Israel Hayom

בעקבות תקרית השרה גמליאל: החוקרים האפידמיולו­גיים בצה"ל יחתמו על קוד אתי

בעקבות הפרת פרטיותה של השרה: מפקד פיקוד העורף דורש מהחיילים להתחייב לשמירת סודיות ● גורמים בצה"ל: "לא תהיה סלחנות להפרת הקוד האתי" ● בין סעיפי המסמך: "לא ייעשה שימוש במידע פרטי למטרת תועלת אישית"

- לילך שובל

בעקבות חדירת החיילים לפ רטי החקירה האפידמיולו­גית של השרה גילה גמליאל: מפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין, הנחה את כל החיילים והמפקדים בסדיר ובמי לואים המשרתים בפיקוד העורף לח תום על "קוד אתי להתנהלות במ שימות פיקוד העורף - נגיף הקורונה". כך נודע ל"ישראל היום".

כתיבת הקוד האתי הייתה יוזמה של הרמטכ"ל, רא״ל אביב כוכבי. במסמך נדרשים החותמים להתחייב לכבד את פרטיותם של אזרחי ישראל, לשמור על סודיות מידע שהושג על אודות אזרחים, ולא לנצל או להפעיל קשרים מקצועיים במרחב האזרחי לטובת תועלת אישית. נוסח המסמך הופץ אתמול למשרתים בפיקוד.

מדובר במהלך חריג שיזם אלוף גורדין, בעקבות מקרה חמור שבו יותר מ־02 חיילים פתחו את פרטי חקירתה האפידמיולו­גית של השרה גילה גמליאל. כל החיילים נשפטו וננזפו, שמות המשתמשים שלהם נחסמו, ובצה"ל מסרו כי לא נמצא יסוד לכך שהחיילים הם שהדליפו את פרטי המקרה. אלוף גורדין ראה את המעשה בחומרה רבה, והחליט לחדד את הנהלים למשרתים בפיקוד, מתוך מטרה לשמור על יושרה ערכית במצב שבו הם נמצאים במגע הדוק ומתמשך עם האזרחים, בתקופת הקורונה. לפי גורמים המעורים בפרטים, לא תהיה סלחנות כלפי חריגות מהקוד האתי.

במסמך עצמו נכתב כי הרקע לפרסום הקוד האתי הוא "המאמץ הלאומי להתמודדות עם נגיף הקורונה", אשר מאופיין ב"עשייה גדולה ונרחבת אל מול אוכלוסייה אזרחית ובתווך אזרחי". עוד מצוין כי "משימות הסיוע האזרחי כרוכות בהרחבה משמעותית של הממשק הישיר עם אזרחים ורמת

חשיפה גדולה לפרטים אישיים ולנתונים רגישים של אזרחי המדינה. גובר הצורך בהטמעת קוד אתי שלאורו יפעלו כלל כוחות הפיקוד - ובהם חיילים וקצינים בסדיר ובמילואים, כוחות אורגניים וכוחות זמניים שאינם אורגניים".

במסמך נדרשים המשרתים בפיקוד להעניק יחס שוויוני לכל אזרחי המדינה, לא הבדל דת, גזע, מין ולאום, לנהוג בכבוד בבני האדם תוך "רגישות והתחשבות בצרכים הייחודיים לקבוצות השונות, ובשים לב לגיוון דתי, תרבותי, אתני, לאומי ומגדרי". בנוסף, נדרשים החותמים להעניק תשומת לב מיוחדת לבעלי צרכים מיוחדים.

בין הסעיפים במסמך, ניתן למצוא גם את סעיף "הזכות לפרטיות", שבו נדרשים המשרתים בצה"ל לכבד את פרטיותם של אזרחי ישראל. "לא ייחשפו פרטיו האישיים של אדם, אלא אם הדבר הכרחי לשם ביצוע המשימה", נכתב, "החיילים והקצינים בפיקוד העורף ישמרו על סודיות מידע שהושג על אודות אזרחים מתוקף תפקידם או מתוקף המשימה. לא ייעשה שימוש במידע פרטי למטרת תועלת אישית או לתועלת מקורבים. מסירת מידע אישי תיעשה רק לאחר קבלת אישור רשמי מהגורמים המוסמכים לכך".

המסמך נחתם במשפט: "אני מתחייב/ת לשמור על כללי הקוד האתי של ההתנהגות במשימות הסיוע האזרחי וקטיעת שרשראות ההדבקה, כפי שנוסחו במסמך זה, ולראיה באתי על החתום".

 ?? צילום: אורן כהן ?? האלוף אורי גורדין
צילום: אורן כהן האלוף אורי גורדין
 ??  ?? השרה גמליאל
השרה גמליאל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel