Israel Hayom

"תפתחו את האולמות"

ביום שני ב 19:00 יקיימו יוצרי הפרינג' בארץ הפגנת מחאה ברחבת הבימה בתל אביב ● באותה הפגנה הם גם יחלקו את פרסי קיפוד הזהב להצגות המצטיינות של השנה הקשה הזאת

- מאיה כהן

יוצרי הפרינג' בארץ מיואשים וכו עסים. אף שהם חושבים שאת היצירות שלהם אפשר להתאים למגבלות הקורונה, ולהציג אותן בפני קהל מצו מצם - אין להם אישור לעשות זאת.

את הכעס שלהם הם יבטאו ביום שני הקרוב ב 19:00 ברחבת היכל התרבות בתל אביב, בהפגנה שבה הם מתכוונים לשלב גם חלוקה של פרסי קיפוד הזהב להצגות הפרינג' המצטיינות של השנה.

את פרסי קיפוד הזהב מחלקים מדי שנה במקביל לפרסי התיאטרון היש ראלי. כ 70 הצגות הוגשו השנה לפרס, אולם בשל הקורונה, רק 27 הצגות השאירו את המועמדות שלהן.

בשל השנה החריגה שעברה על יוצרי התיאטרון, הוחלט השנה על מתכונת אחרת: במקום חלוקה של פרסים על פי קטגוריות, שבע הצגות יוכרזו כהצגות הנבחרות של השנה ויקבלו פרס כספי של 10,000 שקל כל אחת.

נועה שכטר (36) היא במאית ומחזאית שגם מרכזת את הפעילות של עמותת קיפוד הזהב. "הצגות שלי ושל חברים שלי הופסקו, כמובן, בעקבות הקורונה", היא אומרת. "קשה מה שקורה פה. זו ממש תחושת אבל. מפחיד אותי שהקהל ישכח להיות קהל, ואנחנו חייבים להז כיר לו לצרוך את התרבות הזאת. עבורי תיאטרון זה כל עולמי, אני מתעסקת בו על כל גווניו".

לדבריה, "אני מרגישה שאני יכולה לעשות אדפטציה של ההצגה שלי לס לון או למרפסת, אבל המצב כל כך לא יציב. יכול להיות שלאחר ההשקעה הזו - פתאום יהיה עוד סגר, וכל ההשקעה שלי

תרד לטמיון. קשה ליצור בתקופה הזו".

על המתכונת השונה של חלוקת פרסי קיפוד הזהב השנה היא אומרת: "החלטנו לא לתת ליוצר, לתאורן או לשחקנית אלא להצגה עצמה. מטרת הפרס הכספי היא לאפשר ליוצרים לצלם את ההצגה או למצוא את הדרך להנגיש אותה לקהל בתקופה הקרובה. וגם לעודד קצת את היוצרים בתקופה הזאת. במקביל, תהיה מחאה המונית ברחבת הבימה והיכל הת רבות, להדגיש את המצב הלא הגיוני תחת השם 'תפתחו' - תפתחו את ההצ גות, האולמות, הדמיון.

"יהיו גם הרבה מופעים, קטעים מה צגות התחרות שיוצגו על הבמה. ביק שנו מכל הצגה שמועמדת לפרס להציג את המחאה שלה. אני מזמינה את כולם להגיע ביום שני למחאה שלנו, כי אנחנו צריכים את הקולות של כולם". את מצליחה לשמור על אופטימיות? "אני אדם אופטימי מטבעי. לא הייתי מתעסקת באמנות אם לא הייתי אופ טימית, כי יש אופטימיות באמנות. אני רוצה להאמין שנחזור, אבל אני גם אמא לילדה בת 3 וחייבת להתפרנס.

"היום זה היום הראשון שלי בעבודה ב'הבימה שליחויות', משרד שליחויות של אמנים ויוצרים שהוקם בימי הקורונה על ידי דניאל בוצר. למזלי, דניאל הז מין אותי לעבוד במשרד, לעשות ניהול אדמיניסטרט­יבי.

"אני צרכתי תרבות מגיל כל כך צעיר. הבת שלי עוד מעט בת ,3 וקשה לי המ חשבה שהיא לא תראה מספיק הופעות, סרטים, מופעי מוזיקה. אני דואגת לדור הזה, מה יהיה עליו".

 ?? צילום: ואל יבניצקי ?? נועה שכטר מביימת, בימים טובים יותר
צילום: ואל יבניצקי נועה שכטר מביימת, בימים טובים יותר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel