Israel Hayom

ד"ש מהעבר: נתגלתה חנוכייה נדירה מאוד מהאי מאן

הפריט חושף פרק היסטורי שכמעט נשכח: היה שייך ליהודים שהוגלו על ידי הבריטים לאי לאחר שברחו מהנאצים ● "שמרו על חיי קהילה גם באי"

- עדי חשמונאי

סטיב עשרות שנים אוסף אבירם פז מקיבוץ משמר העמק חפצי יודאיקה. לאחרונה הגיעה לידיו חנו כייה צנועה ופשוטה מאוד למראה, שרחוקה מלהתבלט בין שלל החנוכיות המגוונות והמעוטרות שבאוסף שלו, אבל נחשבת לנדירה מאוד.

ההקדשה שרשומה בכתב יד בגבה חושפת פרק היסטורי שנשכח כמעט לחלוטין מדפי ההיסטוריה של עם ישראל. "בידידות, כמעט בנך, עמרם יעקובסון, מחנה הסגר אונצ'אן, אפריל "1941 נכתב על לוח העץ הדהוי שהודבק לגב החנוכייה.

מחנה ההסגר אונצ'אן היה אחד מ 11 מחנות ההסגר שהקימו הבריטים בתחילת מלחמת העולם השנייה באי מאן, שנמצא בין בריטניה לאירלנד. הבריטים גירשו למחנות הללו את הפליטים שהגיעו לשטחם ממדינות אויב כדוגמת גרמניה, אוסטריה ואיטליה. הם עשו זאת מחשש שהפליטים ירגלו לטובת מולדתם ויפגעו בכך בביטחונה הממלכה, אולם רוב הפליטים היו יהודים שברחו מאימת הנאצים למה שהיה מבחינתם חוף מבטחים.

"עד היום לא נמכרו פריטים שיצאו ליטל יעל לוונטל רשף מהאי הזה, זה נושא שהוא מאוד לא ידוע", מספר האספן אבירם פז. "העבירו לשם יהודים שברחו מאימת הנאצים עם ניירת שמעידה שמוצאם בגרמניה או אוסטריה כשמטרתם היתה להתחיל מחדש. הבריטים חששו שהם נשלחו למשימת ריגול, אז הם שלחו אותם למחנות ההסגר באי מאן, שהיו מאוד דומים באופיים למחנות ההסגר שהם הקימו למעפילים בלתי לגאליים בקפריסין".

רבים מהיהודים שהוגלו לאי מאן היו אנשי רוח, אמנות ואקדמיה, ובדומה למחנה המעצר בקפריסין, גם הם ייסדו בתחומו מוסדות חינוך ותרבות. בין יתר המוסדות שהקימו במחנה אונצ'אן, שממנו הגיעה החנוכייה, היה גם בית ספר לאמנות שכלל לימודי ציור, פיסול, טיפוגרפיה, עיצוב ואופנה.

"הבריטים אמנם גידרו את המקום, אבל היהודים ניסו לשמור על חיי קהילה ותרבות, והיה להם שם גם בית מלאכה קטן" מסכם פז. "לא ידוע אם אותו עמרם יעקובסון למד בבית הספר לאמנות או השתמש בשירותי בית המלאכה, אבל החנוכייה הנדירה הזאת שופכת אור, תרתי משמע, על סיפורם של היהודים באי שהוגלו אליו".

 ??  ??
 ?? צילום: גיל אליהו - ג'יני ?? אבירם פז והחנוכייה
צילום: גיל אליהו - ג'יני אבירם פז והחנוכייה
 ?? צילום: אלוני מור ?? אייל גולן
צילום: אלוני מור אייל גולן
 ?? צילום: אריק סולטן ?? שלומי קוריאט
צילום: אריק סולטן שלומי קוריאט

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel