Israel Hayom

הנשים שאמרו עד כאן

תמר מירושלים: "הוא חתך אותי בסכין מול הילדים ואמר להם להיפרד ממני" ● עדן מאזור המרכז: "בגיל 10 אמרתי לאמא, 'את התחתנת איתו, אבל אני לא מוכנה לחיות פה'" ●

- דניאל רוט אבנרי

לכבוד יום המאבק באלימות נגד נשים, שיתפו תמר ועדן )שמות בדויים( בחוויות הקשות שחוו במשפחתן, הראשונה מצד בעלה לשעבר והשנייה מצד אביה ובן זוגה בעבר.

"זה שאני חיה כיום זה נס", מספרת תמר )שם בדוי(, תושבת אזור ירוש לים, "הוא היה משליך עלי סכינים, אונס אותי. הילדים היו מודעים לכל האלימות לאורך הדרך. הם היו רואים אותו חותך אותי בסכין ואומר להם להיפרד ממני, ואני הייתי צריכה להיפרד מהם. אם הם היו צועקים, הוא היה מכוון גם סכינים אליהם. הוא אמר להם לזרוק עלי חפצים, לקלל אותי, לומר לי שהם לא רוצים אותי בחיים שלהם והוא אילץ אותם לכוון אלי סכינים".

את מסכת ההתעללויות שעברה תמר פשוט קשה לעכל. מי שני שאה בגיל 19 בשידוך, חשבה במשך שנים שאלימות במשפחה היא חלק בלתי נפרד מחיי הנישואים - כך חינך אותה בעלה להאמין. לדבריה, מעגל האלימות הבלתי נסלח שע ברה התחיל בכעסים של בעלה על העלייה במשקל כשנכנסה להיריון. את התקפי הזעם בעניין הוא שדרג בהשפלה ובקללות.

אבל לבעלה של תמר באותה הזמן זה ממש לא הספיק, והוא המשיך בה תעללות, היא מספרת. הוא לא אפשר לה לאכול במשך ימים שלמים בעו דה הרה, היכה אותה במשך שנים מול הילדים וגם השתמש בהם כדי להגביר את כוחו בהשפלתה.

"הוא הכניס לי לראש שככה כל אישה חיה בישראל, והעניש אותי אם הייתי מתעניינת בחיים של אחרים. אחרי הרבה שנים הבנתי שמשהו לא תקין. הייתי מגיעה לעבודה כשאני מסתירה סימני מכות במייק אפ, אבל היו שואלים אותי מסביב מה קורה. התחלתי ללכת לפסיכולוגי­ת ושי תפתי אותה שהוא ניסה להרוג אותי בבית, והיא אמרה לי שאני חייבת מייד לפנות לרווחה וכך עשיתי", היא מספרת.

תמר זוקפת חלק ניכר מהיציאה ממעגל האלימות באותה התקופה לתוכנית "דף חדש", שמופעלת על ידי ארגון "בעצמי" עבור משרד העבודה והרווחה והשירותים הח ברתיים. מטרת התכנית היא לסייע לנשים יוצאות מקלט שאינן חוז רות לבן זוג הפוגע להסתגל לחיים החדשים שאלנו את תמר מה נוכל ללמוד מהמקרה שלה כדי לזהות סי מנים מקדימים.

הנה תשובתה: "עצם העוב דה שהוא משפיל אותך ולא נותן לך לקנות דברים או מרחיק אותך מהמשפחה, זו אלימות לכל דבר. אתם רואה חברים שלא מתקשרים? תתקשרו אליהם כדי להבין מה קורה

 ??  ??
 ??  ?? הפגנה נגד אלימות כלפי נשים
הפגנה נגד אלימות כלפי נשים
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: מישל דוט קום ?? עדן
צילום: מישל דוט קום עדן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel