Israel Hayom

הקרב הבא: אישור הפרקליט

ועדת האיתור המליצה פה אחד על מינוי עמית איסמן לפרקליט המדינה ● בתיקו נרשמה התראה לאחר שהתבטא בעבר ב"אופן שאינו הולם" כלפי מתמחה ●

- יאיר אלטמן

הממשלה תתבקש לאשר את מינויו של פרקליט מחוז חיפה, עו"ד עמית איסמן, לפרקליט המדינה - לאחר שוועדת האיתור המליצה עליו פה אחד.

בהחלטתה קבעה הוועדה כי עו"ד איסמן בלט מעל שאר המועמדים במכלול השיקולים שנבחנו - ונמצא המתאים ביותר לתפקיד. בחירתו לתפקיד טעונה את אישור הממשלה.

איסמן היה חלק מהצוות שבחן את תיקי האלפים והיה, עם היועמ"ש אביחי מנדלבליט, בצד המתון יותר. הוא גרס, כמו מנדלבליט, שיש להגיש כתבי אישום באשמת מרמה והפרת אמונים בתיקי 1000 ,2000־ו ושיש לסגור את תיקי החקירה נגד שרה נתניהו. זאת, בניגוד למחנה הניצי, שבו היו חברים פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן והתובעת הראשית בתיקי נתניהו, ליאת בן ארי, שחשבו שיש להגיש כתבי אישום בגין שוחד בכלל התיקים.

איסמן היה אחד משני המועמדים המובילים לתפקיד. תחילה היועמ"ש חשב שיש למנות את מקורבו מומי למברגר, אך בסופו של דבר נמלך בדעתו ובחר גם הוא באיסמן.

לאיסמן כמה התבטאויות בעייתיות בעברו. כך, למשל, נרשמה בתיקו התראה בתום הליך משמעתי כששאל מתמחה ,2008־ב במסגרת עבודתם בתיק על עבירות מין, אם יש לה בארון חוטיני מנומר. הפרקליטה הנבוכה השיבה בשלילה ואז פנה לפרקליטה שהיתה לידה

ואמר: "את רואה, זאת בחורה נורמלית. היא לא מחזיקה דברים כאלה בארון", כשהתכוון שהמתלוננת בעבירות המין שבה טיפלו - כן.

2014־ב פנה לפרקליטה שביקשה להתייעץ עימו בנוגע לתיק שהסנגוריה לחצה לסיימו בהסדר טיעון. וכך אמר לה: "את לא גבר, אין לך ביצים, נכון? כי כשאת גבר ומועכים לך את הביצים יש תחושה של כאב, אבל יש גם תחושה של עונג, וזה מה שהסנגורית עושה לנו".

מנכ"לית משרד המשפטים דאז, אמי פלמור, קבעה כי מדובר בהתנהגות שאינה הולמת עובד ציבור, אך לא עולה עד כדי הטרדה מינית.

בהתייחס להתבטאויות אלו כתבה הוועדה בהחלטתה כי "הוועדה בחנה בכובד ראש את ההליך המנהלי שהתנהל בעניינו של עו"ד איסמן ואת החלטת מנכ"לית משרד המשפטים דאז מיום ,27.5.2018 לגבי שתי אמירות מלפני שש ו־21 שנים, ושמעה את התייחסותו לדברים. הוועדה השתכנעה כי אמירות אלו, אשר נאמרו לפני שנים רבות, אינן מאפיינות את עבודתו ואת התנהלותו".

"משפטן מבריק"

שר המשפטים אבי ניסנקורן בירך את איסמן: "עו"ד איסמן יהיה פרקליט מדינה מצוין. מכל עבר מעידים על איסמן שהוא משפטן מבריק, מקצועי וישר דרך. לא בכדי הוא נבחר פה אחד על ידי ועדת האיתור, אף שהתמודד מול מועמדים מעולים".

עו"ד אייל בסרגליק, יו"ר הפורום הפלילי (במשותף) ומומחה למשפט פלילי ולפשיעה כלכלית, שהתמודד על תפקיד פרקליט המדינה: "אני שמח ומברך את עמית על בחירתו. הכרנו בוועדה עצמה, ולא הכרנו טרם המפגש שם. איש מקסים. שלטון החוק הוא ערך עליון שנדרש לבצר אותו ולהגן עליו. כולי תקווה שיידע לעשות כן בשיתוף עם היועמ"ש, בתי המשפט, הסנגוריה הציבורית, הסנגורים הפרטיים ולשכת עורכי הדין".

ח"כ לפיד:

"אם כחול לבן יעשו את הדבר הנכון, הממשלה תלך הביתה וישראל תצא לדרך חדשה. היו לכם כוונות טובות, זה לא הצליח. עכשיו צריך לתקן"

ח"כ ליברמן:

"מדובר במסך עשן. גנץ לא מתכוון באמת לקדם את החוקים, הוא מעוניין ברעש תקשורתי. אחרת למה הוא נזכר בהם דווקא כשמצביעים על פיזור הכנסת?"

"מי שמפר הסכמים, תוקע מינויים ומונע את תקציב המדינה ממניעים פוליטיים ואישיים כבר חודשים, זה בנימין נתניהו. לא סתם בכל סקר רוב מוחץ של הציבור מאשים את נתניהו בהליכה הצפויה לבחירות תקציב". כי זו אמת. אם לא היה משפט - היה

"לצאת לדרך חדשה"

בתוך כך, ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, קרא לכחול לבן בישיבת סיעת יש עתיד־תל"ם לתמוך בהצעה לפיזור הכנסת. "אם כחול לבן יעשו את הדבר הנכון, הממשלה תלך הביתה וישראל תצא לדרך חדשה". לדבריו, "בעוד 48 שעות אנחנו יכולים לסיים את דרכה של הממשלה הגרועה ביותר בתולדות המדינה. אני קורא מפה למפלגת כחול לבן: מה שהיה - היה. בואו נעשה יחד את הדבר הנכון. הגיע הזמן שתפסיקו להיות משתפי הפעולה של נתניהו. היו לכם כוונות טובות, זה לא הצליח. עכשיו צריך לתקן".

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, התייחס אמש למשבר הקואליציונ­י ואמר ברדיו קול ברמה: "לא הייתי ממהר להכריז על בחירות, עד יום רביעי יש עוד זמן. גם אם החוק יעבור ביום רביעי בטרומית, יש עוד כמה ימים עד קריאה שנייה ושלישית. אני מאמין לרה"מ שהוא לא מעוניין בבחירות".

החוקים של גנץ

בתוך כך, שר הביטחון ויו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, הורה ליו"ר הסיעה ח"כ איתן גינזבורג לקדם עוד השבוע הצעות חוק בנושאי שוויון ואיסור אפליה. לפי החלטת גנץ, יקודמו שלוש הצעות חוק חדשות, מתוך כוונה להשלים את הליך החקיקה כבר בכנסת הנוכחית. הצעות החוק שיקודמו: חוק יסוד: השוויון - בהצעת חוק זו מוצע לעגן במסגרת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו את הזכות לשוויון ואת איסור האפליה.

חוק נוסף הוא חוק הפונדקאות, שנועד להרחיב באופן שוויוני את מעגל הזכאים לביצוע ההליך, להרחיב את מעגל הנשים שיכולות לשמש פונדקאיות ולהסדיר את האפשרות לביצוע פונדקאות מחוץ לישראל.

נוסף על כך, יקדמו בכחול לבן את חוק יסוד: מגילת העצמאות, כדי להבטיח את מעמדה של הכרזת העצמאות כמקור השראה מחייב לפרשנות המשפט הישראלי כולו.

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, התייחס לחוקים שמקדמת כחול לבן ואמר: "מדובר במסך עשן בלבד. גנץ לא מתכוון באמת לקדם את החוקים, הוא מעוניין ברעש תקשורתי. אחרת איך אפשר להסביר את העובדה שהוא נזכר בחוקים האלה דווקא בשבוע שבו עולה חוק לפיזור הכנסת?" גם יו"ר ש"ס אריה דרעי התייחס ליוזמות החקיקה ואמר: "החוקים לא ימשיכו הלאה מלבד קריאה טרומית".

שר האוצר ישראל כץ ובכירי משרדו החלו אמש בהצגת עיקרי תקציב המדינה לשנת 2021 לראש הממשלה נתניהו וליועציו. באופן בסיסי התקציב לשנת 2021 כולל מסגרת של 426 מיליארד שקלים וכ־54 חוקי הסדרים. נתניהו אמור להחזיר למשרד האוצר תשובה בדבר תיקונים שהוא מעוניין להכניס בתוכנית. לאחר מכן, ובתנאי שהממשלה לא תתפרק, תהיה סקירה דומה של עיקרי התקציב בפני ראש הממשלה החליפי, בני גנץ.

"תקציב - בפברואר"

אם הממשלה לא תיפול ביום רביעי, משרד האוצר יפתח בשיחות עם משרדי הממשלה השונים על מנת לקבל את התייחסויות­יהם לתקציב המוצע. לאחר מכן התקציב יובא לאישור הממשלה, ולדברי כץ, הדבר יקרה "עד המחצית הראשונה של חודש דצמבר".

לדברי שר האוצר, "מנקודה זו, לוח הזמנים שנגזר הוא מקצועי וברור: 30 יום להכנת החוקים לקראת הגשתם לכנסת, ומשם 60-45 יום עד להשלמת החקיקה בכנסת במהלך חודש פברואר". אם הממשלה תיפול השבוע, קידום התקציב ייעצר באופן מיידי.

 ??  ?? איסמן
איסמן
 ??  ?? עו"ד עמית איסמן
עו"ד עמית איסמן
 ?? צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת ?? נתניהו וגנץ. האם יפרקו את השותפות?
צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת נתניהו וגנץ. האם יפרקו את השותפות?

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel