Israel Hayom

משרד הבריאות נרדם בשמירה

- רן רזניק

"היי,

משרד הבריאות אתם ישנים... זה אחלה שהבאתם חיסונים, סחתיין, אבל הגיע הזמן להתחיל לדאוג להפיג חששות ולהילחם בדיסאינפור­מציה שחוגגת. יש מספיק אנשים עם רקע מדעי או רפואי שישמחו לעזור בהסברה, אבל קדימה, תתחילו לזוז או שלא יהיה לכם את מי לחסן", כך צייץ אתמול בטוויטר ד"ר ארז גרטי, אימנולוג ממכון דוידסון לחינוך מדעי במכון ויצמן למדע ברחובות, אחד המכונים החשובים בארץ בהנגשת מידע מדעי לציבור, כולל על חיסונים.

ואכן, נראה שמשרד הבריאות ממש נרדם כבר זמן רב בשמירה, ושהוא נעלם ונאלם במשימתו החשובה והקריטית כל כך: למסור מידע ממלכתי אמין ורציני על חשיבות ההתחסנות ועל הבטיחות והיעילות של חיסוני הקורונה, ובאותה נשימה להפיג את החששות של הישראלים מהחיסונים שפותחו ואושרו בזמן שיא שלא היה קיים עד היום בתולדות האנושות, וגם לעמוד מול הקומץ של כת מתנגדי החיסונים ומכחישי הקורונה שמפיצים מידע שקרי, מסוכן, מטעה ומוטעה על החיסונים.

אתמול אמנם העלה משרד הבריאות אתר מיוחד עם שאלות ותשובות על החיסון ותכף יעלו סרטוני הסברה עם רופאים ומנהלים שמוכרים כבר לציבור מההופעות הטלוויזיונ­יות הרבות שלהם על הקורונה, אולם משרד הבריאות השאיר עד עכשיו במשך תקופה ארוכה מאוד של כמה חודשים, ובאופן הרסני, את הזירה התקשורתית והציבורית פרוצה לגמרי למידע שקרי על תיאוריות קונספירציה, ולקומץ רופאים ורופאות שמפיצים מידע חסר כל ביסוס שפוגע קשה באמון הציבור.

גם עמותת "מדעת", אף היא מהעמותות המרכזיות בארץ להסברת החיסונים, התריעה אתמול כי "אי־הסברה של חיסוני הקורונה עלולה לעלות בחיי אדם, ככל שתתמשך מגיפת הקורונה", אלא שמשרד הבריאות כשל עד עכשיו לא רק בהסברה ובמתן המידע לציבור, אלא גם בהבאת מספיק מנהיגי דעת קהל בכל המגזרים לשכנע את הציבורים שלהם להתחסן ולהראות דוגמה אישית. יודגש כי דוגמה אישית של ראשי המדינה, פוליטיקאים, רבנים וראשי קהילות היא אמצעי מרכזי בהסברה למען התחסנות, ועל משרד הבריאות להשקיע מאמצים נרחבים בנושא זה.

חוסר אמון בהגבלות

האנושות ייחלה כבר כמעט שנה שיצליחו למגר את מגיפת הקורונה, שכבר גבתה עד היום את חייהם של יותר 3,000־מ ישראלים וכ־7.1 מיליון איש בעולם כולו. החיסונים פותחו ואושרו הרבה יותר מהר ממה שחזו מרבית המדענים והרופאים ברחבי העולם, אולם אחרי ההצלחה הגדולה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין להביא מהר את החיסונים לישראל, חשובה לא פחות מכך היא בניית אמון הציבור לקבלת החיסונים, שאצל חלק מהציבור מתחברת לחוסר אמון ולזלזול בהגבלות הקורונה ובאזהרות מפני סכנות המגיפה. בנושא זה יש למשרד הבריאות ולמדינה עוד עבודה רבה מאוד, בעוד עד עכשיו הנהלת משרד הבריאות רשמה שורה של כשלים ומחדלים קשים מאוד.

במגיפת הקורונה משרד הבריאות ממשיך במחדליו בהסברת חשיבות החיסונים, ולמרות התרעות חוזרות של רופאים בכירים, דו"ח של מבקר המדינה וביקורת ציבורית נוקבת, הוא לא מקיים באופן קבוע כל מערכת הסברה משמעותית ומספקת מול כלל הציבור ומול ההורים בבתי הספר. הוא נכשל באופן קשה מאוד בהסברת חשיבות החיסונים לקבוצות המתנגדות לחיסונים, והוא גם נכשל בכל שנה באופן מחפיר אפילו בשכנוע מרבית הצוותים הרפואיים בבתי החולים לקבל את החיסון לשפעת, אותם צוותים בדיוק שאמורים עכשיו להיות הראשונים לקבל את חיסוני הקורונה ולשמש דוגמה לכלל הציבור.

עד עכשיו משרד הבריאות נכשל גם כישלון חרוץ והרסני בהתמודדות תודעתית והסברתית עם מכחישי הקורונה, שפגעו מאוד בציבור הישראלי, וחלקם הם רופאים ורופאות בכירים ומנהלים בבתי חולים ציבוריים גדולים בארץ. השילוב של מכחישי קורונה ומתנגדי חיסונים הוא אסון תודיע והסברתי, שמשרד הבריאות נכשל עד עתה בהתמודדות איתו.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel