Israel Hayom

"ימנע מחסור": יוארך הפטור על יבוא חמאה ללא מכס

שר האוצר החליט להמשיך את הפטור למשך שנתיים נוספות ● כץ: "יאפשר תחרות בענף החלב ויותר אפשרויות בחירה לצרכן" ● במועצת החלב זועמים: "המדינה הוכיחה שהיא עובדת למען היבואנים ולא עבור הצרכנים"

- גלעד צוויק

בדרך למניעת המחסור בח מאה: שר האוצר ישראל כץ הודיע אתמול על כוונתו להאריך את תוקף הפטור ממכס על חמאה בשנתיים נוספות, בכפוף לשימוע.

"החלטתי להמשיך את הפטור ממכס על יבוא החמאה מחו"ל למשך שנתיים", הצהיר כץ. "היבוא ימנע מצבי מחסור שהתרחשו בעבר, ויאפ שר תחרות בענף החלב באמצעות הגדלת מגוון האפשרויות העומדות בפני הצרכנים והורדת יוקר המחיה". במועצת החלב שוקלים פנייה לבג"ץ נגד ההחלטה.

ההודעה של שר האוצר מגיעה לאחר שיבואני חמאה כבר החלו לעצור הזמנות מחו"ל, מחשש שי

תקבלו לאחר 31 בדצמבר – המועד שבו אמור לפוג תוקף הפטור הנו כחי - ובשל כך היו נאלצים לשלם מכס בשיעור של .150%

"אני כבר עצרתי משלוחים", אומרת ל"ישראל היום" ננסי סיימן, שייסדה לפני 35 שנים את חברת "סיימן סחר" המייבאת לארץ מוצ רי מזון. לדברי סיימן, "יבוא לוקח 2-3 חודשים מרגע ההזמנה עד הגעת הסחורה. נאלצתי לבטל משלוחים שהזמנתי באוקטובר-נובמבר כי עכשיו גם נכנסים לחורף ואוניות יכולות להיתקע בגלל סערה בים. אם היה מדובר במכס של אחוזים בודדים, הייתי סופגת את זה - אבל מדובר בפער שהציבור לא יעמוד בו".

אז אם הפטור לא היה מתארך, היית פשוט מפסיקה לייבא?

"כן, איזו ברירה עוד יש לי? אנחנו משווקים למפעלים ולחנויות, ואם המכס יעלה, אני מניחה שעד מארס כבר תיגמר הסחורה ולא תהיה חמאה מיובאת גם ברשתות השיווק. אז ית חיל המחסור. הגיע הזמן להפסיק עם הסוציאליזם ושיטת הקולחוזים של מס על יבוא, מכסות ייצור ומוע צות ארכאיות. לתת לשוק לעשות את שלו".

"ניצחון לאזרח"

אלעד מלכא, מנכ"ל ומייסד "האינטרס שלנו - הלובי שלך בכנסת", בירך על ההחלטה: "זהו ניצחון לאזרח הקטן ולציבור הצ רכנים בישראל".

במועצת החלב מנגד תקפו את ההחלטה: "המ דינה הוכיחה שהיא עובדת למען היבואנים ולא למען הצרכ נים", נמסר מהמועצה. "מדובר בה פרה בוטה של התחייבות המדינה לבג"ץ כי הוראת השעה תהיה לשנה אחת בלבד. ותוך הוספת חטא על פשע, בכך שבמקום לייבא חמאה שתימכר במחיר מפוקח כפי שה מליצה המועצה, ימשך יבוא של חמאה אשר תימכר לצרכנים במ חיר היקר ביותר מ 20% מהמחיר המפוקח. אנו לומדים את ההחל טה ושוקלים לפנות לבית המשפט העליון שיחייב את המדינה לעמוד בהתחייבותה".

הרגולציה בענף החלב

על פי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, "הסיבה העיקרית למחסור בחמאה היא הרגולציה בענף החלב, שלא מאפשרת להגדיל את היקף הייצור והיבוא של חמאה באופן שייתן מענה לעלייה בביקוש המ קומי, או להעלות מחירים שישקפו את העלייה בביקוש".

סיבה נוספת היתה חיוב היבואנים על ידי ועדת המכסות במשרד הכ לכלה למכור את החמאה המיובאת במחיר המפוקח - חיוב שאינו הכרחי לפי החוק.

במצב זה טוענים היבואנים כי "לא משתלם להם לייבא חמאה".

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? חמאה מיובאת. "יעזור בהורדת יוקר המחיה"
צילום: יהושע יוסף חמאה מיובאת. "יעזור בהורדת יוקר המחיה"
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel