Israel Hayom

גנץ, קברניט בלי אונייה

- מתי טוכפלד

ראש הממשלה החליפי בני גנץ הולך ומאבד את זה. את השליטה על מפלגתו שלו. רק לפני שבוע או שבועיים יכול היה להציל את המצב. להציל את עצמו מהגורל הפוליטי האכזר אשר מצפה לו. אבל היום, הוא יודע, זה כבר כנראה מאוחר מדי. הצעות פשרה כאלה ואחרות שנועדו לעצור את מערכת הבחירות ברגע האחרון, דורשות חקיקה. כדי להעביר חקיקה יש צורך ברוב. והיום כבר לא בטוח שיש לו את הרוב הזה.

אלה לא רק יועז הנדל וצביקה האוזר שפרשו ואי אפשר עוד להתבסס על אצבעותיהם כדי להעביר פשרה שתדחה את הבחירות, אלא זו קבוצה שלמה שהולכת ומתגבשת מתוך כחול לבן, שעומדת לומר לו - עד כאן; שאת ההתרפסות שלו מול נתניהו, כפי שהם רואים זאת, עליו לעצור מייד. ואם הוא לא עושה זאת בעצמו, הם יחליטו בשבילו.

גנץ ממש לא תכנן שכך זה יסתיים. כמי שלמד לסמוך על מזלו הטוב, הוא ידע שעליו למשוך זמן חשוב שיקרבו לרוטציה. רק אתמול עוד אמר לחברי סיעתו בהודעה בווטסאפ, לאור אינפלציית יוזמות הפשרה והחקיקה בקרב חברי כחול לבן, כי רק הוא המוסמך לנהל משא ומתן מטעם המפלגה. הוא לא אמר שהוא לא מוכן למשא ומתן עם הליכוד. ובמילים אחרות, הוא מייחל לאחד כזה שיגאל אותו ממערכת בחירות שבה יסיים את דרכו הקצרה בפוליטיקה בטרם עת. אבל, כאמור, ככל שנוקפים הימים, כך העניינים יוצאים מכלל שליטתו.

בראש ההתנגדות לדחיית הבחירות עומד השר המתפטר אסף זמיר. יחד איתו חברי הכנסת רם שפע ומיקי חיימוביץ'. חברי הקבוצה קרובים להכרזה גלויה כי לא ייתנו יד לחקיקה שתבוא כתוצאה מהסכם פשרה נוסף עם נתניהו. במקביל הם פועלים להרחבת השורות. על הכוונת שלהם - אבי ניסנקורן. אחרי שישיגו אותו, יוכלו להשיג עוד רבים ולמנוע מגנץ לחלוטין להעביר כל פשרה.

הקואליציה כעת מונה 70 ח"כים, ללא הנדל והאוזר. אם שניים־שלושה ח"כים בליכוד, נאמני סער, לא יתמכו בדחיית הבחירות בשירות הבוס החדש, וכך עוד שישה־שבעה מכחול לבן, אין לגנץ ולנתניהו רוב לשנות את חוק התקציב או חוק יסוד: הממשלה, אם תהיה פשרה. כבר עכשיו הרוב הזה מוטל בספק. לנתניהו אין הרבה מה להפסיד, אבל גנץ יוכל למצוא את עצמו גם מתקפל וגם מובל לבחירות. בנתונים האלה קשה להאמין שבכלל יוכל להרשות לעצמו להתחיל משא ומתן.

הבעיה של גנץ לא נגמרת בעצירת הבחירות, אלא נמשכת גם אם הבחירות יתקיימו. אותה קבוצה כבר בפלרטוטים נמרצים עם יש עתיד וגורמים נוספים, כשרבים מכחול לבן, שרואים את הסקרים ומבינים שמהספינה הטובעת הזאת כדאי לקפוץ כמה שיותר מהר, כבר לא מסתירים את כוונתם לפרוש ממנה ולא לתת לגנץ להוביל אותם שוב להרפתקאות פוליטיות שאין להם שום רצון בהן. גם בלי הסקרים הם כבר לא סומכים עליו.

אם אכן כך יקרה, כחול לבן לא תעבור את אחוז החסימה עוד הרבה לפני פתיחת הקלפיות. ספינת הדגל של מחנה המרכז־שמאל, שגם הובילה להישגים שאף אחד בעשור האחרון לא התקרב אליהם, נסחפת בים הסוער מחוררת ונוטה על צידה. עוד רגע קט וגם היא כנראה תיעלם.

 ?? צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת ?? לא תכנן שכך זה יסתיים. גנץ עם אשכנזי
צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת לא תכנן שכך זה יסתיים. גנץ עם אשכנזי
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel