Israel Hayom

האור בקצה המנהרה: הצעות לטיולים שמגרשים את החושך

- סמדר סלטון

חרי כמה חגים של סגר מלא, זכינו לנס חנוכה של חג נטול סגר, שבמהלכו נוכל לבלות בטבע הפתוח, כשבאופק כבר נראה האור שבקצה מנהרת הקורונה. באווירת חג האורים, אספנו חמש אפשרויות לטיולים פחות שגרתיים, שבהם ניתן לחוות את גירוש החושך באמצעות פנסים, עששיות או תאורה תת־קרקעית - בטיולים ליליים, או במקומות שחשוכים גם באור יום. כל הפעילויות כפופות למזג האוויר ולהנחיות הקורונה, יש להירשם מראש ולוודא שיתקיימו במועדן.

העולם שלמטה

אחד האתרים התת־קרקעיים המרגשים בארץ הוא הגן הלאומי עיר דוד שבירושלים. כאן, בסמוך לכותל המערבי, נולדה העיר ירושלים לפני אלפי שנים. הסיור באתר כולל תצפית פנורמית אל עבר ירושלים הקדומה, שממנה יורדים אל שרידי ארמון דוד ואל קריית השלטון של ירושלים בימי בית ראשון. חלקו התת־קרקעי של הסיור כולל ירידה אל מערכת המים הסודית של ירושלים, אשר נחצבה על ידי היבוסים לפני 4,000־כ שנה, ומעבר בפיר וורן ובמצודת המעיין האדירה, שמולה ניצב דוד המלך לפני 3,000־כ שנה בבואו לכבוש את ירושלים.

מנהרות תת־קרקעיות עתיקות נוספות מחכות לכם בצפת. מרכז המבקרים של "לבנות ולהיבנות" יקיים מסע של אור וניגון לאור עששיות במנהרות של בית הקהל מהמאה ה־61, שם יודלקו נרות חנוכה במבנים ההיסטוריים שבהם אבותינו הדליקו נרות.

ובעיר יפו תחכה למבקרים אטרקציה תת־קרקעית מתחת לכיכר קדומים. סיור "סודות יפו העתיקה" הוא סיור מומחז שיוביל אתכם בשבילי ההיסטוריה במרכז המבקרים התת־קרקעי. כאן תוכלו להשתתף בחיפוש ארכיאולוגי אחר מטבעות היסטוריים אבודים, להשתתף בטקס המשאלות במזרקת המזלות ולקבל הצצה מרתקת למושבת העטלפים העתיקה ביפו. ניתן לבקר בין התאריכים 19-18 בדצמבר. יש להירשם מראש באתר התיירות של תל אביב־יפו.

ספארי לילה

בספארי הלילי יגלו המבלים עולם נסתר וקסום של בעלי חיים שיוצאים לפעילות דווקא בשעות החשיכה. מירב ונמרוד עמית מקיבוץ עין יהב שבערבה התיכונה מקיימים סיורי ספארי לילה ברכבי גולף חשמליים ושקטים, המאפשרים להקשיב לפעימות המדבר, תחת שמיים זרועי כוכבים. במהלך הסיור מדליקים מדורה ולרגל חנוכה מדליקים גם נרות חנוכה ושותים תה צמחי מדבר מהביל. לפרטים: .058-4991336

בקבוצת אמסלם טורס מציעים ספארי לילה ברמת הגולן בעקבות בעלי חיים. הפעם מדובר בטיול ג'יפים הכולל גם הליכה רגלית עם עששיות לאזור תצפית ולביקור בבית כנסת עתיק. במהלך הסיור צופים בבעלי חיים גדולים כמו חזירים, צבאים ותנים, ומחפשים אחר בעלי חיים קטנים בעזרת פנס אולטרא סגול. ניתן גם להזמין ארוחת פויקה מדורה בתוספת תשלום מראש.

כוכבים בחוץ

בערבה התיכונה יתקיימו בימי החנוכה סיורים ליליים לתצפיות כוכבים. אחרי הליכה אל תוך החושך יודלקו נרות תחת שמי המדבר, ובנר הרביעי של חנוכה, ביום ראשון הקרוב, יתקיימו תצפיות מיוחדות אל מטר הג'מינידים - מטר מטאורים עוצמתי המתרחש באמצע חודש דצמבר, שבו ניתן לראות בין 120 ל־061 מטאורים בשעה. להזמנות: .054-5234197

בפארק תמנע שבערבה הדרומית יתקיימו בימי ראשון עד חמישי החל משעה 17:00 סיורים חווייתיים מודרכים עם עששיות בין אתרי הפארק. עמודי שלמה והפטרייה מוארים בתאורה מיוחדת, והחושך המדברי מדגיש את המספר הרב של הכוכבים שנראים בשמי הפארק. הרשמה מראש באתר פארק תמנע.

פעילות מדברית נוספת מקיים מרכז שורשים בערד. הפעם, במהלך הסיור הרגלי במדבר יחכו למטיילים, נוסף על תצפית כוכבים עם לייזרים וטלסקופים, מוזיקאי שינגן בכלים אותנטיים, מופע אש ואור מרהיב, ועוד. בתיאום מראש בטל': .054-6405406

מערות ומחילות מסתור

בחורבת בורגין שבפארק עדולם של קק"ל, המכונה "ארץ אלף המערות", שוחזרו שרידי יישוב יהודי שהתקיים בימי בית שני, והתגלו בו, בין השאר, מחילות מסתור מתקופת מרד בר כוכבא. למחילות יש חמישה פתחים המסומנים באותיות א' עד ה', והביקור בהן כולל קטעי זחילה קצרים בחלקים צרים ובעזרת פנסים. מי שמעדיפים לעשות זאת בסיור מודרך, יכולים להירשם לסיור של החברה להגנת הטבע שיתקיים ביום שלישי הקרוב. משך הסיור הוא כשלוש שעות ואורכו כשלושה ק"מ. יש להירשם מראש באתר החברה.

סיור אתגרי יותר במערה חשוכה, מציעים אורית אביבי, מתנדבת לשעבר ביחידת חילוץ ערבה, ואיתי שקולניק, יו"ר איגוד המערות בישראל. זהו טיול סנפלינג ב"מערת הקולונל", מערת מלח באזור הר סדום שבערבה התיכונה, שנוצרה ממים שפרצו מההר לכיוון ים המלח. למערה יש פיר בגובה 70 מטרים, וכן התגבשויות ונטיפי מלח מרהיבים ביופיים. משך הטיול בין ארבע לחמש שעות והוא מתבצע עם קסדות, רתמות ופנסי ראש. לפרטים: .052-8310964

עששיות בגבולות

בין שלל סיורי העששיות המתקיימים בחנוכה, מצאנו שניים מעניינים במיוחד המתקיימים קרוב לגבול. באתר נהריים בגשר שבבקעת הירדן יתקיימו במהלך החג סיורי עששיות, במסגרת שבוע המורשת. הטיול מתחיל על גדת הירדן, ובתיאום עם הצבא עוברים את גדר המערכת ומקיימים סיור קצר על גבול ישראל־ירדן, ועוברים במעבר עתיק בתאורת לילה מרשימה. לפרטים: .04-6752685

בסמוך לגבול הצפון־מערבי, מתקיימים סיורי עששיות בנקרות של ראש הנקרה. הירידה לאתר נעשית ברכבל, ומסלול ההליכה עובר בליבו של הצוק, בתוך המערות הימיות המרהיבות, המוארות קלות בחושך. החוויה מתעצמת נוכח רחש העטלפים החיים בנקרות, ורעם הגלים המתנפצים אל הנקרות ומתיזים טיפות מים על המטיילים. יש להירשם מראש באתר ראש הנקרה.

ולסיום, נזכיר את מערת הנטיפים הנפלאה בסמוך לבית שמש, שגם בה מצפה לכם מסלול מואר בחושך, שעובר הפעם בתוך עולם מופלא של נטיפים וזקיפים בני אלפי שנים. משך הסיור המעגלי במערה כ־02 דקות. יש להירשם מראש באתר רשות הטבע והגנים.

 ??  ??
 ?? צילום: גבריאלה רשף שוורץ, רשות הטבע והגנים ?? מערת הנטיפים
צילום: גבריאלה רשף שוורץ, רשות הטבע והגנים מערת הנטיפים
 ??  ?? חנוכייה במנהרות
חנוכייה במנהרות
 ??  ?? מרכז המבקרים התת קרקעי ביפו
מרכז המבקרים התת קרקעי ביפו
 ??  ?? מופע אור במדבר
מופע אור במדבר
 ??  ?? ספארי לילה בערבה
ספארי לילה בערבה
 ??  ?? עששיות בתמנע
עששיות בתמנע
 ??  ?? עששיות בנקרות
עששיות בנקרות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel