Israel Hayom

רק בעוד עשורים"

-

תוואי השטח, המסלולים והדרכים באזור.

כך, למשל, לא ברור מה מספרם של צבי היבשה שנשרפו. "לעיתים עוצמת האש כה גבוהה עד שהיא לא מותי רה אחריה כלום, ולכן קשה לדבר על כמות הצבים שנכחדו", מסביר בן רו זנברג, אקולוג מרחב הכרמל ברשות הטבע והגנים.

מייד לאחר השריפה התכסה השטח במרבדי נביטה של שיחי לוטם וזרעי אורנים. "היעדר התערבות מצידנו היה מוביל למצב של התפתחות יער חד גילי וחד מיני של אורנים, יער המאופיין במ גוון ביולוגי קטן ובסכנת שריפה חוז רת גדולה מאוד", מסביר רוזנברג )עצי האורן דליקים במיוחד; ד"ל(. דבר זה

חייב התערבות ממשקית מהירה, "לכן צוותי עבודה נכנסו וביצעו פעולה נר חבת לדילול זרעי האורנים".

במקרה של התחדשות עצים גדו לים כמו אלונים, אלות ואורן ירושלים, התהליכים עשויים להימשך כמה עשו רים. לכן, במטרה לאפשר את ההתח דשות הטבעית, יש ליצור את התנאים ההולמים לכך ולזה מופנים המאמצים. בין הפעולות שנעשו התבצעה הקמת אזורי חיץ להקטנת גובה הלהבות, עו צמת האש ומהירות התפשטות השריפות ומתן אפשרות לכוחות הכיבוי לפעול בשטח; כריתת עצים שרופים ומסוכנים בדרכים לאורך יותר מ 100 קילומטרים; טיפול בגלישת הקרקע והסדרת דרכים; שיקום כל חניוני המטיילים שנשרפו ופתיחה מחודשת של מסלולי הטיול בפארק הכרמל.

כל אלו טופלו ובוצעו, בין השאר, על ידי ענף היער שהוקם ברשות הטבע והגנים, במסגרת תהליך השיקום של הכרמל מהאסון הכבד.

מאמצים דומים נעשו גם בשטח שנ שרף הנמצא באחריות קק"ל - ממלון יערות הכרמל, עין הוד, עין חוד ועד ניר עציון.

בשנתיים הראשונות שלאחר השרי פה בחנו בקק"ל אילו עצים מתחדשים, ולאחר מכן הוצאו העצים השרופים. הפ עולה העיקרית נעשתה לפני חמש שנים וכללה דילול של זרעי אורן, כדי לייצר יער מגוון מבחינת המגוון הביולוגי. כך, למשל, ניתן מענה לשפן הסלע שמע דיף שמש, לחזירי הבר האוהבים גם צל ולזוחלים שאוהבים את הצפיפות והס בך של היער.

"החיות הן בעלות הבית"

"כיערן אני סבור שבעלי החיים הם בעלי הבית ואנחנו האורחים, ולכן עשינו את כל הפעולות כדי לתת להם להתבסס בחזרה כפי שהיו לפני עשור, ולמרבה השמחה כל מיני בעלי החיים שנפגעו קשות, שבו להופיע בשטח", מספר בסי פוק מיכה סילקו, יערן כרמל אלונים בקק"ל זה 36 שנה.

"כיערן מנוסה, אפילו אני הופתעתי כשגיליתי חיים חדשים באזור ניר עציון )ליד נחל בוסתן(".

הטראסות במקום שוקמו וניטעו בהן עצי בוסתן במטרה שהמטיילים ייהנו מפירות התאנה, הרימון, התות והשקד )בעבר התקיים במקום גידול טבק( במחשבה לייצר פינות חמד עבור הדורות הבאים.

"אנחנו יודעים לשלב היום את המ רעה בשטח כדי להפחית את המאסה הצמחית, כך שבאירוע שריפה עתידית חלילה - נזקיה יהיו קטנים יותר", מוסיף סילקו ומציין כי טיוב נוסף שבוצע הוא תיעול של המים שבשטח לטובת הצ מחייה באזור. "ייקח עוד עשרות שנים עד שיהיה כאן מופע של יער אמיתי בתא השטח שנפגע", הוא מסכם, "אפילו החורש הטבעי נשרף עד היסוד. מנגד, בחצי הכוס המלאה, לאט לאט האורנים והחורש הטבעי מתבססים, כך שרואים את האור בדרך ליער מפותח".

 ?? צילום: מורן מעיין/ג'יני ?? השריפה לפני עשור
צילום: מורן מעיין/ג'יני השריפה לפני עשור
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: דני מרון ?? האנדרטה לזכר הנספים בשריפה
צילום: דני מרון האנדרטה לזכר הנספים בשריפה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel