Israel Hayom

השגריר הטורקי המיועד: "הקמת ישראל - גניבת אדמות הפלשתינים"

אחרי שנתיים ללא שגריר, הטורקים מתכוונים לשלוח לשגרירות בארץ את אופוק אולוטש, איש אקדמיה שידוע בעמדות אנטי ציוניות ● "כוונת ארדואן להמשיך את ההתגרות בישראל"

- אלדד בק, כתבנו באירופה

המאמצים לשקם את היחסים בין טורקיה וישראל עלולים להסתבך על רקע ההחלטה לשלוח לי שראל בתור אחראי על השגרירות הטורקית, ובפועל למעשה שגריר מיועד, איש אקדמיה הידוע בעמדותיו האנטי ישראליות והשולל את קיומה במזרח התיכון.

טורקיה החזירה את שגרירה מישראל וגירשה את השגריר הישראלי ממדינתה במאי ,2018 בשל מספר הנפגעים הגבוה מירי צה"ל במשתתפי "צעדות השיבה" מרצועת עזה, שביקשו לפרוץ את הג בול לישראל. זו היתה הפעם השנייה בעשור האחרון שטורקיה הורידה את רמת היחסים הדיפלומטיי­ם בין המדי נות, לאחר שעשתה זאת לראשונה בזמן אירועי משט ה"מאווי מרמרה" ב .2010

בחודשים האחרונים התנהלו מגעים בין ירושלים ואנקרה להשבת היחסים הדיפלומטיי­ם לדרג מלא. לפי מידע שהגיע ל"ישראל היום", החליטו הטו רקים לשלוח לישראל כאחראי זמני על השגרירות ושגריר מיועד את אופוק אולוטש - איש אקדמיה צעיר ומקו רב למפלגת השלטון האסלאמיסטי­ת בטורקיה.

אולוטש למד תקופה מסוימת באוניברסיט­ה העברית בירושלים ויש לו ידע בעברית, אך בעבודתו במכוני מחקר המקורבים למפלגה התבלט בעבר בעמדותיו נגד מדינת ישראל.

"איני סבור שזה האיש הנכון, שי כול לשמש כגשר בין המדינות ולפעול לשיפור היחסים", אמר ל"ישראל היום" גורם המכיר את השגריר המיועד, "טוב מאוד שאחרי שנתיים טורקיה מעו ניינת למנות שגריר חדש לישראל, אך הבחירה באולוטש, ולא בדיפלומט ותיק ממשרד החוץ הטורקי, מלמדת על כוונת הנשיא ארדואן להמשיך את ההתגרות בישראל".

במאמר שפרסם אולוטש באוקטובר 2019 תחת הכותרת "איפה ישראל?" הוא שלל את זכות קיומה של ישראל "על אדמות פלשתיניות" והאשים אותה בביצוע טיהור אתני.

אולוטש ציטט נאום של ארדואן נגד ישראל בעצרת האו"ם בספטמבר ,2019 שבמהלכו הציג מפה על התרח בות היישוב היהודי לאורך השנים, ותהה היכן נמצאת "ישראל חסרת הגבולות". "השאלה ששאל ארדואן מסכמת את הג זילה והכיבוש של אדמות הפלשתינים במשך יותר ממאה שנה", כתב השגריר המיועד במאמרו והאשים את ישראל בטיהור אדמות הפלשתינים. "הבעיה היא לא זכותם או נחישותם של היהודים להקים מדינה. הבעיה היא המאמץ לה קמת המדינה על שטח של עם אחר ועל חשבון זכויותיו".

בסדרת ציוצים שפרסם אולוטש לאחר ההכרזה על נורמליזציה בין איחוד האמירויות וישראל, הוא תקף את המהלך וצייץ: "איך ומתי ינרמלו אבו דאבי וישראל - שתי תופעות לא נורמליות של המזה"ת - את יחסיהן עם הרחוב המזרח תיכוני? איזה סוג נורמ ליות יכולה להביא הברית הלא נורמלית הזו?". בציוץ אחר כתב: "אני לא מגנה את האמירויות בגלל ההכרה בישראל, אלא בגלל הנזק שגרמו למאבק הפל שתיני. איחוד האמירויות עושה ברית עם ישראל כדי שזו תוכל ליישם את תוכנית החלת הריבונות".

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? אולוטש. מינוי בעייתי
צילום: אי.אף.פי אולוטש. מינוי בעייתי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel