Israel Hayom

מאפלה לאורה, משעבוד - לגאולה

- חיים שיין

בתפילה אנו אומרים "אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה ובש ביה... המקום ירחם עליהם ויוציאם מצרה לרווחה ומאפלה לאורה, ומשעבוד לגאולה". אשרינו שזכינו לראות בשחרור ג'ונתן פולארד משבי ארוך מאוד בשנים.

ג'ונתן פולארד אדם חופשי. ביום שישי הסירה ועדת השחרורים בארה"ב את המגבלות שהוטלו עליו. כעת הוא יוכל לעלות לארץ אם יחפוץ בכך, שהרי כבר בשנת 1996 קיבל אזרחות ישראלית. פולארד, שהיה בעל סיווג ביטחוני גבוה, היה אזרח עובד הצי האמריקני ביחידה לניתוח איומים טרוריסטיים והתרעה עליהם.

במסגרת עבודתו בצי נחשף פולארד לחומרים מסווגים רבים ולמי דע סודי ביותר. במשך כשנתיים העביר כמות מסמכים אדירה ומידע עדכני רב חשיבות, שסייעו לישראל בהתמודדות מול נשק להשמדה המונית, שהחל להצטבר במדינות ערביות, וכן לפגיעה בארגוני מחבלים, כולל על מפקדת אש"ף בתוניסיה. לאחר שפעילותו נחשפה הוא ניסה להימלט לתוככי שגרירות ישראל בוושינגטון, אולם נאלץ לעזוב אותה ובפועל נמסר לידי סוכני הבולשת האמריקנית, שהמתינו לו בסמוך.

פולארד נחשד בריגול למען ישראל, הועמד לדין ונגזר עליו מאסר עולם בשנת .1987 לאחר 30 שנות ישיבה בכלא הוא שוחרר בתנאים מגבילים, שכללו מגבלות תנועה חמורות, איזוק אלקטרוני ומניעת יציאה מתחומי העיר ניו יורק.

על מניעי פולארד בפעילות הריגול שלו למען ישראל נשברו קול מוסים רבים. הסברים שונים ומגוונים ניתנו להסכמתו לפעול בשירות המודיעין הישראלי. כעת, לאחר יותר מ 30 שנה, אין זה משנה כלל מה היו המניעים. עובדה היא שפעילותו סייעה באופן משמעותי לביטחון המדינה - ועל כך יש להודות לו, בלי קשר למניעיו.

ברבות השנים נעשו מאמצים גדולים על ידי גורמי ממשל והתארג נויות אזרחיות להביא לשחרורו. ראשי ממשלה החל מיצחק רבין ז"ל ועד בנימין נתניהו פעלו רבות מול נשיאים אמריקנים על מנת להקל את תנאי מאסרו, להביא לשחרורו, או למצער, להקל את המגבלות שהוטלו עליו. ארה"ב הציבה מול ישראל דרישות שונות ומשונות, כולל דרישה למסמך שבו ישראל תקבל אחריות להפעלת פולארד ותזהה אותו כסו כן ישראלי. הדרישה נענתה - אולם לא הועילה. כל הניסיונות שנעשו, כולל תפילה לשלומו שחיבר הרב מרדכי אליהו זצ"ל, לא צלחו. הממסד הביטחוני האמריקני התנגד בתוקף. בראש המתנגדים לאורך שנים עמד קספר ויינברגר, שהיה מזכיר ההגנה, וחיבר אליו בכירים נוספים ומוכרים. ראוי לציין כי בשנת 2011 פורסם כי כאשר הנשיא אובאמה שקל לחון את פולארד, ג'ו ביידן, שהיה סגן הנשיא, התנגד בתוקף.

על פי ההתנהלות החוקית בארה"ב, ההחלטה אינה של הנשיא טרא מפ. עם זאת, נזכור תמיד ששחרור פולארד מכל המגבלות החמורות התבצע בימי כהונתו. השחרור מצטרף לרשימה ארוכה ומרשימה של החלטות ופעולות למען מדינת ישראל שנעשו בימי כהונת טראמפ. ההיסטוריה היהודית תדע תמיד להעריך את פועלו למען עם ישראל בארץ ישראל, כולל המחווה של שחרור פולארד.

יש לקוות שפולארד יזכה לעלות לישראל, שהרי למענה פעל ושילם שנים רבות בחירותו האישית.

 ?? צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ ?? ראש הממשלה נתניהו עם אסתר פולארד
צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ ראש הממשלה נתניהו עם אסתר פולארד
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel