Israel Hayom

קק"ל נגד משרד השיכון: "אנחנו מוכנים לקרב"

זעם בקק"ל בעקבות חשיפת "ישראל היום", שלפיה המשרד אינו מתייעץ עימם לגבי מינוי מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל ● גורמים בהנהלה: "אם ינסו להלאים אותנו - נוציא את הקרקעות מידי המדינה"

- גלעד צוויק

הקרן הקיימת לישראל יוצאת לקרב נגד רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון. "אם המדינה לא סופרת אותנו - אנחנו לא נספור אותה", הבהירו חברי קק"ל בישיבת דירקטוריון שנערכה השבוע.

לדברי גורמים שנכחו בישיבה, "ההסכמה היתה חוצת מפלגות: אם המדינה תנסה להלאים את קק"ל, אנחנו נוציא את קרקעות קק"ל מידי המדינה וננהל אותן לבד. מוכנים לקרב להגן על קרקעות העם היהודי מפני כנופיית שלטון החוק וגורמים פוסט־ציוניים". ישיבת הדירקטוריו­ן נערכה לקראת פגישה שצפויה להיערך בין יו"ר קק"ל הטרי, אברהם דובדבני, לאנשי משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

הזעם של חברי דירקטוריון קק"ל נבע מחשיפת "ישראל היום" שלפיה משרד השיכון מסרב להיוועץ בקק"ל בסוגיית מינוי מנכ"ל רמ"י - בניגוד לכתב האמנה ,1961־מ הקובע במפורש כי הממשלה תמנה מנהל לרמ"י "לאחר התייעצות עם הקרן הקיימת לישראל". בהתאם לאמנה, מנהלת רמ"י את קרקעות קק"ל, הנפרשות על פני יותר משני מיליון דונמים ברחבי הארץ. מדובר אמנם בכ־%21 מכלל קרקעות המדינה, אך כ־%04מהאדמות באזורי הביקוש במרכז הארץ - באזורים עירוניים ובספר. כמחצית מהקרקעות שבידי קק"ל נרכשו בעזרת נדבנים יהודים ברחבי העולם שביקשו לשמר ולחזק התיישבות יהודית בארץ ישראל.

לטענת יועמ"ש משרד השיכון, עו"ד אלעזר במברגר, אמנה זו אינה רלוונטית עוד, ועל כן חובת ההיוועצות בקק"ל "חלפה מן העולם" ו"לא קיימת חובה משפטית להיוועץ בקק"ל טרם מינוי מנהל חדש לרמ"י". המשמעות: לקק"ל לא תהיה זכות להשפיע על זהות האדם שיהיה נאמן על קרקעותיה. כפי שפרסמנו, בתגובה בקק"ל שוקלים לשלוף "תוכנית מגירה" ולפעול להוצאת

ניהול קרקעותיה מרמ"י.

המכתב של במברגר נשלח על רקע כוונת שר השיכון יעקב ליצמן למנות את יעקב קוינט - מנהל רשות החברות הממשלתיות כיום - לתפקיד מנהל רמ"י. המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר, אישרה למנות את קוינט ללא מכרז, אך המליצה להקים ועדת איתור, ולו כדי להעניק להליך "מעין 'תעודת כשרות', המקנה יכולת טובה להגן על המינוי מפני תקיפות משפטיות באשר לכשרותו ותקינותו". במילים אחרות, זילבר המליצה להקים את ועדת האיתור על מנת לייצר מראית עין של תחרות כדי להעניק כיסוי משפטי למינויו של קוינט.

"זו תקיעת סכין"

חברי דירקטוריון קק"ל תקפו את התנהלות המדינה ("תקיעת סכין") וחוששים כי הסירוב להיוועץ בהם בנוגע לחברי ועדת האיתור לתפקיד מנכ"ל רמ"י מלמד על כוונתה לעקר מתוכן סעיף נוסף באמנה: הקצאת קרקעות ליהודים. בכתב האמנה 1961־מ מצוין כי "אדמות הקרן הקיימת לישראל ינוהלו בכפיפות לתזכיר ולתקנות ההתאגדות של הקרן הקיימת לישראל".

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? השר ליצמן
צילום: אורן בן חקון השר ליצמן
 ?? צילום: יהושע יוסף ?? יו"ר קק"ל דובדבני
צילום: יהושע יוסף יו"ר קק"ל דובדבני

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel