Israel Hayom

דו"ח מומחים: ניתן לייצב את התחלואה גם בלי סגר נוסף

מסמך שהוצג לממשלה מציע: להחמיר קנסות ולחייב את עובדי ההוראה להיבדק

- מיטל יסעור בית־אור

אילו הגבלות חדשות יכולה הממשלה להטיל כדי לאזן את הצעדים לפתיחת המשק?

על רקע ההחלטות להמשיך בהקלות אך לצד הדיווחים על המשך עלייה במקדם ההדבקה, ביקש ראש הממשלה בתחילת השבוע ממשרד הבריאות ומהמל"ל לגבש הצעות להגבלות שיורידו את מקדם ההדבקה ויאפשרו "להמשיך ולפתוח את הכלכלה והחינוך באופן אחראי".

בחדשות 12 פורסם אמש כי שני הגופים חזרו לראש הממשלה עם אמירה ולפיה אין ברשותם הגבלות נוספות ואין הצעות קונקרטיות. "אין פתרונות יעילים ב'לחיצת כפתור'", אמר גורם במשרד הבריאות.

אך רק בתחילת השבוע הונח על שולחן הממשלה דו"ח של קבינט המומחים המייעצים לפרופ' אש ובו כמה הצעות מגוונות שכל אחת מהן עשויה להביא לשיפור בתחלואה.

בין המומחים בפורום, ד"ר שרון אלרעי, פרופ' ארנון אפק, פרופ' נדב דוידוביץ, פרופ' סלמן זרקא, ד"ר בעז לב, פרופ' חזי לוי, פרופ' חגי לוין, ד"ר דורית ניצן, פרופ' גליה רהב ופרופ' שוקי שמר. הקבינט קיים שני דיונים בשבוע שעבר והגיש את המלצותיו לפרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש.

"הדבר הבסיסי שלקחו מהמסמך שחיברנו הוא התפיסה שאומרת שבעידן הזה אנו באסטרטגיה של בלימה חי־ לעשות הכל ולהימנע מסגר נוסף. בכל פעם שרוצים הקלה נוספת, נוך ואחרות, חייבים להביא הישג של הממשלה בפעילות מקבילה שמורידה את ה־R. התגבשה ההכרה שאי אפשר לפתוח ולא לעשות דבר", מסביר פרופ' רן בליצר מ"כללית" העומד בראש קבינט המומחים.

הצעות המומחים מדברות על החמרת הקנסות על התקהלויות והחקיקה בנושא. כמו כן, שיפור החקירות האפדימיולו­גיות כך שיתמקדו לא רק במגעים אלא גם במקומות שבהם היו הדבקות נרחבות. הצעה נוספת מדברת על שימוש בכלים טכנולוגיים בפתיחת המסחר כמו סריקת קוד QR בכניסה לחנויות. צעדים אלו יעזרו להבין האם ובאילו חלקים יש סיכון גדול יותר, כך שאם אדם נדבק, ניתן יהיה להבין בחקירה האם ההדבקה קרתה בחנות. המומחים ממליצים גם על הגברת הבדיקות, בפרט באוכלוסיות בסיכון - חובת בדיקה לעובדי הוראה. בין ההמלצות דובר גם על קידום פתרונות דיפרנציאלי­ים - להתאים את נוסחת הרמזור למצב התחלואה הנוכחי ולהתחיל ליישמו.

למרות שטרם התקבלו החלטות, פרופ' בליצר אופטימי וסבור כי "יש כעת פתיחות גדולה מאוד לרעיונות מגוונים שמטרתם לנסות לנרמל את החיים במשק תוך אי רצון לפרוץ את מגבלות ה־R ולהגיע לעלייה בתחלואה. כל חלופה אסטרטגית שעליה המלצנו היא חלופה שמטרתה לעשות את כל מה שנדרש באחריות ובסבלנות, כדי לא להגיע שוב לצורך להטיל סגר".

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? אחת ההצעות: הגדלת הקנסות
צילום: יהושע יוסף אחת ההצעות: הגדלת הקנסות
 ??  ??
 ??  ?? "ישראל היום", אתמול
"ישראל היום", אתמול

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel