Israel Hayom

הפתרון: דרכון ירוק למחלימים ולמתחסנים

- פרופ' ארנון אפק הכותב הוא חבר בצוות המייעץ לממונה הקורונה ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר

התורים הארוכים שהשתרכו בקניונים בימים האחרונים, שיקפו את הבעיה המרכזית בהתמודדות עם משבר הקורונה: נכונות האזרחים לשתף פעולה עם המגבלות וההנחיות.

ההבדל בין האופטימיים והפסימיים באשר ליכולת לגייס את הציבור מתבטא בשתי גישות אסטרטגיות. הראשונה, שאותה מנסים להוביל המטה הלאומי לביטחון ומשרד הבריאות, מבקשת להימנע מסגר נוסף.

השנייה, מבוססת על תפיסת עולם שלפיה סגר שלישי הוא בלתי נמנע וכל שניתן לעשות הוא לדחות אותו ככל הניתן.

הנזקים האנושיים, החברתיים והכלכליים של סגר שלישי ברורים לכולנו ויישארו איתנו לטווח הארוך. נזקים אלה כוללים, בין היתר, תלמידים שלא יוכנו כיאות לבגרות, בדידות בקרב קשישים וסוחרים המתקשים להתפרנס.

לכן תפקידנו לעשות ככל הניתן כדי למנוע את הסגר, מה גם שבקצה המנהרה נמצאים החיסונים.

לדעתי, הדרך הנכונה להתמודד עם המשבר היא לפעול באופן דיפ רנציאלי מול מפירי ההנחיות ומוקדי ההתפרצות.

הביטוי הקלאסי לגישה זו הוא מודל הרמזור, שבו ההגבלות משתנות בין הערים בהתאם לרמת התחלואה. הערים האדומות גם זוכות לסיוע נרחב מפיקוד העורף, במטרה לאפשר לראשי הערים להוריד את התח לואה ולעיר להיצבע שוב בירוק. המודל פעל בהצלחה בגלים הקודמים בכפר קאסם, בבני ברק, בירוחם וביישובים נוספים.

האכיפה היא ביטוי נוסף לגישה הדיפרנציאל­ית, ומונעת פגיעה במי שפועל על פי החוק בניגוד לאלו שמפירים אותו ביודעין.

לשני האמצעים הדיפרנציאל­יים של הרמזור והאכיפה, מצטרף בימים אלו הדרכון הירוק. מטרתו היא להבדיל בין מי שיכול להמשיך ולהפיץ את הקורונה, לבין המחוסנים נגד המחלה - בין שהחלימו או יקבלו בע תיד את אחד החיסונים.

מחקר שפורסם לפני חודשים אחדים בעיתון היוקרתי "Cell" הראה כי שמונה חודשים לאחר החלמה מקורונה, המבריאים שומרים על חיסון תאי כנגד הווירוס ולרוב גם מוגנים בפני הידבקות שנייה. אמנם היו מקרים שבהם אנשים חלו פעמיים בקורונה, אך מדובר במקרים נדירים, ועדיין חשוב שגם המחלימים ימשיכו לעטות מסיכות וישמרו על ריחוק חברתי.

פרט למחלימים שפיתחו נוגדנים, אוכלוסייה נוספת שתקבל דרכון ירוק הם המתחסנים.

מחקרים של חברת פייזר ומודרנה מצביעים על יעילות של 95%-90% כבר לאחר חודש מההתחסנות. הדרכון הירוק יוענק למי שהתחסן או החלים, ויאפשר לו להימנע מבידוד בחשיפה למאומתים, לבקר באזורים ירוקים כמו אילת, לטוס לחו"ל ועוד.

אם יוטל סגר שלישי, ניתן לפטור ממנו את המתחסנים והמחלימים ולאפשר להם תנועה חופשית בחסות הדרכון הירוק. כך גם ניצור מו טיבציה חיובית להתחסן ונתגבר על הקמפיין חסר האחריות כנגד החי סונים המתנהל בימים אלה ברשתות החברתיות ומבוסס על פייק ניוז והפחדת הציבור.

ככל שיותר אנשים יישאו דרכון ירוק, יגדל חיסון העדר שיגן על כלל האוכלוסייה - כולל הקשישים והחולים הכרוניים.

הדרך לחופש מקורונה תעבור דרך הדרכון הירוק.

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? שוק מחנה יהודה בירושלים, בשבוע שעבר
צילום: אורן בן חקון שוק מחנה יהודה בירושלים, בשבוע שעבר
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel