Israel Hayom

Www.israelhayo­m.co.il/corona בדרך למהפכה: תורנויות המתמחים יקוצרו בכחצי

בתום מאבק ציבורי - מסתמן: הוועדה שהוקמה תמליץ על קיצור תורנות הרופאים המתמחים מ־62 שעות 16-12־ל שעות בלבד ● הבעיה: יישום ההמלצה יצריך תוספת תקציב בסך מאות מיליוני שקלים

- רן רזניק

מהפכה בהתמחות הרופאים בכל בתי החולים בישראל: תורניות הרופאים המתמחים ברוב מקצועות הרפואה ולמרבית המתמחים תקוצר בכחצי - מ־62 שעות לתורנות ברציפות 16-12־ל שעות ברציפות לכל תורנות. לעומת זאת, מסתמן כי התורנויות במקצת מקצועות הרפואה, כנראה כירורגיה וטיפול נמרץ, ימשיכו להיות 26 שעות ברציפות.

זאת במטרה לשמור על הרצף הטיפולי ובשל מורכבות המעקב, הטיפול והניתוחים של החולים במחלקות אלה. ההמלצות נוגעות הן לתורניות מתמחים והן לתורניות הרופאים המומחים הבכירים.

כפי שנודע ל"ישראל היום", כך מסתמן מההמלצות המתגבשות של הוועדה לבחינת מתכונת תורנויות הרופאים, שהוקמה בהסתדרות הרפואית בעקבות לחץ ציבורי מתמשך בנושא זה. ההמלצות המתגבשות אינן רשמיות ואינן סופיות, והן עשויות עוד להשתנות ואמורות להתפרסם רק בסוף ינואר .2021

משמעות ההמלצות, אם יתקבלו במלואן, היא רפורמה ומהפכה בעבודת הרופאים בכל בתי החולים בישראל, שתהיה לה השפעה דרמטית על איכות הטיפול הרפואי וזמינותו בכל בתי החולים. לפי הערכות הוועדה, כדי ליישם את ההמלצות יהיה הכרח בתקצוב מאסיבי מאוד של בתי החולים המוערך במאות מיליוני שקלים, ובתוספת דרמטית של כוח אדם רפואי ותקנים. לפי נתוני מערכת הבריאות, 7,700 רופאים מתמחים עובדים כעת בבתי החולים ובקופות החולים בישראל, בהם כ־023 מתמחים בכירורגיה כללית וכ־04 מתמחים בטיפול נמרץ.

בראש הוועדה מכהנים שניים מבכירי הרופאים בישראל: פרופ' יוסף קלאוזנר, שהקים וניהל את החטיבה הכירורגית בבית החולים הממשלתי איכילוב בתל אביב ונחשב לאחד מבכירי הכירורגים בארץ ומכהן גם כמנהל מרכז הסרטן הרב־תחומי באיכילוב ויו"ר המועצה הלאומית לכירורגיה הרדמה וטיפול נמרץ במשרד הבריאות, ופרופ' רן טור כספא, הדיקן המייסד של הפקולטה לרפואה בצפת של אוניברסיטת בראילן וראש מכון המחקר של אוניברסיטת תל אביב בבית החולים בילינסון בפתח תקווה.

את הוועדה מינה ביוני השנה פרופ'

הוועדה תמליץ כי קיצור התורנויות ייעשה בשלושה מודלים שונים, שאחד מהם יהיה מודל שלפיו הרופא המתמחה יתחיל את התורנות 23:00־ב עד 11:00־ל בבוקר למחרת

חגי ציון, יו"ר ההסתדרות הרפואית, כחלק מהיערכותה למשא ומתן להסכם השכר החדש עם הרופאים, ובישיבה הראשונה של הוועדה ביוני השנה בירכה על הקמתה גם מזכ"ל ההסתדרות הרפואית, לאה ופנר.

עוד מסתמן כי הוועדה תמליץ כי קיצור התורנויות ייעשה בשלושה מודלים שונים, כשאחד מהם יהיה מודל שלפיו הרופא המתמחה יתחיל את התורנות 23:00־ב עד 11:00־ל בבוקר למחרת, ומודל נוסף יהיה של שבוע אחד בחודש שבו יהיו שני מתמחים שיהיו אחראים לתורניות של 12 שעות בתורנות.

כמו כן נראה כי הוועדה תמליץ על הגדלת התקנים לעוזרי רופא ולמזכירות רפואית ל־42 שעות ביממה כדי להקל עוד את עבודת הרופאים התורנים, המתמחים והמומחים, בבתי החולים.

 ??  ??
 ??  ?? פרופ' קלאוזנר, פרופ' חגי ציון, פרופ' טור־כספא ועו"ד ופנר
פרופ' קלאוזנר, פרופ' חגי ציון, פרופ' טור־כספא ועו"ד ופנר
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel