Israel Hayom

מוציאים את הכסף מהבלטות: צפוי נוהל נוסף ל"גילוי מרצון"

עו"ד אורי גולדמן, חבר בוועדת מיסוי פלילי בלשכת עורכי הדין: "ראוי שההליך יהיה מתואם עם הבנקים והרשות לאיסור הלבנת הון" ● בעשור האחרון נחשפו במבצעים דומים 35 מיליארד שקלים

- היאלי יעקבי הנדלסמן

"הדבר הראשון שצריכה המדינה לעשות זה 'לתאם' את הפטור הפלילי, גם עם הבנקים ועם הרשות לאיסור הלבנת הון; כך תי פתר, בין השאר, הבעיה שבהפקדת כסף מזומן או כספים ממימוש מטבעות קריפטוגרפי­ים שבוצע לגביהם ההליך".

כך אומר על הכוונה לחדש את מת ווה הגילוי מרצון עו"ד אורי גולדמן, שותף מייסד במשרד גולדמן ושות', שמשמש יו"ר )משותף( בוועדת איסור הלבנת הון בוועדת מיסוי פלילי בל שכת עורכי הדין.

ברשות המסים שוקלים כמה חלופות שישכללו את מתווה הנוהל שהונהג בעבר. הנוהל מאפשר לנישום להצהיר על כל הכנסותיו שלא דווחו ולחשוף את כל נכסיו, ובתמורה לתשלום המס הנגזר מהגילוי - לקבל "פטור מהליך פלילי".

תנאי מרכזי בנוהל הוא שבמועד הגשת הבקשה על ידי הנישום טרם החלה בדיקה או חקירה בעניינו.

ההיענות ל"מבצעים" מעין אלה הולכת וגדלה בשנים האחרונות, בשל הידוק שיתופי הפעולה בין המדינות לחשיפת העלמות מס והחמרת ההענשה על העלמות והלבנת הון.

גולדמן מסביר כי "בעבר נתקלו ני שומים בלא מעט מקרים שבהם הבנ קים סירבו להפקיד מזומן וכספי מימוש ממטבעות קריפטו ולהעבירו לתשלום חובות מס, אפילו אם המפקיד היה מגיע כשבידו שובר שהנפיק פקיד השומה או הסכם שומה חתום".

הסיבה לסירוב הבנקים היא שהם כפופים גם לחוק איסור הלבנת הון ולרגולציה בינלאומית מחמירים ביותר.

לפי ייעוץ משפטי שקיבלו הבנקים ולנוכח עמדתה של הרשות לאיסור הלבנת הון, בבנקים לא היו בטוחים כי הכסף ש"מולבן" בהליך גילוי מר צון עומד גם בסטנדרטים המחמירים שמציבים להם חוקים ורגולטורים אח רים. לכן הם מעדיפים לדחות קבלת כסף כזה.

יצוין שבמסגרת הליכי גילוי מרצון שערכה המדינה בעשור האחרון, נחשפו כ 35 מיליארד שקלים ונגבה מס בשי עור של כ 4 מיליארד שקלים.

זאת בעיקר הודות למסלול האנונימי של גילוי מרצון שהונהג עד לסוף שנת ,2019 שהעניק תקופת חסד לנישומים אשר במהלכה התאפשר להם לפתוח בהליך גילוי מרצון מבלי לחשוף את זהותם, אלא רק לאחר אישור בקשתם.

רעיון נוסף שמעלה עו"ד גולד מן נוגע לתמריץ של המדינה לחדש דווקא עכשיו את הליכי הגילוי מר צון. "המדינה זקוקה לכסף במהרה, אלא שאפשר לעשות את זה במגוון דרכים: החל מהענקת 'הנחה' במס למי שממהר לדווח, ועד לבניית מדרגות חדשות לגובה המס שנדרש לשלם מי שמבצע גילוי מרצון", מציע גולדמן.

עו"ד גולדמן מסביר כי הוא ער לכך שלעיתים לא אמור להיות כלל תשלום מס בהליך של גילוי מרצון, למשל על מזומן שהועבר בירושה ונ מצא "בבלטות", אך אם אכן באמצ עות תשלום "מעשר" לרשות המסים יהיה אפשר להכניס את הכסף לבנק, ייתכן שפתרון זה יכניס לקופה הרבה מאוד כספים.

"טרם התקבלה החלטה"

מרשות המסים נמסר בתגובה: "אין החלטה לקדם הליך גילוי מרצון חדש. מדי פעם יש רעיונות שנבחנים".

 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: עמית שעל ?? עו"ד אורי גולדמן
צילום: עמית שעל עו"ד אורי גולדמן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel