Israel Hayom

השמיים הם כבר לא הגבול

הטסים לאמירויות יכולים לנשום לרווחה ● גורמים אמריקניים התערבו - והוסר המכשול הטכני שעיכב את האישור ● 50 אלף ישראלים יבקרו בנסיכות החודש

- שמעון יעיש ואריאל כהנא

סעודיה אישרה: מטוסים ישראליים

יוכלו לעבור מעל שטחה ●

הוסר המכשול הביורוקרטי: בתום יממה מורטת עצבים שבמהלכה חששו בחברות התעופה הישראליות ששלטונות סעודיה לא יאשרו לטוס מעל שטחה האווירי, התקבל אמש האישור המיוחל.

המשמעות: מטוסים ישראליים יוכלו לטוס לאיחוד האמירויות מהיום, כשהראשון שבהם יהיה של חברת ישראייר.

בתחילה ניתן האישור ליום אחד בלבד, ובהמשך הוא הורחב לארבעה ימים. לא ברור מה יקרה בהמשך ומה הסיבה לאישור המקוצר, כאשר בפועל מדובר באחד התוצרים המשמעותיים בעקבות הסכמי השלום והשינויים במזרח התיכון.

מתן האפשרות לטוס מעל סעודיה הוא משמעותי מאוד במקרה של דובאי, שכן למטוסים ישראליים אין דרך להגיע אליה מישראל שלא מעל סעודיה.

מבדיקת הגורמים האמריקניים, התברר כי הסעודים לא חזרו בהם מהאישור העקרוני, וכי הבעיה נבעה מהיבטים טכניים שלא טופלו עד היום. עד שעות הערב אתמול התקיימו שיחות במעורבותו של יועץ השגריר האמריקני בירושלים, אריה לייטסטון, כדי לבנות מנגנון שיסדיר את העניין.

שרת התחבורה מירי רגב התייחסה לאישור הטיסות הישראליות מעל סעודיה: "שמחה שלאחר שעות ארוכות של מתח ופניות רבות של נוסעים רבים וחברת ישראייר, אושר כי הטיסה המסחרית הישראלית תצא כמתוכנן. אני מאחלת לכל הנוסעים לטוס לשלום ולשוב לשלום".

"הליך מורכב ומסובך"

כ־05 אלף ישראלים אמורים לבקר באמירויות בחודש הבא, וכעת יוכלו לעשות זאת.

חברת התעופה הראשונה שתפעיל טיסה מסחרית בקו תל אביב־דובאי היא ישראייר, שאמורה להמריא הבוקר. בימים הקרובים יצטרפו גם אל על וארקיע. כך צפויות להמריא עשרות טיסות של שלוש החברות הישראליות בכל שבוע לדובאי.

פקיד אמריקני בכיר אמר ל"ישראל היום" כי "הסכמי אברהם הם הצלחה אדירה עבור האזור כולו, אך תהליך ההתקרבות בין הצדדים הוא לעיתים מורכב ומסובך. ג'ארד קושנר ואבי ברקוביץ' פעלו ללא לאות כדי להפוך את הסכמי אברהם לשלום חם, ומאמץ זה כלל עבודה מקרוב עם כל בעלות הברית בארה"ב באזור כדי לאפשר טיסות ישירות וקבועות".

ביום חמישי האחרון המריאה הטיסה המסחרית הראשונה בין המדינות, ומי שהפעילה אותה היתה חברת הלואו־קוסט מדובאי, .flydubai

בראיון שפורסם בתחילת השבוע ב"ישראל היום" ציין מנכ"ל חברת התעופה כי בחברה צופים אפשרות להגיע ליותר מ־001 טיסות בכל שבוע בקו בין המדינות.

האפשרות לטוס מעל סעודיה תיצור קיצור משמעותי של כשלוש שעות בממוצע בטיסות למזרח, הגדלת התחרות בין חברות התעופה, אפשרות לכניסה של חברות תעופה נוספות מהמזרח לישראל והוזלה משמעותית מאוד של הטיסות בעקבות כל הגורמים שהוזכרו.

 ??  ??
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? ישראלים בדובאי
צילום: אי.אף.פי ישראלים בדובאי
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? מטוס ישראייר
צילום: גדעון מרקוביץ' מטוס ישראייר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel