Israel Hayom

כך נמנע את הסגר השלישי

- פרופ' אורנה בראון־אפל הכותבת מכהנת בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיט­ת חיפה

על פניו נראה כאילו החיים חוזרים למסלולם, הקניונים נפתחו, הילדים ובני הנוער חוזרים לספסל הלימודים, לפחות חלקית, הפקקים חזרו ואפילו יש דיבורים על חיסון. אבל לאן כל זה יוביל אותנו? האם לסגר שלישי? בהחלט ייתכן, אך שוב - זה תלוי רק בנו, בכל אחד ואחת מאיתנו.

האמת היא שהתמונות של אנשים רבים מסתובבים בקניונים במרחב סגור מטרידה מאוד. הייתי חושבת שלאחר תשעה חודשים של מסרים ברורים לגבי דרכי המעבר של הנגיף בין אנשים, הציבור כבר מבין שבילוי בקניון בשום אופן אינו הכרחי ויכול להיות מקור להדבקה.

אי אפשר להשוות הצטופפות לשם חוויית הקנייה בקניון לחתונה או ללוויה, שהן חלק מהתרבות ומרקמת החיים שלנו. גם על חתונה עם מאות אנשים אפשר לוותר בקלות. לפי התמונות מיום שישי, נראה שחוויית הקניות בקניון נכנסה לתרבות שלנו עמוק, ושאנחנו לא יכולים בלעדיה. אך זה אינו כך. אם אנחנו לא רוצים להגיע לסגר שלישי, אין לנו ברירה אלא לוותר על משהו מהחיים הקודמים שהיו לנו לפני המגיפה. השאלה היא על מה.

אי אפשר להחזיר הכל לקדמותו בבת אחת בלי להגיע לסגר שלישי. כבר עשינו טעות זו כשפתחנו הכל במהירות במאי וביוני, ונראה שעכשיו חוזרים על הטעויות. שוב ושוב יש הוכחות לכך שההדבקה נמוכה יותר במרחב הפתוח, אז למה לחזור לקניונים? בקנייה בחנויות הרחוב הקטנות אנחנו תופסים שתי ציפורים במכה - גם נמצאים בחוץ בין חנות לחנות ומקטינים סיכויים להדבקה, וגם מאפשרים לבעלי העסקים הקטנים להחזיר מעט ממה שהפסידו בתקופה האחרונה.

השיקול הלאומי כרגע צריך להיות החזרת הילדים ובני הנוער לבתי הספר. אנחנו מבינים שעוד ייקח זמן עד שהחיסונים יהיו נגישים לכולם. הילדים לא יכולים לחכות. הם חייבים לחזור למסגרות כי היעדרן פוגע בהם באופן משמעותי, שלא לדבר על כך שעתידם תלוי בחינוך איכותי.

עניין משמעותי הוא שבתי הספר נושאים אופי מקומי. הם משקפים את מצב התחלואה בשכונה או בעיר שמהן מגיעים הילדים, בניגוד לקניונים שמושכים מבקרים מכל האזור, וברור שכך גם אנשים מאזורים אדומים יותר מגיעים לאזורים בעלי תחלואה נמוכה וכך עולה הסיכוי להפצת המחלה. עדיין לא הגענו לשלב שבו אפשר לפתוח יחד גם בתי ספר וגם קניונים ללא עלייה בהדבקה, כי לא יהיה אפשר לאתר את מקור ההדבקה וצריך להמעיט במוקדיה. פתיחה איטית יותר מאפשרת בקרה על מקורות ההדבקה ותגובה מתאימה.

עוד דבר אחד יכול לעזור במניעת סגר שלישי: אכיפה ותמיכה. אכיפת הבידוד חשובה כי יש אנשים שלא מבינים את חשיבות הבידוד, וכנראה ממשיכים להסתובב ולהדביק (חולים, אסימפטומטי­ים או אנשים שהיו חשופים למקור הדבקה), או שהם מבינים - אך הצורך לעבוד ולהביא משכורת הביתה לא מאפשר להם בידוד. לקטגוריה שנייה זו תעזור תמיכה בכל דרך, שצריכה להינתן בכל דרך.

יש דברים שאנחנו יכולים לעשות ויש דברים שהשלטון המרכזי והמקומי יכולים לעשות כדי למנוע את הסגר השלישי. בואו נעשה כל אחד את חלקו, ונמנע את הסגר השלישי.

 ?? צילום: קוקו ?? קניון שבעת הכוכבים ביום שישי האחרון
צילום: קוקו קניון שבעת הכוכבים ביום שישי האחרון
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel