Israel Hayom

אם חוק פיזור הכנסת לא יאושר - זה לא אומר שהבחירות לא יוקדמו; ואם יאושר, זה לא סוף פסוק

- גדעון אלון

יו"ר הכנסת יריב לוין דחה את הדיון בהקדמת הבחירות שאמור היה להתקיים היום. האם זה בסמכותו? בהחלט. בתקנון הכנסת נקבע שיו"ר הכנסת "ינהל את ענייני הכנסת, ייצג אותה כלפי חוץ, ישמור על כבודה, על הסדר בישיבותיה ועל קיום תקנונה".

מה צפוי בדיון במליאת הכנסת כשהצעת החוק תובא לאישור בקריאה ראשונה? בדיון בקריאה ראשונה יוכלו ליטול חלק כל הח"כים. כל אחד יהיה רשאי לנאום במשך 10-5 דקות מהדוכן. עבור הח"כים החדשים זה עלול להיות הנאום האחרון, אם לא ייבחרו מחדש לכנסת הבאה. בתום הדיון הממושך צפויה הצבעה לאישור החוק בקריאה ראשונה. אם תהיה תמיכה של 61 ח"כים באישור הצעת החוק היא תוחזר לוועדת הכנסת להכנה לקריאה שנייה ושלישית, אבל אם לא יהיה רוב של 61 ח"כים, החוק יירד לחלוטין מסדר היום.

האם במקביל לדיונים במליאה ובוועדה צפויות גם התייעצויות מאחורי הקלעים? בוודאי. ככל שיתקרב מועד ההצבעה כך צפויים ניסיונות של גורמים פוליטיים מהליכוד, שמתנגדים להקדמת הבחירות לחודש מארס, לשכנע חברי סיעות אחרות לא לתמוך בהצעת החוק.

אם כל מאמצי השכנוע של המתנגדים להקדמת הבחירות ייכשלו, מתי תובא הצעת החוק לאישור סופי במליאת הכנסת? החוק לא קובע בתוך כמה זמן יש להביא את הצעת החוק לאישור מליאת הכנסת. קודם לכן יש לאשר את הצעת החוק בוועדת הכנסת לקריאה שנייה ושלישית. בדיון זה יהיו נציגי הליכוד ושותפיה בקואליציה רשאים להגיש עשרות ואף מאות הסתייגויות לחוק, שיעניקו להם שעות ארוכות זכות דיבור במליאה.

אם החוק יאושר סופית בקריאה שנייה ושלישית, מתי יתקיימו הבחירות? החוק קובע כי הבחירות יתקיימו ביום שלישי בחלוף 90 יום ממועד אישור סופי של החוק לפיזור הכנסת. אולם, בדרך כלל, נציגי הקואליציה והאופוזיצי­ה מגיעים להסכמה ביניהם לגבי מועד הבחירות.

אם חוק התפזרות הכנסת לא יזכה לרוב של 61 ח"כים, האם תוכל הממשלה להמשיך למשול? לזמן קצר בלבד, אלא אם כן תושג הסכמה בין הליכוד לכחול לבן עד 23 בדצמבר לגבי אישור התקציב לשנת .2020 אם עד אז לא יאושר התקציב, באופן אוטומטי תפוזר הכנסת והבחירות יתקיימו ב־32 במארס .2021

בהנחה שלא תושג הסכמה ויוכרז על בחירות בחודש מארס, מי ינהל בינתיים את

המדינה? הממשלה הנוכחית תמשיך לכהן כממשלת מעבר עד להקמתה של ממשלה חדשה לאחר הבחירות. התהליך הזה עשוי להימשך לפחות ארבעהרחמיש­ה חודשים.

האם היה תקדים לכך שהצעת חוק לפיזור הכנסת אושרה בקריאה טרומית, אבל נפלה לפני שהובאה לאישור סופי בקריאה שנייה ושלישית? בוודאי. היו כמה מקרים, שהבולט שבהם היה במאי .2012 שעות ספורות לאחר שהצעת החוק לפיזור הכנסת אושרה בקריאה ראשונה ברוב עצום בכנסת ונקבע שהבחירות לכנסת הר91 יתקיימו בר4 בספטמבר ,2012 הפתיע ראש הממשלה בנימין נתניהו את כולם כשהגיע להסכם עם ראש האופוזיציה דאז שאול מופז על הסכם קואליציוני להקמת ממשלת אחדות.

 ?? צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת ?? יו"ר הכנסת יריב לוין
צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת יו"ר הכנסת יריב לוין

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel