Israel Hayom

לשבור את המשוואה ימין = נתניהו

- כרמל שאמה הכהן כרמל שאמה הכהן הוא ראש עיריית רמת גן, ח"כ לשעבר בליכוד ותומך בתנועתו של סער

לימור סמימיאן דרש )"עטים על הסיכוי לתיקון המהפך", אתמול( נתלית בכמה ציטוטים מאת פרשני שמאל שונים, כדי להציג את הרעיון שלפיו מפלגת ימין ללא "ביביזם" היא צעד שנועד להיפטר מהברית בין הליכוד למזרחים, כפי שנוצר בשנות ה .70 "פיצול הליכוד שסער מוביל", היא כותבת, "על אופיו המפלגתי עדתי משילותי המסתמן, נתפס בעיניהם כסיכוי היסטורי נדיר להיפוך המהפך, במובנו הסוציולוגי העמוק". פי רוש הדבר הוא שמאחורי ההתנגדות לנתניהו, מסתתרת סלידה מתומכיו בליכוד, בדומה ל"נסיכים" בליכוד לדורותיו, שערקו מן התנועה כי לא יכלו - לכאורה - לשאת עוד את הרגבים והאמסלמים.

זו קביעה מופרכת, בין שהיא באה מפרשני שמאל ובין שהיא מתגלגלת לתוך טורים של פרשני ימין. גרוע מכך, היא משרתת את המאמץ התעמו לתי של נתניהו לקבע כל ערעור על מנהיגותו כבגידה בימין או כמתקפה על תומכיו. אין פלא שנתניהו ממהר להפיץ בעצמו את הכזבים הללו.

תמיד ידענו שמי שפורש מהליכוד או לא מתיישר לפי הצרכים של נתניהו, הוא "שמאלן" או "בוגד"; אבל מעכשיו הוא גם מתויג כ"שונא מזרחים" או כ"גזען"? הניסיונות להפוך את הימין כולו ל"ביביסט", והד מוניזציה האיומה שנאלצים לעבור כל מי שאינם תומכים בנתניהו, רק מוכיחים עד כמה הפכה תנועת הליכוד לכלי שרת בידי מי שמציב פעם אחר פעם את ענייניו האישיים לפני הצרכים של אזרחי המדינה. זה בולט ביתר שאת בניהול משבר הקורונה, שנוהל לפי אינטרסים פוליטיים צרים, אבל התופעה הולכת עוד הרבה אחורה ועלולה להמשיך ולהחמיר אם לא נעצור אותה.

לא פלא שחלקים גדולים בימין כבר אינם מוצאים את ביתם בליכוד. הם כבר לא רואים בליכוד תנועה מפוארת שמאחדת את חלקי העם, ומייחלים לשובו של הליכוד האמיתי של בגין ושמיר, שמורשתם נדחקה אל מחוץ לליכוד של נתניהו אך נותרה חלק בלתי נפרד מדרכם של רבים, שהמהלך שגדעון סער מוביל מייצג אותם.

לא פלא גם שהקמת התנועה החדשה מעוררת כעס וגידופים בהנהגת הליכוד הנוכחי. היא מפרקת אחת ולתמיד את המשוואה הדמיונית של פיה "ימין = ביבי". וככל שהמהלך של סער צובר תמיכה ציבורית, כך הוא רק מוכיח עד כמה גדול הצמא בישראל לימין ממלכתי, שמאחד בין חלקי העם, מגשר ומחבר בין שכבות ומגזרים. ימין שמעצים את הקבוצות השונות בחברה, זהו לצד זו ולא זו על חשבון זו; ימין שיחליף את החנופה למנהיג בערכים לאומיים, ויחדש את האידיאולוג­יה שהליכוד הזניח וזנח מזמן, אהבת הארץ והאדם.

הרכבת הרשימה החדשה בקרוב תמחיש לא רק את הדבקות בערכים הללו, אלא גם תפריך את הכזבים על "אופייה המפלגתי עדתי".

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel