Israel Hayom

"מחדל ההסדרה": מחסור בשמונה תקנים מעכב הכשרת 38 מאחזים

- אפרת פורשר

במינהל האזרחי מאשרים כי מחסור בידיים עובדות מונע את הכשרתם של 38 מאחזים ביהודה ושומרון. המינהל פירט השבוע לראשונה את רשימת המאחזים במה שמכונה "ההתיישבות הצעירה", שלצורך התקדמות בהסדרתם או בהסדרת הגישה אליהם, נדרשים סקר קרקעות והכרזה על אדמות מדינה. כך נחשף באתר "ישראל היום". הרשימה המלאה, שהגיעה לידינו, כוללת 53 אתרי סקר - בתוכם 38 מאחזים. היא נחשפה בתשובה לשאילתה שהגיש ח"כ עוזי דיין (הליכוד) למשרד הביטחון. ברשימה, אגב, מצוינים 21 מאחזים מתוך ה־83, שלצורך התחלת הסדרתם יש לערוך סקר קרקעות לגבי דרכי הגישה אליהם.

בין המאחזים ברשימה: חוות גלעד, אש קודש, מצפה יאיר, רמת גלעד, רחבעם, אחיה, שדה בועז, צור שלם, מצפה יצהר, בת עין מערב, דיר רבן, בני אדם ורבים אחרים.

שיטה מסורבלת

במינהל האזרחי שבים ומציינים במסמך, כי לצורך הגברה משמעותית של עבודת הסקר, נדרש תגבור של לפחות שמונה אנשים לצוות שממונה, במינהל האזרחי, על ביצוע עבודת הסקר של הקרקעות ביו"ש.

כמו כן, נדרש ביצוע פיענוח הקרקעות באמצעות מיקור חוץ. המשמעות היא כי בשל חוסר בתקנים, הסדרת המאחזים באמצעות סקר הקרקעות תסתיים בעוד שנים רבות.

נזכיר, כי כפי שנחשף ב"ישראל היום" לפני כחודש, המינהל האזרחי כבר המליץ לדרג המדיני להחזיר את שיטת הסדר המקרקעין ביהודה ושומרון, אשר היתה נהוגה עד ,1967 במקום שיטת סקר הקרקעות המסורבלת וארוכת השנים הנהוגה כיום.

בסקר הקרקעות, שיטה שגובשה בשנות ה־07, נסקרות האדמות באזור, ואלו שלא עובדו במשך זמן רב כאדמות ,C מוכרזות אדמות מדינה. בעבר הכריזה המדינה על כ־087 אלף דונם של קרקעות בשטח מדינה.

כיום יש כ־601 אלף דונמים של קרקעות שנסקרו אך עדיין לא הוכרזו כאדמות מדינה, ועוד מאות אלפי דונמים של קרקעות לא מעובדות שטרם נסקרו ומעמדן לא הוסדר כאדמות מדינה.

גורם בכיר בהתיישבות כינה את רשימת המאחזים "כתב אישום חמור על הזנחה פושעת של עשרות אלפי תושבים, שכבר לפני עשר שנים הובטח להם שיוסדרו".

ח"כ דיין מסר בתגובה: "החלטת הממשלה להסדיר את 'ההתיישבות הצעירה' ברוכה, אך כדי שתמומש כראוי צריך לכלול בה תקנים ותקציב וכן הוראה לשיפור תנאים ביישובים".

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? ח"כ עוזי דיין
צילום: אורן בן חקון ח"כ עוזי דיין

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel