Israel Hayom

טורקיה באיתות חיובי לישראל: "מעוניינים בהסכם גבול ימי"

מקורבו של ארדואן במאמר לירחון של מרכז משה דיין: "נהיה שכנים" ● מסר דומה הועבר לפני ארבעה חודשים ● על הפרק: החלת ריבונות ישראלית על מאגר "ישי־אפרודיטה" ● ד"ר כהן ינרוג'ק: "נדרשת החזרת שגרירים"

- דין שמואל אלמס ואריאל כהנא

לאחר שנים של עימות דיפלומטי חריף, איתות נוסף בדבר רצונה של טורקיה להתפייס עם ישראל. האדמירל ג'יהאט יאייג'י, מקורבו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, יפרסם מחר הצעה ראשונה מסוגה להסדרת הגבול הכלכלי הימי בין טורקיה לישראל.

המאמר יתפרסם במגזין ישפ ראלי - הירחון "טורקיסקופ" )"Turkeyscop­e"( היוצא לאור מטעם מרכז משה דיין באוניברסיט­ת תל אביב - צעד המעיד כשלעצמו על רצון לסיים את המתח מול ישראל.

ל"ישראל היום" נודע כי זו הפעם השנייה שבה הטורקים מאותתים על רצונם להגיע להסדר בתחום האנרפ גיה עם ישראל. לפני ארבעה חודשים אנקרה העבירה לירושלים מסר ברור בדבר רצונה לפתוח בשיחות בנושא זה. עם זאת, בשל מגפת הקורונה, התהליך לא התפתח.

על פי ההצעה שמעלה יאייג'י, הגבולות הימיים של שתי המדינות יתחברו על חשבון קפריסין. בראש ובראשונה, האדמירל לשעבר מתמקד בהעברת גושים ‪11 ,9 ,8‬ ופ21 מקפפ ריסין לריבונות ישראלית. בגוש 12 נמצא החלק הארי ממאגר הגז המוכח "ישיפאפרודי­טה". מדובר במאגר משפ מעותי, שהיקף הגז בו מוערך 10-7פב מיליארדי מטרים מעוקבים )BCM( בצד הישראלי, ובפ001 מיליארדי מטרים מעוקבים בצד הקפריסאי.

תועלת נוספת לישראל שמציע יאייג'י במסגרת הסכם פוטנציאלי כזה היא חיבור צנרת הגז הישראלית המיועדת ליצוא לאירופה - לצנרת הגז הקיימת בטורקיה. לפי הצעתו, צנרת הגז הישראלית תתחבר לתפ שתית במחוז אדנה, משם ימשיך הגז לצינור הטרנספאנטו­לי )TANAP( - ומצינור זה לאירופה. לדברי האדמיפ רל, "מדובר באפשרות ישימה וזולה באופן משמעותי לישראל - בהשוואה למיזם 'איסטמד' .")EastMed( כמו כן, בכותרת המאמר, יאייג'י מדגיש את המסר: "בואו נהיה שכנים".

באשר לעצם ההצעה הטורקית, אמר גורם מדיני בירושלים, כי שיפ פור היחסים עם אנקרה הוא מהלך מבורך. עם זאת, הצעה שבאה על חשבונה של קפריסין, היא אפילו לא נקודת פתיחה. "קפריסין היא בת ברית של ישראל והגבול הימי בין המדינות מוכר על ידי האו"ם והאיחוד האירופי", דברי הגורם המדיני.

ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, עורך הירחון "טורקיסקופ", אומר ל"ישראל היום" כי "כדי לשדרג את היחסים בין המדינות לכדי נרמול אמיתי - חייבים לבנות יחסי אמון הדדיים מחודשים, שבעבורם נדרשת תחילה החזרת השגרירים והקונסולים".

 ??  ?? ההצעה הטורקית לישראל
ההצעה הטורקית לישראל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel