ??  ?? צומת מחניים, כביש 90
צומת מחניים, כביש 90
 ??  ?? צומת תל ערד, כביש 31
צומת תל ערד, כביש 31

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel