Israel Hayom

מפת הצבעה דרמטית התככים

לקראת ההצבעה על פיזור הכנסת: בזמן שגנץ נאלץ לבחור בין חלופות גרועות, שסביר שיובילו אותו לתבוסתו הפוליטית הגדולה ביותר עד כה, נתניהו מוסיף להתחזק בסקרים ● ויש מי שדווקא ישמח לפזר את הכנסת ● בראש הרשימה - יו"ר ימינה, בנט, שרוצה לרוץ לראשונה לראשות הממשלה

- מתי טוכפלד

כבר בשעות הבוקר המוקד מות הודיעו שרי מפלגת הע בודה, עמיר פרץ ואיציק שמולי, כי אחרי דיון לילי החליטו לתמוך בה צעת החוק לפיזור הכנסת. מצד אחד הודעתם סינדלה את בני גנץ, שגם אם חשב לנהוג אחרת, נשללה ממנו למעשה האפשרות עם המעקף של חברי העבודה משמאל. מאידך עלתה השאלה כיצד יכולים להרשות לעצמם שני חברי מפלגה, שעל פי כל הסקרים לא מתקרבת לאחוז הח סימה, לקרב את קיצם הפוליטי ול תמוך בבחירות מהירות.

התמיכה של מפלגת העבודה בה קדמת הבחירות )בשלב זה בקריאה טרומית( נובעת ממחויבותה לבייס הפוליטי, שגם כך לא אהב לראות את חברי מפלגת השמאל חוברים לממשלה בראשות נתניהו, שאותו הבטיחו להחליף והתחייבו לא לשבת בממשלתו.

עד היום האות לאותה הבטחה נראה על פניו של פרץ, נטול השפם שעי מו היה מזוהה מאז שב לפוליטיקה. בחוגי השמאל נתניהו לעולם ייתפס כאשם בפירוק הממשלה ובאי כיבוד ההסכמים, ולכן למפלגת העבודה אין ברירה אלא להודיע בשלב הזה כי כל עוד הסיטואציה לא משתנה מול כחול לבן, הליכוד חוזר להיות פסול לישיבה משותפת בממשלה אחת תחת מנהיגותו של נתניהו.

בכחול לבן הסיפור דומה למדי. התומכים במהלך פירוק הממשלה - גבי אשכנזי, אבי ניסנקורן ואחרים, מאמינים כי למרות האכזבה שחשו מרבית תומכי המפלגה כאשר החלי טו בני גנץ וחבריו להיכנס לממשלה בראשות נתניהו, עדיין ישנה אפשרות להחזיר חלק ניכר מהם הביתה. לכן לא חדלו מלקרוץ לאותו בייס, שלא בטוח שהוא קיים, ולכן גם עכשיו נמ נעים מקבלת החלטה על המשך השו תפות, כל עוד נתניהו מותיר לעצמו תחנת יציאה לבחירות.

עבור כחול לבן העסק סבוך ביותר. כניעה בנושא התקציב תהרוס לגמ רי את תדמיתו של גנץ, ההרוסה גם כך, אולם תותיר סיכוי קלוש למימוש הרוטציה בנובמבר בשנה הבאה. גנץ הוא היחידי בעשור האחרון שהצליח לשים תאריך תפוגה לנתניהו, ובכל יום שעובר הוא מתקרב למועד שבו יחליף אותו בראשות הממשלה. לכן אומרים לו מרבית יועציו וגם חלק מחברי הכנסת של כחול לבן, כי עדיף לבלוע את צפרדע הביקורת שתוטח בו אם יתקפל, והעיקר להתקרב ליעד - מועד הרוטציה.

הברירה השנייה של גנץ רעה גם היא. ספק רב אם יצליח שר הביט חון לשקם את מעמדו אם יעשה כעת שריר לנתניהו ולא ייכנע לו בנושא התקציב, אחרי שכבר נכנע לו כל כך הרבה פעמים. על פי כל הסקרים, כחול לבן לא עוברת את מחצית כוחה הנוכחי, ואם כך יהיו תוצאות האמת, גנץ עוד יתגעגע למעמדו הנוכחי, לא רק כראש הממשלה החליפי אלא גם שר הביטחון, וייתכן שגם יאבד את ראשות כחול לבן במקרה של תבו סה צורבת.

הליכוד נמצאת כעת במצב הטוב ביותר בקרב כלל המפלגות. נתניהו היה רוצה לדחות את מועד התקציב בכמה חודשים, אחרי החיסון, ואולי אחרי תחילת המועד של פתיחת מש פטו, אולם גם בחירות כעת אינן תר חיש כל כך נורא מבחינתו. בסקרים נתניהו אף משפר את סיכוייו לעמוד בראשות הממשלה הבאה, גם ללא הסכם רוטציה עם גנץ או עם אחת המפלגות האחרות, ולאחרונה אף חזר לפתוח פער בינו לבין ימינה בראשות נפתלי בנט - התקרבות בסקרים שה טרידה את מנוחתו.

ספק אם גנץ יצליח להשתקם. לפי הסקרים, כחול לבן לא עוברת את מחצית כוחה הנוכחי, ואם כך יהיה, גנץ עוד יתגעגע למעמדו

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? שמולי ופרץ. מיהרו להחליט
צילום: אורן בן חקון שמולי ופרץ. מיהרו להחליט
 ?? צילום: דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן ?? יו"ר האופוזיציה לפיד
צילום: דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן יו"ר האופוזיציה לפיד
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel