Israel Hayom

שינוי עמדה? נציג רשמי של ישראל נועד עם נשיאת בלארוס הנבחרת

לראשונה מאז החלה המחאה נגד זיוף הבחירות ולמרות מסירת כתבי האמנה לרודן לוקשנקו: שגריר ישראל בליטא פגש את סבטלנה טיכנובסקאי­ה, הגולה במדינה ● "זה היה איתות של רצון טוב"

- דוד ברון

האם ישראל משנה את עמדתה ביחס למחאה הבלארוסית? שלושה שבועות אחרי שהשגריר במינסק מסר כתבי האמנה לרודן אלכסנדר לוקשנקו, נועד היום שגריר ישראל בליטא, יוסי לוי, עם נשיאת בלארוס הנבחרת, סבטלנה טיכנובסקאי­ה, שגולה בווילנה.

מסירת כתבי האמנה בידי השגריר במינסק ללוקשנקו עוררה זעם גדול בקרב הבלארוסים, שמאז זיוף הבחירות באוגוסט דורשים להדיח את לוקשנקו, וכן בקרב יוצאי בלארוס בישראל, שקיימו שורת מפגנים נגד עמדת ישראל ביחס ללוקשנקו. תזכורת: עשרה אזרחי בלארוס נורו למוות בידי השלטונות, 30 אלף איש נחטפו או נעצרו. "השגריר לוי יצר קשר עם המטה שלנו וביקש פגישה", סיפר בשיחה עם "ישראל היום" פרנאק ויאצ'ורקה, יועצה המדיני של טיכנובסקאי­ה, "הוא הביע תמיכה במהלכיה של טיכנובסקאי­ה ובעם הבלארוסי, הנאבקים על חירותם ולמען דמוקרטיה".

"אשמח לבקר בישראל"

ויאצ'ורקה העריך כי היוזמה לפגישה היתה בהנחיה מירושלים. "אני חושב שירושלים ביקשה לאותת לבלארוסים שישראל תומכת בהם. השגריר הדגיש שמסירת כתבי האמנה ללוקשנקו בשום אופן אינה מעידה על תמיכה במעשי השלטון, אלא לצורך תמיכה בקהילה היהודית בתוך בלארוס. ברור שהפגישה היתה מסר של רצון טוב, וברור שנעשתה תחת לחץ של החברה האזרחית והתקשורת בישראל, כי הבלארוסים היו מאוכזבים ומתוסכלים ממסירת כתבי האמנה ללוקשנקו". טיכנובסקאי­ה אמרה ללוי כי חיזוק היחסים עם ישראל נמצא בין היעדים המרכזיים לשנת ,2021 גילתה כי ביקרה בישראל כתיירת, והוסיפה כי תשמח לבקר שוב.

"מדובר בפריצת דרך", אמרה איירין גורביץ', מראשי מחאת יוצאי בלארוס בארץ, "הפניות למשרד החוץ נשאו פרי. מקווה שהצעד הבא יהיה הצהרה גם מצד שר החוץ או ראש הממשלה".

ממשרד החוץ נמסר: "שגריר ישראל בליטא נפגש בווילנה עם מנהיגת האופוזיציה הבלארוסית. השגריר הביע אהדה עמוקה של העם בישראל לעם הבלארוסי, ותקווה לפתרון מהיר של המשבר הפוליטי במדינה".

 ??  ?? השגריר לוי, טיכנובסקאי­ה והדגל
השגריר לוי, טיכנובסקאי­ה והדגל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel