Israel Hayom

ישראל, האמירויות ובחריין יפעלו יחד נגד חיזבאללה

סמנכ"ל האסטרטגיה במשרד החוץ ל"ישראל היום": "מטרתנו - לפורר את הזרוע האזרחית של הארגון, המשמשת לגיוס כספים לטרור" ● "היו מדינות שפחדו"

- אריאל כהנא

ישראל, איחוד האמירויות ובחריין צפויות לפעול יחד מול מדינות בעולם שעדיין לא הגדירו את חיזבאללה כארגון טרור. כך מבשר סמנכ"ל משרד החוץ לעניינים אסטרטגיים, יהושע (יוש) זרקא, בראיון ל"ישראל היום".

בחודשים האחרונים מתעוררת ומתגבשת תפיסה אחרת ביחס לחיזבאללה - מדינות המשנות את ראייתן באשר למעמדו, מארגון שפעילותו האזרחית לגיטימית - לארגון טרור. כעת, עם התרחבות הקשרים בין ישראל לבין שתי הנסיכויות המפרציות, מתוכננת פעילות משותפת מול בירות העולם ומול מוסדות בינלאומיים בעניין זה.

בשנתיים האחרונות החל התהליך להתקדם ותפס תאוצה כאשר שר החוץ גבי אשכנזי הנחה את המשרד לרכז מאמצים להשגת היעד. בסך הכל, בשנתיים האחרונות 14 מדינות אסרו את פעילות חיזבאללה בתחומן, ומחציתן קיבלו את ההחלטה בחצי השנה האחרונה. מדובר, בין השאר, במדינות גרמניה, בריטניה, קוסובו, לטביה, שווייץ, גואטמלה וצ'כיה.

הן הצטרפו לארה"ב, לקנדה, לאמירויות, לבחריין ולנסיכויות מפרץ

נוספות, שלפני שנים רבות הגדירו את חיזבאללה כארגון טרור שפעילותו בלתי חוקית בתחומן.

"הפיצוץ בביירות סייע"

בראיון נדיר חושף זרקא את התהליך שמאחורי הקלעים. "לפני שנים רבות היו מדינות רבות, וגם האיחוד האירופי, שהוציאו מחוץ לחוק את הזרוע הצבאית של חיזבאללה. אולם מה שמכונה בארגון 'הזרוע האזרחית' - נותרה לגיטימית. כתוצאה מכך חיזבאללה יכול היה לגייס תרומות בהרבה מדינות למה שהציג כפעילויות צדקה, חינוך ורווחה. נסראללה לא מחליף כובעים בין הזרוע הצבאית לאזרחית. התרומות מהוות 30 אחוזים מסך התקציב של הארגון, ולכן מדובר בהכנסה משמעותית".

"בהתחלה הלכנו בדרך המלך", שחזר זרקא, "הדיפלומטים שלנו בעולם פנו למשרדי החוץ במדינות שבהן הם משרתים, הסבירו את אופיו האמיתי של חיזבאללה כארגון טרור שאין הפרדה בין זרועותיו, וביקשו שמשרד החוץ יפעל להוציא את הארגון מחוץ לחוק. בשלב מסוים ראינו שאיננו חוצים את הרף המתבקש ושצצים קשיים. היו מדינות שכלל אין להן רשימה של ארגוני טרור. היו מדינות שלא משרד החוץ בהן טיפל בסוגיה, והיו גם מדינות שפחדו - זה נאמר לנו במפורש".

השינוי התחיל בסמנטיקה. "במקום לבוא עם הכותרת 'להוציא את הארגון מחוץ לחוק', שינינו את היעד. הנחינו את הנציגויות לאתר בכל מדינה את הכלי המתאים לה שיביא לכך שכלל הפעילות של חיזבאללה תהא אסורה. שר החוץ אשכנזי שוחח אישית בעניין עם מקבילים לו, וזה דחף את התהליך. הפיצוץ הענק בנמל בביירות, שחיזבאללה נתפס כאחראי לו, סייע. לפעמים עירבנו את האמריקנים שנתנו את המילה שלהם, ובמקרים אחרים ידידינו במוסד העבירו מידע ששכנע מדינות לקבל את ההחלטה".

מה ישראל מרוויחה מההוצאה של חיזבאללה אל מחוץ לחוק?

"פגיעה בחיזבאללה מחלישה את איראן. שנית, נמנע מהם גיוס תרומות ודימוי חיזבאללה ייפגע. אנחנו ממקדים מאמץ באיחוד האירופי כי זה ישפיע על כלל החברות בו. היעד הוא שהאו"ם יגדיר את חיזבאללה כארגון טרור".

 ?? צילום: אי.פי ?? פעילי חיזבאללה בלבנון
צילום: אי.פי פעילי חיזבאללה בלבנון
 ??  ?? יהושע זרקא
יהושע זרקא

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel