Israel Hayom

שלום מרוקו

השלום שכבר מגיע ● בציוץ בטוויטר הכריז הנשיא טראמפ: "ישראל וממלכת מרוקו הסכימו לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים" ● התמורה - ארה"ב תהיה המדינה המערבית הראשונה שתכיר בריבונות המרוקאית בסהרה המערבית ● רה"מ נתניהו בירך: "מביאים אור גדול בחג החנוכה"

- אריאל כהנא, יוני הרש ודניאל סיריוטי

הסכם רביעי בתוך חודשים: מרוקו תפתח נציגות בת"א ותקבל טיסות ישירות מישראל ● בקהילה היהודית במדינה מרוצים: "היחסים כבר לא מתחת לשולחן" ● יועצו הבכיר של מלך מרוקו, אנדריי אזולאי: "שמחים ונרגשים" ●

"מבין ארבעת הסכמי השלום של החודשים האחרונים, זה יהיה הגדול ביותר". כך אומר פקיד בכיר בבית הלבן ל"ישראל היום", בעקבות הודעת הנשיא טראמפ כי מרוקו נכנסת לתהליך נורמליזציה עם ישראל. מרוקו תפתח בהקדם נציגות רשמית בתל אביב וישראל תפתח משרד מקביל ברבאט. יצוין כי בשלב זה מדובר במשרדי ייצוג בלבד ולא בשגרירויות. נוסף על כך, מרוקו הסכימה לאפשר לקבל טיסות ישירות מישראל ולאפשר למטוסים ישראליים לחצות את השטח האווירי שלה. כמו כן, שתי המדינות הסכימו לשדרג באופן משמעותי ופומבי את הקשרים הכלכליים ביניהן.

בציוץ בטוויטר אמש הודיע הנשיא היוצא על "פריצת דרך היסטורית נו ספת". "שני החברים הנהדרים שלנו, ישראל וממלכת מרוקו, הסכימו לכו נן יחסים דיפלומטיים מלאים", גילה טראמפ. פריצת הדרך מול מרוקו הת חוללה בעקבות הסכמה של הנשיא טראמפ להכיר בריבונות הממלכה על השטח של סהרה המערבית. מרו קו תפסה את האזור, שלטענתה שייך לה, ב 1979 - אך מרבית מדינות העו לם לא הכירו בריבונותה עליו. טרא מפ שינה את המדיניות האמריקנית ובתמורה דרש מהמלך מוחמד השישי להכיר בישראל. לאחר עבודה אינטנ סיבית בת שנתיים, שהובילו חתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר ושליחו המיוחד, אבי ברקוביץ', אתמול ניתנה ההסכ מה המרוקאית. בכך מרוקו מצטרפת לאיחוד האמירויות, בחריין וסודאן, שבחודשים האחרונים הכירו בישראל

ונכנסו מולה לתהליך נורמליזציה מואץ. חשוב לציין שההכרה האמריק נית בריבונות מרוקו בסהרה המערבית אינה חפה ממחלוקות. ארה"ב הופכת למדינה המערבית הראשונה המכי רה בריבונות המרוקאית על השטח שבמחלוקת, שבעבר שלטה בו ספרד וכעת מרוקו טוענת בו לריבונות על אף התנגדות חריפה הן של הקהילה הבינלאומית והן של האוכלוסייה המ קומית. הנשיא הנכנס ביידן יצטרך בקרוב להחליט אם להותיר את ההכרה בריבונות בעינה על אף הבעיות, ואם

שטרית: "העם המרוקאי הוא עם חם ולבבי, מכניס אורחים בסבר פנים יפות. ישראלים ומרוקאים ייהנו מפירות היחסים הללו"

יחליט לבטלה, הרי שהדבר עלול לסכן גם את כינון היחסים.

"תודה על פועלך"

בישראל התקבל ההודעה בהתלהבות רבה. רה"מ בנימין נתניהו הודה בטקס הדלקת נרות חנוכה בכותל, במעמד שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פריד מן, לנשיא טראמפ "על כל מה שעשית למען מדינת ישראל". נתניהו הוסיף כי "בחג חנוכה זה אנחנו מביאים אור גדול מאוד למדינת ישראל ולאזרחי ישראל". יצוין כי הבית הלבן עדכן את ראש הממשלה החליפי בני גנץ, ואת שר החוץ גבי אשכנזי, על פריצת הדרך הצפויה כמה שעות לפני פרסומה. השניים בירכו על ההסכם.

מייד עם הודעת הנשיא טראמפ על כינון הקשרים בין מרוקו לישראל, אנשי משרד החוץ שוחחו עם עשרות אנשי קשר מרוקאים ממגוון תחומי עיסוק, כולל ממשרד החוץ המרוקאי. הדיפלומטים בירכו זה את זה ודיברו על השמחה על חידוש היחסים בין המדינות. כמו כן, אנשי משרד החוץ שוחחו עם הקהילה היהודית במרוקו שבירכו על ההתפת חות החיובית.

בתוך כך, יועצו הב כיר של מלך מרוקו, אנד ריי אזולאי, אמר ל"ישראל היום": "מדובר בהסכם רשמי עם יחסים דיפלומטיים מלאים. כולנו מאוד שמחים ונרג שים. אני מאחל לעם ישראל אושר ושמחה וחג חנוכה שמח לכולנו". פול שטרית, ישראלי שנמצא הקו תל אביב רבאט, סיפר אתמול: "ההרג שה היא שסוף סוף אפשר יהיה להגיע בטיסה ישירה ויהיה נוח לקיים קשרים טובים יותר. העם המרוקאי הוא עם חם ולבבי, מכניס אורחים בסבר פנים יפות. ישראלים ומרוקאים ייהנו מפי רות היחסים הללו, בתיירות, בעסקים ובהרבה נושאים נוספים".

אזולאי: "מדובר בהסכם רשמי עם יחסים דיפלומטיים מלאים. כולנו מאוד נרגשים. אני מאחל לעם ישראל אושר וחג חנוכה שמח לכולנו"

 ?? צילום: אמיל סלמן ?? השגריר פרידמן ונתניהו, אמש בכותל
צילום: אמיל סלמן השגריר פרידמן ונתניהו, אמש בכותל
 ??  ??
 ?? צילום: GettyImage­s ?? מרקש. מחכה לתיירים
צילום: GettyImage­s מרקש. מחכה לתיירים
 ??  ?? מלך מרוקו מוחמד השישי
מלך מרוקו מוחמד השישי
 ?? צילום: אי.פי.אי ?? הנשיא טראמפ
צילום: אי.פי.אי הנשיא טראמפ
 ??  ??
 ?? צילום: אי. אף. פי ?? סהרה המערבית. ריבונות שנויה במחלוקת
צילום: אי. אף. פי סהרה המערבית. ריבונות שנויה במחלוקת
 ??  ??
 ?? צילום: GettyImage­s צילום: אמיל סלמן ?? המלך מוחמד ה 6
נתניהו
צילום: GettyImage­s צילום: אמיל סלמן המלך מוחמד ה 6 נתניהו
 ?? צילום: אי.פי ?? טראמפ
צילום: אי.פי טראמפ
 ??  ?? אזולאי
אזולאי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel