Israel Hayom

פיזור הכנסת: רוב בהצבעה אחת - רחוק מלהספיק

גם אם החוק יעבור - יידרש רוב של 61 ח"כים בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית ● כך או כך, אם תקציב 2020 לא יאושר, הכנסת תתפזר ● ההצבעה הדרמטית: שאלות ותשובות

- אם כן היא תצליח לדחות בחקיקה את המועד עד 31 במארס .2021 גדעון אלון

גם אם החוק לפיזור הכנסת יאושר היום, האם המשמ עות היא שאנחנו הולכים בוודאות לבחירות? לא. ההצבעה היום במליאת הכנ סת על הצעת החוק של יש עתיד היא בקריאה טרומית בלבד. העובדה שאין צורך ברוב 61 ח"כים, מלמדת שאין זו קריאה חשובה. אפשר לראות בכך תמרור אזהרה לליכוד, וניצחון יוקרתי לאופוזיציה ולכחול לבן.

מה יקרה אם יש עתיד לא תצליח לגייס היום רוב בה צבעה והצעת החוק תיפול? אסור יהיה להגיש הצעת חוק זהה או דומה במשך שישה חודשים, אלא אם כן יו"ר הכנסת ישתכנע שנוצרו נסי בות שמצדיקות זאת.

אילו מפלגות יתמכו היום בפיזור הכנסת? סיעות יש עתיד תל"ם, מרצ, ימינה, העבודה, רוב חברי הרשימה המשות פת, ישראל ביתנו וכחול לבן.

אילו מפלגות עדיין לא הודי עו כיצד יצביעו? סיעת דרך ארץ שפרשה מיש עתיד תל"ם וכוללת את הח"כים יועז הנדל וצבי האוזר עדיין לא הודיעה כיצד תצביע. גם סיעת רע"מ בראשות מנסור עבאס, המונה ארבעה ח"כים, עדיין מתלבטת כיצד להצביע.

בהנחה שההצעה תאושר בטרומית, מה השלב הבא? הצעת החוק תועבר לוועדת הכנסת שבראשה ח"כ איתן גינזבורג )כחול לבן( להכנה לקריאה ראשונה. במס גרת הדיונים בוועדה ניתן יהיה גם להכניס שינויים בנוסח הצעת החוק ולקבוע את מועד קיום הבחירות.

מה צפוי בדיון במליאת הכ נסת בקריאה ראשונה? בדיון בקריאה ראשונה יוכלו לי טול חלק כל 120 הח"כים. כל אחד יהיה רשאי במשך עשר דקות לשאת מעל הדוכן את נאומו. בתום הדיון צפויה הצבעה לאישור החוק בקריאה ראשונה. אם יש רוב, חוזרת הצעת החוק לוועדת הכנסת להכנה לקריאה שנייה ושלישית. אם אין רוב בעד הצעת החוק - החוק יורד מסדר היום. האם במקביל לדיונים במ ליאה ובוועדה צפויות גם התייעצויות מאחורי הקלעים? הדרמה האמיתית תתרחש בחדרי חד רים, במסדרונות ובשיחות טלפוניות. נציגי סיעות הליכוד, ש"ס ויהדות התורה ישקיעו מאמצים רבים כדי לשכנע ח"כים של כחול לבן, ימינה וישראל ביתנו לא לתת יד להפלת הממשלה ולהקדמת הבחירות, תוך מתן הבטחות והצעות מפתות.

אם כל מאמצי השכנוע של האופוזיציה ייכשלו, מתי תובא הצעת החוק לאישור סופי במליאת הכנסת? החוק לא קובע בתוך כמה זמן יש להביא את הצעת החוק לאישור במ ליאת הכנסת. קודם לכן יש לאשר את הצעת החוק בוועדת הכנ סת לקריאה שנייה ושלישית. בדיון זה יהיו נציגי הליכוד ושו תפיה בקואליציה רשאים להגיש עשרות ואף מאות הסתייגויות לחוק, שיעניקו להם שעות ארו כות של זכות דיבור במליאה. במקביל, עד הרגע האחרון של ההצבעה יימשכו ניסיונות הש כנוע מאחורי הקלעים.

האם היה תקדים לכך שהצעת חוק לפיזור הכנסת אושרה בטרומית אבל נפלה לפני שהובאה לאישור סופי בקריאה שנייה ושלישית? בוודאי. היו כמה מקרים, שה בולט שבהם היה במאי ,2012 כששעות ספורות לאחר שהצעת החוק לפיזור הכנסת אושרה בק ריאה ראשונה ברוב עצום בכנסת ונקבע שהבחירות לכנסת ה 19 יתקיימו ב 4 בספטמבר ,2012 הפתיע ראש הממשלה בנימין נתניהו את כולם כשהגיע לה סכם עם ראש האופוזיציה דאז שאול מופז על הסכם קואליציוני להקמת ממשלת אחדות.

אם החוק יאושר סופית בקריאה שנייה ובזו השלישית, מתי יתקיימו הבחירות? החוק קובע כי הבחירות ית קיימו ביום שלישי בחלוף 90 יום ממועד אישור סופי של החוק לפיזור הכנסת. בדרך כלל נציגי הקואליציה והאופוזיצי­ה מגיעים להסכמה ביניהם לגבי מועד הבחירות.

אם חוק התפזרות הכנסת יעבור, כמה זמן תוכל הממשלה להחזיק מעמד? לא הרבה. אם הכנסת לא תאשר את התקציב לשנת 2020 עד 23 בדצמבר, תתפזר הכנסת באופן אוטומטי, אלא

מדוע יש עתיד הגישה הצעת חוק לפיזור הכנסת, ולא פועלת להדחתו של נתניהו וממשלתו בהצבעה אחת של הצעת אי אמון? משום שהחוק קובע היום אי אמון קו נסטרוקטיבי, שמחייב את יוזמי אי האמון להודיע מראש מי המועמד לכהן כראש ממשלה ומה יהיה הרכב השרים בממשלתו. כיום נפתלי בנט )ימינה(, בני גנץ )כחול לבן(, אביגדור ליברמן )ישראל ביתנו( אינם מוכ נים לכך שיאיר לפיד יהיה המועמד שלהם לראשות הממשלה. הם רואים עצמם לא פחות מתאימים ממנו לת פקיד זה.

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? בחירות רביעיות? הדרך עוד ארוכה
צילום: יהושע יוסף בחירות רביעיות? הדרך עוד ארוכה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel