Israel Hayom

ביידן מול איראן: בין הסכם רך למינוף הגישה של טראמפ

צוות המעבר בממשל החדש מתלבט בין ביטול הסנקציות וחזרה להסכם הגרעין, לניצול השפעת היד הקשה של טראמפ ● גורם אמריקני לנתניהו: "אל תתבטאו בפומבי בנושא"

- אריאל כהנא

דיונים פנימיים בצוות המעבר של ממשל נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן, באשר לגישה שיש לנקוט מול איראן כדי לחזור להסכם הגרעין.

בקרב כל אנשי הנשיא החדש שוררת הסכמה, שההסכם המקורי שעליו חתמו איראן והמעצמות 2015־ב - טעון שיפורים. "הביטוי המקובל בדיונים הפנימיים הוא שההסכם צריך להיות חזק וארוך יותר ‪,")Longer and stronger(‬ מגלה גורם המעורה בהלכי הרוח בקרב צוות המעבר.

עם זאת, לדבריו, "יש שתי גישות כיצד להגיע ליעד הזה - והשאלה המרכזית היא אם להמשיך בסנקציות שהטיל על איראן הנשיא היוצא טראמפ, או לבטל אותן בלי תנאים מוקדמים".

עקרון ההדדיות יישמר?

לפי העמדה הרשמית, שגם נאמרה בפומבי על ידי שר החוץ המיועד, אנתוני בלינקן, ארה"ב תחזור באופן מלא להסכם הגרעין, שממנו פרש הנשיא טראמפ .2018־ב

מדברי בלינקן השתמע כי תהליך החזרה יכלול את הפסקת העיצומים. לפי גישה זו, לאחר שארה"ב

תסיר את העיצומים ותחזור באופן מלא להסכם, תעשה זאת גם טהרן ותחדל מההפרות שביצעה בשנתיים האחרונות, ובפרט מההעשרה ברמה גבוהה בהיקפים שנאסרו בהסכם.

בשלב השני, כששני הצדדים יעמדו בתנאי ההסכם המקורי, תדרוש ארה"ב מאיראן את הארכת ההסכם ואת שיפור המרכיבים הכלולים בו. בלב השיפורים הללו: בלימת תוכנית הטילים של איראן ועצירת ההתקדמות הטכנולוגית שלה בהעשרת אורניום.

"ביידן אינו אובאמה"

מנגד, אחרים בצוותו של ביידן סבורים שגישה פייסנית זו כלפי איראן היא חסרת תוחלת. לשיטתם, יש למנף את העיצומים הקשים שהטיל טראמפ ולהתנות את הסרתם בהסכמה של טהרן לשינוי ההסכם, ורק בדרך זו איראן עשויה להתגמש ולהסכים לשיפורים. עמדה זו לא הוצגה עד כה בפומבי, אך חלק מיועציו של הנשיא המיועד דוגלים בה. ההערכה היא שממשל ביידן ינקוט בסופו של דבר גישה מעורבת, שאינה חזרה מלאה ומיידית להסכם, אך שכלולות בה מחוות לאיראנים, מתוך אמונה שצעדים מעין אלה ישכנעו אותה לשנות את ההסכם.

בצוות המעבר של ביידן מותחים ביקורת על ההתבטאויות הפומביות של ראש הממשלה נתניהו ושל שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, בנוגע לכוונת הממשל החדש לחזור להסכם הגרעין.

השניים הצהירו בהזדמנויות שונות כי חזרה להסכם תהיה טעות קשה, והשגריר דרמר אף אמר כי אינו ישן בלילות בשל כך.

לדברי הגורם המקורב לצוות המעבר, "הממשל החדש מעוניין בשיח עם ישראל על השינויים שנחוצים בהסכם, אבל השיח הזה צריך להיות בתוך החדר ולא בחוץ", מחה. הוא הביע צער על כך ש"בעוד הצד האמריקני נמנע מהשמעת הצהרות בנוגע לעמדות הישראליות, ראש הממשלה והשגריר בוושינגטון כן עושים זאת".

הבכיר האמריקני הדגיש כי "ביידן אינו אובאמה, ואין זה מקרי שהמינויים לתפקידים הבכירים במדיניות החוץ הם לא של אנשי אובאמה".

 ?? צילומים: רויטרס ?? מתקן גרעין איראני בבושהאר
צילומים: רויטרס מתקן גרעין איראני בבושהאר
 ??  ?? ג'ו ביידן
ג'ו ביידן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel