Israel Hayom

הדרך לבחירות עוד ארוכה

- גדעון אלון

סיעת יש עתיד מתכוונת להביא מחר לאישור מליאת הכנסת את הצעת החוק לפיזור הכנר סת ולהקדמת הבחירות לכנסת הר42. מרבית הפרר שנים מדגישים את העובדה שאם סיעת כחול לבן תחליט לתמוך בפיזור, יהיה הרוב הנדרש לאישור החוק 61) ח"כים), אולם הם לא מציינים את העור בדה החשובה שגם אם יושג רוב בכנסת לפיזורה, זה עדיין לא אומר שוועדת הבחירות צריכה להר תחיל בהיערכות מיידית ליום הבוחר, כי יש צורך לאשר את הצעת החוק בעוד שלוש קריאות ברוב של 61 ח"כים לפחות.

בהיסטוריה הפוליטית של ישראל היו לא מעט מקרים שבהם, גם לאחר שהצעת החוק לפיזור הכר נסת אושרה בקריאה טרומית ואף ראשונה, הצליחו הפוליטיקאי­ם שהתנגדו להקדמת הבחירות לבלום את המהלך.

הדוגמה הבולטת ביותר התרחשה בר8 במאי .2012 שעות ספורות לאחר שמליאת הכנסת אישרה ברוב

גדול את הצעת החוק לפיזור הכנסת בתמיכה של 109 ח"כים, ונקבע כבר כי הבחירות לכנסת הר91 יתקיימו בר4 בספטמבר ,2012 התרחשה דרמה פוליר טית כשראש הממשלה בנימין נתניהו וראש האופור זיציה דאז שאול מופז חתמו על הסכם קואליציוני להקמת ממשלת אחדות, שבו נקבע שחוק הגיוס יאושר, מופז יהיה המשנה לראש הממשלה, והר ממשלה תפעל לשינוי שיטת הממשל. אבל עשרה שבועות לאחר מכן מופז פרש מהקואליציה, והבר חירות לכנסת התקיימו במארס .2013

דוגמה זו מלמדת שתהליך הקדמת הבחירות בדרך של פיזור הכנסת הוא יותר ארוך, מורכב ומסובך מאשר הפלת הממשלה בהצבעת אי אמון בכנסת. זאת, משום שלאחר שהצעת החוק זוכה לרוב במר ליאת הכנסת בקריאה טרומית, יש להעביר את הצעת החוק לוועדת הכנסת שצריכה להכין את הצעת החוק לקריאה ראשונה. אם בראש ועדת הכנסת יושב ח"כ שאינו תומך בהקדמת הבחירות, הוא יכול לעכב את הדיונים ולמשוך אותם שבועות ארוכים. בהנחה שהר צעת החוק עוברת משוכה זו ומגיעה שוב למליאה לקריאה ראשונה, שוב מתחיל מסע של לחצים מצד מתנגדי הקדמת הבחירות וניסיונות למנוע את קיומן.

בהנחה שהצעת החוק זוכה לרוב בקריאה ראשונה, שוב יש להחזירה לוועדת הכנסת להכנה לקריאה שנייה ושלישית, ורק אז היא מובאת לאישור סופי במליאת הכנסת. זהו תהליך ארוך ומייגע, אלא אם כן יש רוב מאסיבי בכנסת להקדמת הבחירות, כפי שקרה 2019רב כשהכנסת הר12 פוזרה חמישה חודר שים בלבד אחרי השבעתה.

תהליך הקדמת הבחירות בדרך של פיזור הכנסת הוא יותר ארוך, מורכב ומסובך מאשר הפלת הממשלה בהצבעת אי אמון בכנסת

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel