Israel Hayom

בעקבות שיחת רה"מ עם המנכ"ל: "פייזר תעביר 3 מיליון חיסונים"

נתניהו: "שיחה חמה ולבבית" ● גורם בריאותי: היו מגעים שלא הבשילו בשל חוסר קשב ניהולי

- אריאל כהנא ומיטל יסעור בית אור

בחשבון את כל הסיכונים, לכאורה גם האישיים".

ככל הידוע, בניגוד לקדנציה של קודמו, פרופ' אש התמנה לזמן בלתי מוגבל. מהם האתגרים המרכזיים שעי מם יתמודד הפרויקטור הנכנס?

.1 רכישת אמון הציבור. ההנחיות המשתנות והעובדה שעברנו כבר שני סגרים, מובילות להתרופפות בהיענות להנחיות ולקיומם של חתו נות ואירועים.

.2 יישום מודל הרמזור. כדי להימנע מסגר שלישי ולהתמודד עם אופי המ גיפה שכולל התפרצויות ביישובים, יהיה צורך ליישם את המודל שהגה פרופ' גמזו ושכבר נעשה בו שימוש על ידי ראשי הרשויות. לפני הגל השני יישום המודל נתקל שוב ושוב בה תנגדויות פוליטיות, עד לשלב שבו התחלואה עלתה מאוד ולא היה די בה גבלות אזוריות. האתגר של פרופ' אש יהיה ליישם מודל שכזה כדרך להימנע מסגר שלישי.

.3 כושר העמידה של מערכת הב ריאות והאשפוז. יש צורך להמשיך להכין את מערכת האשפוז ואת רפואת הקהילה, שפרופ' אש מכיר היטב מת פקידו במכבי, לאתגרי החורף. "יש להפיק לקחים ולשאול שאלות איך הגענו למערכת בריאות מורעבת עם אפס רזרבות, שנאלצת להרים דגל אדום ב 800 חולים קשים. צריך לחזק את מערכת הבריאות כדי שתאפשר גם למערכות האחרות להמשיך לפ עול", אומר פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל שיבא וחבר בקבינט המומחים המייעץ לפרויקטור.

.4 סנכרון בין ההמלצות המקצועיות לבין השיקולים החברתיים והכלכליים והתמודדות עם הלחצים הפוליטיים. "נדרשות פשרות, וזו אמנות לדעת מתי אפשר ומתי אי אפשר להתפ שר מבחינה מקצועית", אומר בכיר במערכת הבריאות ששוחח עם פרופ' אש, "התרשמתי שהוא יודע לאן הוא נכנס, ואני מקווה שלא ישימו לו יותר מדי רגליים".

האתגר המרכזי: בדיקות

.5 מערך החקירות והבדיקות. האתגר המרכזי כעת הוא להעלות את מספר בדיקות המעבדה הממבוצעות כך שישקפו את מצב התחלואה. ממוצע הבדיקות היומי בשבוע האח רון עומד על 26,338 בדיקות בלבד - בזמן שיכולת הבדיקות של יש ראל הורחבה משמעותית בחודשים האחרונים ועומדת על 100 אלף בדי קות ליום. כמו כן, פרופ' אש ילווה את פעילות מערך החקירות האפי דמיולוגיות של פיקוד העורף, שיצא לדרך בתחילת החודש, עם יכולת לבצע חקירות של עד כ 4,000 נד בקים ליום.

מלשכת פרופ' נחמן אש נמסר: "ממונה הקורונה הנכנס מקבל היום את התפקיד לאחר תקופת חפיפה עם קו דמו. מדינת ישראל, כמו העולם כולו, מתמודדת עם אתגר גדול - לחיות עם הקורונה תוך כדי הפחתת ההדבקה במחלה. ממונה הקורונה הנכנס יציג בימים הקרובים את תפיסתו המקצו עית ביחס להתמודדות זו. כל אמירה כרגע אינה מבוססת". "מנהלים מו"מ עם פייזר": לאחר שהחברה האמריק נית הודיעה שהיעילות של החיסון שפיתחה עומדת על כ 90 אחוזים, רה"מ נתניהו שוחח אמש עם המנכ"ל אלברט בורלה.

"אני פועל כל הזמן להביא חי סונים לישראל, והיום יש לי בשורה חשובה", ציין רה"מ בסרטון שפ רסם. "סיימתי עכשיו שיחה מאוד חמה ולבבית עם אלברט בורלה מנכ"ל חברת פייזר. כל העולם רוצה לקבל את החיסונים שלה. אנחנו מנהלים איתה מו"מ". נתניהו סיכם עם המנכ"ל שהחברה תעביר לישראל שישה מיליון מנות חיסון, שיספיקו ל 3 מיליון אזרחים, שכן החיסון ניתן במנה כפולה.

על הרקע לשיחה עם מנכ"ל פייזר סיפר נתניהו: "ביקשתי לשו חח איתו, הוא מייד נענה. מתברר שאלברט בורלה מאוד גאה במוצאו היווני ובמוצאו היהודי מסלוניקי, והוא אמר לי שהוא מאוד מעריך את טיפוח היחסים בין יוון לישראל, שאני מוביל בשנים האחרונות".

יצוין כי מלכתחילה, אנשי נת ניהו לא היו בטוחים כיצד תתפתח השיחה. אולם עד מהרה היא נשמ עה כשיחת חברים ותיקים. בסופו של דבר השניים שוחחו יותר מ 20 דקות על גורל העם היהודי וקש רי ישראל יוון. רק בתום הפתיחה המרגשת הזו הם עברו לדבר על העניין עצמו, והוא רכש החיסונים מפייזר על ידי מדינת ישראל.

יצוין כי כבר לאחר חתימת ההס כם הראשון, עם חברת מודרנה, מיהרו במשרד הבריאות להבטיח כי "לא ישימו את כל הביצים בסל אחד". אלא שבסופו של דבר הת מהמהו לחתום על הסכם עם חברת פייזר ועם חברות נוספות שנמצאות בשלבי הסיום של הניסויים.

היתרון של ישראל

גורם שבקיא בפרטי המו"מ עם פייזר אמר בהתייחס לביקורת כי לישראל דווקא היה מידע מוקדם על הסיכויים הגבוהים של החי סון של פייזר וכי מגעים ראשו נים החלו עם החברה עוד קודם לדיווח השבוע, אך בשל "היעדר קשב ניהולי" מצד משרד הבראות - המגעים לא הושלמו. לצד זאת, הגורם הדגיש כי המשא ומתן עם החברה נמצא בשלב "מאד אינט נסיבי". לישראל היה מידע מוקדם והערכות על הכיוון החיובי שאליו מתקדם המחקר בחיסון ולכן כבר החלה במשא ומתן מוקדם יותר, עוד לפני הודעת החברה - דבר שמהווה כעת יתרון. התקווה היא שאם אכן ייחתם ההסכם, ישראל תוכל להיות אחת מהמדינות שיק בלו את החיסון ללא עיכובים.

בד בבד, מרכז המידע והידע, גוף משותף לאמ"ן ולמשרד הב ריאות, פרסם אתמול דו"ח מעודד לגבי ההתקדמות של חברת מודר נה, שעמה לישראל כבר יש הסכם חתום, בהשגת חיסון לקורונה. "אם תוצאות הביניים של מודר נה תהיינה דומות לאלו של פייזר, סביר כי עד סוף 2020 יהיו לפחות שני חיסונים מאושרים לשימוש נגד הקורונה", נכתב בדו"ח.

מקורב לפרופ' אש: "לרוני גמזו היה ממשק עם שרים וח"כים ונחמן רוצה להתרחק מזה. בקבינט הוא ישאיר לשר הבריאות את הבמה"

 ?? צילום: דפנה גזית ?? ממונה הקורונה הנכנס, פרופ' נחמן אש
צילום: דפנה גזית ממונה הקורונה הנכנס, פרופ' נחמן אש
 ??  ??
 ?? צילום: קוקו ?? הממונה פרופ' גמזו. המליץ על מינוי פרופ' אש
צילום: קוקו הממונה פרופ' גמזו. המליץ על מינוי פרופ' אש
 ??  ?? החיסון של פייזר. 3 מיליון בדרך
החיסון של פייזר. 3 מיליון בדרך
 ??  ?? רה"מ נתניהו. "שיחת חברים"
רה"מ נתניהו. "שיחת חברים"
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel