Israel Hayom

20 מנדטים לסער, גנץ מתרסק

הכנסת טרם התפזרה, אבל אווירת הבחירות כבר כאן ● 12 מנדטים לימינה ● כחול לבן קורסת ל 7 בלבד ● העבודה אינה עוברת את אחוז החסימה ●

- מתי טוכפלד

הכנסת טרם התפזרה סופית, אולם אווירת הבחירות כבר כאן. החלטתו של גדעון סער לפרוש מהליכוד ולהקים מפלגה עצמאית טרפה את הקלפים עבור כמה מהש חקנים המרכזיים במגרש הפוליטי, גם אם אולי מדובר בהתלהבות של תחי לת הקמפיין.

מסקר "מאגר מוחות" בהנהלת פרופ' יצחק כ"ץ עבור "ישראל היום" עולה כי לו הבחירות היו מתקיימות היום, היתה מפלגתו החדשה של סער זוכה ב 20 מנדטים. המפלגה החדשה גור מת לצניחה חופשית של מפלגות כמו ימינה, כחול לבן ויש עתיד.

גם הליכוד מאבד גובה ומקבל 28 מנדטים )לעומת 36 בכנסת הנוכחית(. כחול לבן, המחזיקה כעת בחצי ממשלה, קורסת ל 7 מנדטים בלבד. ימינה ברא שות נפתלי בנט, שקיבלה עד כה בסק רים קרוב ל 20 מנדטים, יורדת גם היא באופן משמעותי ומקבלת 12 בלבד. יש עתיד תלם בראשות יאיר לפיד יורדת גם היא ומקבלת 12 בלבד.

שאר התוצאות בסקר: ש"ס גורפת 9 מנדטים, יהדות התורה .7 יאיר גולן לא מוסיף הרבה למרצ והיא נות רת על 6 מנדטים. ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן יורדת מעט ל .6 הרשימה המשותפת מקבלת 13 מנ דטים - ירידה לעומת כוחה הנוכחי. לא עוברות את אחוז החסימה: הע בודה, גשר ועוצמה יהודית.

על אף שהליכוד לא יורד הרבה לעו מת סקרים קודמים, הסקר הנוכחי הוא בשורה לא טובה עבור נתניהו. הליכוד ושתי הסיעות החרדיות יחד מונות 43 מנדטים בלבד. אפילו אם יצרף את בנט יגיע נתניהו ל 55 מנדטים בלבד. לנ תניהו יש אפשרות להרכיב קואליציה,

אילו היו מתקיימות היום בחירות לכנסת, כאשר גדעון סער מתמודד בראשות מפלגה חדשה, לאיזו מפלגה היית מצביע/ה?

אולם המחיר שיאלץ לשלם יהיה גבוה מאוד. הוא יכול לנסות לצרף את גדד עון סער, במקום או בנוסף לבנט, או לפנות שוב לחוגי גוש השמאל - בעיקר כחול לבן - דבר שלא בטוח כלל שיתאפשר.

מצד שני, לגדעון סער אין הרבה אופציות להרכיב קואליציה ללא הליכוד. מפלגתו לצד הבית היהודי, יש עתיד, כחול לבן וישראל ביתנו מקבלות יחד 57 בלבד. עליו יהיה לצרף את מרצ כדי להעמיד קואליציה של .63 האם יגור בקואליציית סער סמוטריץ' עם יאיר גולן, ואופיר סופר המוד עם ניצן הורוביץ? תלוי כמה טיבציה של כולם להוריד את נתניהו מהשלטון תהיה חזקה. כי קואליציה מתפקדת לאורך זמן היא לא תהיה.

הסקר בדק מה יהיה השינוי במפת המנדטים אם רון חולדאי יקים גם הוא מפלגה חדשה ויצרף אליה את גדי איזנקוט ובוגי יעלון. במקרה כזה, הליכוד יורד מעט לד62 מנדטים. גדד עון סער יורד מד02 לד61 ומפלגת איזנקוטדחו­לדאי מקבלת תשעה מנד דטים. שאר המפלגות נשארות כמעט ללא שינוי.

הסקר גם בדק מה יהיה השינוי לו איזנקוט יצטרף לסער. במקרה כזה תקבל מפלגתו של סער 22 מנדטים. הליכוד יזכה בד62. עוד נבדק מה יקרה אם יש עתיד וכחול לבן יתאחדו שוב. במקרה כזה, תקבל המפלגה החדשהדישנה 18 מנדטים - מנדט אחד פחות מאשר בריצה נפרדת.

גדעון סער לא רק שעקף את בנט במספר המנדטים אלא גם בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה. על פי הסקר, האדם המתאים ביותר לעמוד בראשות הממשלה הוא בנימין נתד ניהו .)38%( מייד אחריו סער עם ,18% לפיד עם ,15% בנט עם .13%

לשאלה מי יתמודד הכי טוב עם האיום האיראני 47% השיבו נתניהו, וכל השאר נמצאים הרחק מאחור. 42% מעדיפים את נתניהו להתנהלות מול ממשל ביידן. כאשר מדובר בסוגיית ההתאמה לטפל בקורונה, נתניהו עדיין מוביל, אך עם 30% - לעומת בנט שקרוב אליו עם .24%

ומה הציבור חושב על המהלך של גדעון סער? 53% אמרו כי סער צדק כאשר עזב את הליכוד והודיע על הקמת מפלגה חדשה. 21% סברו שטעה. 26% לא יודעים. מבין מצביעי הליכוד הרוב - 48% - דווקא סבוד רים שטעה לעומת 28% שמצדיקים את המהלך.

בסקר, שנערך בקרב 525 איש,

נמצא כי 46% מהציבור בעד בחיד רות. 37% מתנגדים, 17% לא יודעים. דווקא בקרב שתי המפלגות שבשלד טון, הליכוד וכחול לבן, הרוב סבורים כי אין להקדים את הבחירות.

עוד בדק הסקר האם התרד חיש, שכמעט הפך סביר, שלפיו תקום ממשלת מרכזדשמאל הנתד מכת בידי הרשימה המשותפת מבד חוץ, הוא ממשלה לגיטימית. 39% סבורים שכן, 49% חושבים שלא. 12% לא יודעים. אולם כאשר בודד קים אם ממשלת ימין בתמיכת ח"כ מנסור עבאס מבחוץ תהיה לגיטיד מית, רואים כי רק 33% סבורים כי ממשלה כזאת לגיטימית, כאשר מצביעי שמאל רבים, שסבורים כי השמאל יכול להקים ממשלה בתמיד כת הרשימה המשותפת, חושבים כי ממשלת ימין הנשענת על רשימה ערבית אינה לגיטימית.

 ??  ?? בנט וסער
בנט וסער
 ??  ??
 ?? צילום: משה שי ?? פתקי הצבעה לכנסת. בקרוב יתחילו להדפיס חדשים?
צילום: משה שי פתקי הצבעה לכנסת. בקרוב יתחילו להדפיס חדשים?

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel