Israel Hayom

"הכרמל ישתקם

רבבות עצים נשרפו על פני יותר מ 25 אלף דונם ● החיות נפגעו קשות, וחלקן שבו לטבע רק כעת ● מוקדים שנצבעו בשחור מפויח הפכו לשמורות מוריקות - בעת שאחרים ספגו נזק כה רב, עד שאין לדעת אם יחזרו להיות כשהיו ● עשור לאחר האסון: כך נראה הכרמל

- דן לביא

מדי שנה מתרחשות בישראל כאלף שריפות ביערות ובחור שים, אולם השריפה בכרמל, הנחשבת לשריפת היער הגדולה ביותר בתולדות המדינה, היתה חריגה בממדיה, ולקחיה עודם נלמדים.

השריפה שפרצה ב 2 בדצמבר 2010 הפכה, בתוך שעות בודדות, לטרגית במיוחד. לצד המחיר הכבד בנפש, 44 אנשי כוחות הביטחון שנספו, התרחש גם אסון סביבתי עצום ממדים. בין השאר, אלפי עצים עלו באש בשריפה שנמשכה כחמישה ימים - על פני יותר מ 25 אלף דונם ) כ 21 אלף דונם בשמורות הטבע והגנים הלאומיים, וכ 4,000 דונם יער שניטע על ידי קק"ל(.

בפועל, השריפה התפשטה בעיקר בשטחי הגן הלאומי ושמורת הטבע פארק הכרמל, ואף גרמה לנזקים בש מונה יישובים ומתקנים, וכן לנזק לק ווי חשמל, תקשורת, מים וביוב. נוסף על אלפי אנשים שפונו מבתיהם, נפגעו שישה חניוני לילה ו 17 מסלולי טיול בפארק הכרמל.

תנאי היובש והרוחות המזרחיות הע זות ששררו באותם ימים, עם הצמחייה המהווה את "חומר הדלק" ותנאי הטו פוגרפיה בפארק הכרמל, הובילו לש ריפת הענק. תנאים אלו דילגו למעשה על פעולות המנע ואזורי החיץ שבוצעו אף קודם לשריפה.

בד בבד, השריפה הגיעה גם אל שטחי שמורת הטבע חי בר כרמל ואף שרפה חלק מכלובי הנשרים שהיו בתחילת עונת הקינון. היערכות לפינוי מהיר של העופות הדורסים ובהם נשרים, רחמים, עיטים ובזים על ידי פקחי רשות הטבע והגנים, הצילה את חייהם של העופות הדורסים, רובם בסכנת הכחדה חמורה.

הנזק לצומח היה כבד ביותר: הש ריפה כילתה אלפי עצים, בעיקר אור נים אך גם צמחייה המאופיינת כחורש ים תיכוני )בהם אלו

נים, אלות, חרובים ואורן ירושלים( ופ געה במגוון חיות בר - יונקים וזוחלים, שהכרמל בית גידולם. חלקם נפגעו ישירות ונשרפו באש, וחלקם בצורה עקיפה עקב שינוי בית הגידול והיע למות רוב הצומח, המהווה מקור למזון ומסתור. כמו כן נמצאו פגרים שרופים רבים של חזירים ותנים, שהם "מינים מתפרצים", ולכן התאוששותם מהירה מאוד וקל לראות אותם כיום בשטח. מנגד, קשה לאמוד את מידת הנזק לבעלי החיים שנוכחותם בשטח מלכ תחילה מצומצמת יותר או לבעלי חיים קטנים, למשל זוחלים או מכ רסמים שנמצאים מתחת לקרקע במחילות, שלאחר השריפה לא נותר להם חומר אורגני שממנו יוכלו להתקיים. השריפה הנרחבת שרפה את כיסוי הקרקע האורגני, גרמה לחימום הקר קע ולפיצוץ סלעים. הגשם העז שירד עם תום השריפה גרם לסחיפות קרקע ולחשיפת מסלע, שהשפיעו רבות על

 ?? צילום: דני מרון ??
צילום: דני מרון
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: בן רוזנברג ?? נשר בכרמל
צילום: בן רוזנברג נשר בכרמל
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel