Israel Hayom

בדרך לקונצנזוס

לאנס ארמסטרונג, ‪HOT VOD ,HOT8‬

- גדי סולומון עובר מסך

בכל כמה שנים יוצא סרט דוקו חדש בכיכובו של לאנס ארמסטרונג, והשאלה המתבקשת היא: מה חדש? האם הסרט החדש בשני חלקים, שעלה אמש, מביא צדדים חדשים בסיפור של האיש שנגע בפסגה והתרסק?

התשובה, כמו היחס שלנו למושא הסרט, היא מורכבת. נראה שארמסטרונג במסע לניקוי המצפון שלו. אחרי שנחשב לגדול הספורטאים וניצח בטור דה פראנס שבע פעמים, הוא נענש, הושפל, נקנס ונתבע מעל הבמות הכי גדולות שיש, לאחר שעדויות רבות הצטברו לכדי כתב אישום בגין שימוש בחומרים אסורים בספורט. אבל זה לא חדש. נראה שארמסטרונג עובר מאז בכל פעם שלב בחזרה לתודעה שלנו, כמו בעל שנתפס בוגד ובא לבקש סליחה ומחילה. עכשיו הוא בשלב חדש, אך האם אפשר לסלוח לו?

אחרי שהודה בסרטים קודמים שפעל לא ביושר, כעת מגיע שלב ה"תסלחו לי, חטאתי, פשעתי, שילמתי מחיר כבד - בואו נתקדם". למרות הרצון שלו לרכוב על ההתיישנות והחרטה, הקלון שהוא סוחב על גבו נראה וייראה עוד שנים רבות - ככה זה כשאתה השראה למיליוני צופים וספורטאים בעולם ומאחורי המסיכה מסתתר רמאי, אולי אחד הרמאים הכי גדולים בהיסטוריה של הטור דה פראנס.

הדוקו שנושא את שמו מספר את סיפור חייו מילדותו בבית הרוס ללא אב, דרך אב חורג מאמץ שהחדיר משמעת בילד, שהפך לספורטאי תחרותי וכישרוני במיוחד. הפעם הראשונה שרימה היתה כשהיה בן 15 וזייף את טופסי ההרשמה לטריאתלון כי היה צעיר מדי. את זה אפשר להחליק לו תחת הסעיף עודף מוטיבציה. מאז הלך והתמקצע ברכיבה, ובלט בזכות יכולותיו יוצאות הדופן. בשנות ה־09 כולם לקחו חומרים אסורים בטור דה פראנס, לא היו בדיקות, ורוב הרוכבים שהיו בטופ ניצלו את זה. ב־69' התגלה אצלו סרטן באשכים והוא עבר תקופת טיפולים קשה.

שלוש שנים לאחר גילוי המחלה הוא חזר לטור דה פראנס וניצח. הסיפור של חולה הסרטן שניצח את המחלה והגיע חזק יותר מאי פעם הוא סיפור שאנשים אהבו ואימצו. העיתונאים פחות האמינו שהוא נקי, אבל זה לא שינה דבר. לאנס חזר לאמריקה כגיבור, כאיש שניצח את המוות. משם ככל שהצליח יותר, התפרסם יותר ונהיה הספורטאי שכולם אוהבים, כך הלכו והתעצמו השקרים שלו לגבי החומרים האסורים, והאיומים שלו כלפי כל מי שניסה לשבור את קשר השתיקה.

אי אפשר לאהוב ספורט ולא לאהוב את ארמסטרונג, וזאת הסיבה שמיליונים ברחבי העולם לא סלחו ולא יסלחו לו לעולם על כך שלכלך את הספורט, לכלך את התקווה, לכלך את התמימות. גם ללא החומרים האסורים מדובר בספורטאי שהוא מודל לעבודה קשה ולנחישות, והוא כריזמטי גם היום ויודע שהמצלמה אוהבת אותו. ולמרות הביקורת המוצדקת עליו, ארמסטרונג השתמש בהצלחה שלו גם לדברים חיוביים: ‪,Live Strong‬ הקרן שהקים, עזרה לאלפי חולי סרטן, והמודעות למחלה ולטיפול עלתה פלאים בכל העולם בזכותו. כשהתפוצצה הפרשה - גם מהעמותה הוא נאלץ לפרוש.

בסופו של דבר, הכל מתנקז לאיש שיושב מול המראיינת ואומר שלא היתה לו בעיה לשקר בשום שלב. הספק הוא אחד הדברים שמלווים את הצופה כל אימת שנשמע את ארמסטרונג אומר משהו. האם הוא משקר עכשיו? האם הוא באמת מצטער כשהוא אומר שהוא מצטער?

הסרט "לאנס ארמסטרונג" מראה שלמרות הכל, הוא התקדם: יש לו פודקאסט מוצלח יחד עם חברו הרוכב ג'ורג' היקנפי, ובשנה שעברה הוא אפילו הוזמן כפרשן אורח בשידור של הטור דה פראנס. אין ספק שהוא המשיך הלאה, השאלה היא אם גם אנחנו.

 ??  ?? "לאנס ארמסטרונג". עולה שלב בחזרה לתודעה
"לאנס ארמסטרונג". עולה שלב בחזרה לתודעה
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel